Cum să înlocuieşti certitudini cu promisiuni deşarte

Cum să înlocuieşti certitudini cu promisiuni deşarte

4
DISTRIBUIȚI

zoltanvarga 22

Desigur, n-a fost Breaking News la nicio televiziune cu sediul pe malurile Dâmboviţei, căci nu e o veste atât de importantă pentru naţiune. Nu a fost menţionată nici la televiziunile locale, căci nu are nicio sămânţă de scandal. E vorba despre ştirea conform căreia anul acesta nu se mai ţine legendarul festival timişorean TimRock. Motivul e lesne de înţeles pentru toată lumea: nu există finanţare. Prima ediţie a acestui festival a avut loc în 1981, iar până în 1988 a fost, conform specialiştilor, cel mai important eveniment de gen din România.

Anul trecut, festivalul a fost „resuscitat“, în cele trei zile ale manifestării care a avut loc la Muzeul Satului Bănăţean urcând pe scenă o serie de artişti locali şi naţionali din felia „rock“-ului. Evident, discuţiile despre finanţări comportă nenumărate aspecte. Cel mai bine e să ne analizezi fără patimă, la umbra nucului bătrân, cu argumente decente atât pentru tabăra care crede că oficialităţile ar trebui să se implice în aşa ceva cât şi pentru cei care văd mai pragmatic lucrurile.


Dincolo de necesitatea implicării într-un fel sau altul a oficialităţilor locale în susţinerea unor proiecte culturale, vă propun să trecem în revistă câteva exemple de festivaluri decedate. Cu voia dumneavoastră, am să încep cu Rock la Mureş, un festival preponderent rock desfăşurat la Periam – Port care a adus în faţa spectatorilor o sumedenie de nume mari din diverse zone. Şi care a trecut în lumea celor drepţi. Pe aceeaşi listă aş menţiona şi IRAF-ul , un alt festival care aducea o sumedenie de chestii interesante pe firmament. Şi care a fost mutat la Cluj, neesenţial din ce motive.

Categoric, lista include musai şi festivalul care a făcut din oraşul nostru capitala României în domeniul muzicii electronice. E vorba de festivalul TM Base, pentru cei care nu ştiu. Desigur, şirul acţiunilor care au adus diversitate pe scena locală muzicală este mult mai lung, dar ideea esenţială este aceea că acestea au dispărut. Dintr-un motiv sau altul, cu istorioare proprii în fiecare caz. Evident, există şi reversul medaliei. Carevasăzică, tabăra asta nouă care urlă sus şi tare că e bine să te apuci de clădit din nou. Să inventezi de la zero festivaluri, pentru reclamă electorală sau alte interese obscure. Pe scurt, ideea de bază e aceea că ne place să distrugem festivaluri care s-au consolidat în ani buni. La fel de mult ca şi şaorma cu de toate.

Ne place să eradicăm festivaluri care s-au consolidat în ani buni. Care ne-au făcut cinste oraşului, care ne-au adus turişti, care au oferit varietate, care erau „pe hartă“. Probabil fiindcă citându-i pe cei de la Luna Amară, suntem masochişti – trăim în România. Locul unde certitudinile se înlocuiesc cu promisiunile deşarte.

4 COMENTARII

  1. Tim rock, legendar? Pentru pustanii de 20 de ani era legendar?
    Anul trecut a fost o editie total nereusita, gandita prost, in timpul sptamanii, departe de oras. Cati spectatori au fost in cele 3 zile, mai stie cineva? Imi amintesc o mana de oameni in pozele din ultima zi. Ar fi o prostie sa il mai organizeze daca pierderile ar fi asa cum banuiesc ca au fost anul trecut.

    Desi imi place rockul, decat asa ca anul trecut, mai bine deloc. De TM Base imi pare rau, e oricum greu sa sustii muzica de nisa… Punga statului nu e infinita, sponsorii trebuie sa fie baza si organizatorii sa aiba marketing bun si creativ pt a vinde… Dar… nu e asa simplu cand nu ai bani nici pt promovare.

  2. Cosmin, gandesti foarte prost, statul trebuie sa sustina cultura. Banii vin din taxele pe care tu le platesti. Acei bani trebuies directionati si catre cultura. Ce e asa de greu? Altfel ajungi idiot, analfabet, hot, tampit, oligofren, criminal, dus de acasa. NU cred ca iti doresti asta. Uite, tu deja gandesti prost. Dovada clara ca e nevoie ca statul sa sustina evenimentele culturale. A scrie ce ai scris tu mai sus, e deja un semn clar. NU te supara, te rog mult.

  3. Foarte bine punctat, Zoli !
    TIMROCK 2012 a fgost organizat in cateva saptamani si cu cheltuieli cat mai mici, din motive usor de inteles. Daca se organiza undeva in centru, era nevoie de finantare mult mai mare. Asa – nu s-au inregistrat pierderi. Nu a fost gandit prost, ci a fost gandit sa se desfasoare cu fondurile existente. Numarul spectatorilor a fost deja anuntat – pentru cei interesati (in ultima zi s-au vandut vreo 325 bilete, daca tin eu bine minte).
    aici nu este vorba de punga statului, ci de punga Primariei – cea care a dat 28.000 euro pentru concertul aniversar al lui Nicu Covaci din decembrie 2012 (cum s-a facut rost de bani pentru ultima luna din an, apropo?). Pentru TIMROCK cred ca era suficient 20.000 euro – pentru 3 zile. S-a spus ca la concertul „Phoenix 50 de ani” au fost sub 1.000 spectatori.
    Pe de alta parte, cred ca acum marketingul si creativitatea nu mai ajuta la nimic – tineretul de azi nu asculta rock.
    Apropo de muzica de nisa – vom vedea cati spectatori vor fi la festivalul de jazz din Piata Victoriei in iunie, ca la concertele din roas (inclusiv cele cu intrare libera) vin 20 – 35 – 50….

  4. Primaria Timisoara, dar ci celelalte autoritati locale si nationale au sustinut intotdeauna organizatorii de casa, care fac toaleta politicienilor – Marius Giura a cracnit si a cazut de pe cal. cand vine vorba de finantare, problema nu e lipsa de popularitate si impact a diverselor actiuni – cu exceptia editiilor cu Al di Meola si Patrice, nici PLAI nu a prea facut impact la public si nu a dus lipsa de finantare.
    asa ca e vorba de gratii personale si politice si nu de vreo politica coerenta a finantarilor culturale – daca autoritatile nu sunt capabile sa gandeasca obiectiv si in perspectiva, de ce ar face-o altcineva, de ex publicul…de cladit ceva nou, la indolenta si incoerenta Timisoarei actuale, va dura. iar profesorul Robu, primarul adolescent intarziat, nu pare sa contribuie la limpezirea apelor, ci din contra…

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.