Aniversare pentru cea mai veche linie de cale ferată de pe actualul...

Aniversare pentru cea mai veche linie de cale ferată de pe actualul teritoriu al României. Istoria traseului pe care a intrat în țară regele Carol I

0
DISTRIBUIȚI

bazias cale ferata istoriabanatului_wordpress_com

Astăzi se împlinesc 160 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată de pe actualul teritoriu al României. Este vorba de linia de tren care lega localitățile Oravița și Baziaș, locul de intrare a Dunării în România, urmând traseul Răcăşdia – Iam – Iașenova – Biserica Albă.

Calea ferată Oravița – Baziaș are o lungime de 62,5 kilometri 

Istoria a consemnat faptul că directorul districtului minier din munții Banatului, Gustav Granzsteim, printr-un memoriu adresat baronului Kubek – șeful Administrației Averilor Imperiale de la Viena – în anul 1845, atrăgea atenția asupra importanței economice a extragerii cărbunelui din zona Aninei. Aceasta era o importantă sursă de alimentare cu cărbune, la Bazias, a liniilor de navigare pe Dunăre. E cunoscut faptul că între anii 1845-1846 statul austriac pune stăpânire pe toate minele particulare de cărbune din Munții Aninei, iar în 31 octombrie 1846 Cancelaria de la Viena aprobă planul de construire a unei căi ferate cu tracțiune cabalină, care să transporte cărbunele de la Anina la Oravița, plus construcția unei căi ferate normale de la Oravița până în portul Baziaș de la Dunăre.

La 20 august 1854 s-a inaugurat linia Oravița – Baziaș, această fiind prima cale ferată construită pe teritoriul de astăzi al României.

Preluată la 12 ianuarie 1855 de către ”Societatea Cezaro-Crăiască Privilegiată a Căilor Ferate Austriece” (St.E.G.), după unele îmbunătățiri, la 1 noiembrie 1856 a fost deschisă și pentru transportul călătorilor.

Pe acestă cale ferată a venit în România primul rege, călătorind clandestin 

Călătorind pe acastă cale data a intrat în țară primul rege al românilor.


Istoria menționează că în anul 1866, între 6 şi 9 mai, Baziaşul a găzduit pe primul rege al românilor, Carol I, care a ajuns aici cu trenul în ziua de 6 mai. Viitorul rege al românilor care venea de la Budapesta a călătorit cu un paşaport fals care dovedea că cetăţeanul Carol Hettingen din localitatea Thal călătorea în chestiuni de afaceri spre Odessa. Cu acelaşi tren au sosit şi însoţitorii regelui: Sergiu Lens locotenent în armata română, consilierul Werner şi baronul von Mayenfisch. Aceştia s-au întâlnit cu Ion Brătianu care venise de la Paris, după care au continuat drumul incognito până la Severin unde începea teritoriul românesc.

Plic aniversar

Cu această ocazie aniversară, Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița lansează un plic filatelic special, care ilustrează gara Oravița și gara Baziaș. De asemenea, au fost confecționate şi două ștampile filatelice care vor marca evenimentul de la mijlocul săptămânii viitoare. Ele vor fi folosite astăzi la oficiile poștale din Oravița și Socol pentru francarea corespondenţei expediate.

Foto: istoriabanatului.wordpress.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.