SCANDALOS Informații publice, transformate în secrete de Primăria Timișoara. Ce anomalii a...

SCANDALOS Informații publice, transformate în secrete de Primăria Timișoara. Ce anomalii a descoperit Pro Democrația

1
DISTRIBUIȚI

primaria timisoara

În prima jumătate a acestui an, Clubul Timişoara al Asociaţiei Pro Democraţia a documentat o stare de fapt cu valoare simptomatică pentru felul în care Primăria Timişoara înţelege să fie „transparentă” în legătură cu propria sa activitate şi cu angajaţii săi.

Din corespondenţa pe care asociaţia a avut-o cu primăria, rezultă că fişele de post ale funcţionarilor publici din cadrul instituţiei sunt considerate documente cu caracter secret, motiv pentru care municipalitatea refuză să facă publice fişele de post ale purtătorului de cuvânt şi ale secretarului consiliului local. Demersul asociaţiei confirmă dificultăţile pe care le întâmpină jurnaliştii în a obţine, în baza legii, diverse informaţii din activitatea primăriei.

Un document de o pagină = „volum mare de informaţii”

Primarul Timişoarei a refuzat cu încăpăţânare, luni de zile, să numească un purtător de cuvânt al instituţiei pe care o conduce, în ciuda repetatelor solicitări ale jurnaliştilor, pretinzând că el însuşi îndeplineşte şi această funcţie, deşi legea îl obligă să angajeze o persoană cu atribuţii precise în acest sens. În baza legii privind liberul acces la informaţiile de interes pubic, Asociaţia Pro Democraţia a solicitat primăriei, încă din 13 ianuarie, date legate de numele persoanei desemnate să ocupe funcţia de purtător de cuvânt şi fişa postului corespunzătoare acestei funcţii.

Într-un prim răspuns formulat în 24 ianuarie, aşadar după termenul legal de zece zile, primăria pretextează că „datorită volumului mare de informaţii solicitate, răspunsul va fi comunicat în termen de 30 de zile lucrătoare…”. Un motiv lipsit de orice justificare, căci în 19 februarie a fost trimis şi răspunsul care a presupus procesarea unui „volum mare de informaţii”, respectiv dispoziţia primarului prin care Alina Pintilie a fost desemnată purtător de cuvânt al instituţiei, respectiv un document care are mai puţin de o pagină. Ce este însă interesant de remarcat, este faptul că această dispoziţie a fost emisă abia în 11 februarie, la aproape o lună după înregistrarea solicitării formulate de Pro Democraţia. Celelalte documente solicitate au fost ignorate cu desăvârşire.

Motivul refuzului: sunt „date personale”

Asociaţia Pro Democraţia a formulat, la începutul lunii martie, o reclamaţie administrativă, deoarece nu a primit răspuns cu privire la numele purtătorului de cuvânt care era desemnat în momentul formulării solicitării, respectiv în data de 13 ianuarie şi nu s-au furnizat informaţii referitoare la fişa postului, corespunzătoare funcţiei. În afara faptului că, din nou, primăria nu respectă legea care o obligă să răspundă într-un anumit termen, susţine că fişa postului nu poate fi comunicată.


Singurul document pus la dispoziţie de primărie este copia dispoziţiei prin care a fost desemnat purtătorul de cuvânt, pe un post rămas vacant prin autosuspendarea fostului purtător de cuvânt care a devenit consilier local.

Pentru celelalte solicitări, primăria susţine că informaţiile cerute sunt „date personale”, deoarece fişa postului face parte din dosarul profesional al funcţionarului public, care cuprinde atât date cu caracter personal cât şi profesional, iar la acesta au acces doar „anumite persoane şi autorităţi sau instituţii publice”, respectiv persoane din conducerea instituţiei, consilierii juridici şi funcţionarii din compartimentul resurse umane, persoane cu atribuţii de control, membri ai comisiei de disciplină, sau instanţele judecătoreşti şi organele de cercetare penală. În interpretarea conducerii instituţiei, punerea la dispoziţie a acestor informaţii către alte persoane decât cele menţionate constituie contravenţie şi se sancţionează.

Refuzul nejustificat al primăriei de a oferi informaţii cu caracter public este contrazis de modul în care o altă instituţie a administraţiei locale a răspuns unei solicitări similare. În 28 martie, Asociaţia Pro Democraţia a solicitat conducerii primăriei o copie după fişa de post a secretarului CLT şi a adresat o solicitare similară Consiliului Judeţean Timiş. Dacă acesta din urmă a furnizat informaţiile solicitate în două zile, oferind copia fişei postului secretarului CJT, primăria a răspuns – din nou cu întârziere faţă de termenul prevăzut de lege – cu un nou refuz, folosind aceleaşi argumente invocate şi în cazul purtătorului de cuvânt.

Reacţii: „Este de neînţeles o atitudine atât de limitată”

Asociaţia Pro Democraţia consideră că fişa postului nu este un atribut al persoanei, ci un act oficial al instituţiei şi nu conţine date cu caracter personal, aşa cum reiese şi din fişa pusă la dispoziţie de CJT sau de alte instituţii, unde datele respective sunt accesibile pe internet. Fiind vorba de funcţionari publici, aceste informaţii ar trebui publicate din oficiu, pentru ca opinia publică să fie informată în ce măsură o anumită persoană are capacitatea de a îndeplini cerinţele din fişa postului.

În opinia Centrului pentru Jurnalism Independent, „este de neînţeles obstinaţia primăriei de a nu prezenta public fişa postului oricărui funcţionar din cadrul instituţiei, inclusiv cea a purtătorului de cuvânt”, respectivul document nefiind altceva decât un document tehnic, o listă a activităţilor unui funcţionar, care nu cuprinde nici un fel de date personale, chiar dacă este inclusă în „dosarul profesional” al angajatului respectiv.

Potrivit Codului Muncii, fişa postului are caracter public şi există numeroase exemple de instituţii care au făcut cunscute atribuţiile purtătorilor lor de cuvânt, inclusiv în judeţul Timiş. „(…) Considerăm că prin refuzul său de a furniza acest document, Primăria Municipiului Timişoara încalcă litera şi spiritul Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public… Centrul de Jurnalism Independent îşi exprimă dezaprobarea faţă de o atitudine atât de limitată, neconformă cu spiritul deschis, democratic care a consacrat Timişoara”.

1 COMENTARIU

  1. Prin atitudinea sa domnul Robu dovedeste ca nu are nimic in comun cu bunele practici in administratie specifice statului de drept. Acest comportament lipsit de respect pentru cetateni trebuie sa fie contabilizat si evidentiat public ori de cate ori acest personaj va cere votul timisorenilor. Pe de alta parte nici prodemocratia timisoreana in calitate de asociatie civica comerciala, in afara unor demersuri absolut formale decontate prin proiecte finantate din diverse bugete publice sau private nu s-a evidentiat prin vreun demers concret, autentic si neinteresat, in apararea democratiei. Nu am vazut vreo ancheta serioasa a asociatiei lui Cristi parvulescu prodemocratia care sa scoata la suprafata incompatibilitati, complicitati, interese obscure ale alesilor locai. Nu am vazut vreodata sa sara in sprijinul unui singur om vatamat in vreun fel sau altul in interesele sale legitime de vreo autoritate. Nu am vazut sa coaguleze fortele civice in sustinerea unor interese care lezeaza foarte multi timisoreni. Nu am vazut sa actioneze in instanta vreo autoritate pentru pretinsele incalcari ale atributiilor legale. Cam atat despre democratia de bufet suedez unde implicarea cetateanului in treburile cetatii se realizeaza prin sesiuni plictisitoare de conferinte finalizate cu piscoturi si sucuri la care participa cetateanul profesionist care are atributia de a genera indicatorii de impact formal cerut de finantatori.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.