Zece sfaturi utile ca să scapi firma de faliment

Zece sfaturi utile ca să scapi firma de faliment

0
DISTRIBUIȚI
silvana sermer
Silvana Sermer, senior partner CITR, este cea care conduce filiala Timișoara

Reorganizarea unei firme aflată în dificultate este, în România, mai degrabă privită ca fiind ceva la limita dezastrului, asta în condițiile în care un astfel de proces este unul absolut normal în economiile stabile. CITR (fosta Casa de Insolvență Transilvania) a reușit, în cei 15 ani de activitate, să pună la punct un sistem care a transformat în povești de succes situații aparent fără ieșire. CITR a devenit unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața insolvenței, activând inclusiv în vestul României, după ce a deschis un birou la Timișoara în 2009.  „Avantajul CITR Timişoara este dat şi de apartenenţa la un grup de firme – CITR Group – ceea ce ne asigură o paleta mult mai extinsă de servicii disponibile. În afara serviciul complet de administrare judiciară în insolvență, oferim și consultanţă preinsolvenţă, iar celelalte companii din grup pot oferi servicii de restructurare out of court sau de investment banking, cum este cazul CIT Restructuring. De asemenea, colegii noştri de la CIT Resources oferă solutii de investiţii in distressed, ajutând astfel companiile în dificultate să se redreseze printr-o infuzie de capital din partea unui fond de investiţii sau a unui business angel”,  a declarat Simona Sermer, senior partner la CITR, cea care conduce biroul din Timişoara.

Expertiza acumulată a permis celor de CITR să scrie un decalog al reorganizării, care cuprinde sfaturi extrem de utile despre cum o companie cu dificultăți financiare se poate redresa și poate evita astfel falimentul.

  1. Nu aștepta să îți epuizezi resursele înainte de a deschide procedura insolvenței! Fără resurse, implementarea unui plan de reorganizare nu mai este fezabilă. E ca mersul la doctor: dacă te duci la control din timp și depistezi problema, te poți trata mult mai ușor, decât dacă ajungi într-un stadiu de boală avansat, care implică tratamente mult mai greu de gestionat sau, în cazurile mai puțin fericite, imposibilitatea de a mai aplica un tratament.
  2. Alege un administrator judiciar adaptat nevoilor tale. Vezi cât de multe dintre planurile propuse de el sunt aprobate de creditori și confirmate de judecătorul sindic. Dacă ai o companie cu activitate regională sau chiar națională, atunci este esențial ca și administratorul tău judiciar să aibă acoperire teritorială corespunzătoare și personal specializat activ în toată țara. Interesează-te cu privire la numărul specialiştilor angajați și experienţa în reorganizări judiciare. Este important ca echipa de caz care administrează procedura să fie o echipă multidisciplinară. În insolvență se analizează și se iau măsuri complexe, care includ aspecte juridice, economice, de analiză financiară și marketing.
  3. Menține o atitudine transparentă și o comunicare activă și realistă în relația cu creditorii încă de la apariția stării de degradare și până la finalizarea procedurii.


    Încrederea reciprocă între debitor și creditor este unul dintre elementele cele mai importante pentru o reorganizare de succes.
  4. Raportul de cauze și împrejurări întocmit de către specialistul în insolvență este un material fundamental în identificarea celei mai bune strategii de restructurare a business-ului. Acest raport îți va arăta clar care sunt cauzele intrării în insolvență și care sunt șansele de redresare reale. Diagnosticul arată de asemenea și care sunt activitățile care pot susține reorganizarea versus acelea care sunt toxice în business și trebuie eliminate. Nu trata Raportul de cauze şi împrejurări ca pe o simplă retrospectivă! Acesta este un diagnostic relevant şi constituie o premisă fundamentală a mecanisemelor de redresare aplicabile în procedură.
  5. Perioada de observaţie este importantă pentru reorganizare – este perioada în care se denunță contractele păguboase, se stopează executările silite, penalitățile și dobânzile, iar concluziile diagnosticului trebuie implementate prioritar. Perioada de observație sprijină procesul de implementare a acestor măsuri în mod indirect, prin eliberarea presiunii pe termen scurt, astfel încât managementul să se poată concentra cu sprijinul specialistului în insolvență pe construirea unei strategii pe termen mediu, care să relanseze activitatea.
  6. Analizează managementul companiei şi în funcție de rezultatul analizei, evaluează și promovează oameni care să contribuie constructiv la revitalizarea și dezvoltarea business-ului. Caută soluții externe, apelează la manageri de criză pentru a sprijinii managerii companiei în perioada de restructurare. Rolul unui turnaround manager nu este de a înlocui managerul cu expertiză în domeniul de activitate al companiei, ci de a îl seconda în luarea celor mai bune decizii specifice perioadei de criză. Coordonează-te cu consultantul tău în insolvenţă, care îţi poate identifica lacunele de management şi poate propune un specialist care să facă faţă perioadei de gestiune a afacerii pe timp de criză.
  7. Identifică surse de finanţare pentru planul de reorganizare. Una din principalele cauze ale ratei scăzute de succes a reorganizarilor din România o reprezintă lipsa sursei de finanțare. Fie că este vorba despre necesarul de capital circulant, despre producția unui nou produs sau îmbunătățirea celor existente, fie că e vorba despre necesitatea unei extinderi sau relocări teritoriale, toate acestea necesită capital, de care societatea insolventă nu dispune. Acest lucru se întâlnește cel mai adesea în cazul procedurilor de insolvență accesate tardiv, în faza de criză, când resursele companiei au fost deja epuizate și nu mai pot fi folosite pentru realizarea unei reorganizări judiciare. Totuși, există soluții financiare și în această situație, însă ele trebuie selectate cu atenție în funcție de fiecare caz specific. Aportul specialistului în restructurare este și în acest context unul esențial.
  8. Echilibru în planul de reorganizare. În insolvență acționează forțe și interese contrare, pe care administratorul judiciar are însă rolul de a le reconcilia, prin identificarea soluției optime de reorganizare, care să satisfacă cel mai bine interesele tuturor părților implicate. Încrederea între părți este un ingredient esențial pentru asigurarea acestui echilibru. Un plan de reorganizare nu se votează prin prisma a ce se plăteşte a doua zi. Reorganizarea se face până în ultima zi a planului cu maximă atenție și chibzuință. Unul dintre rolurile esențiale ale specialistului în insolvenţă îl reprezintă chiar echilibrarea cerinţelor şi aşteptărilor creditorilor și debitorului.
  9. Pe perioada executării planului asigură-te ca managementul are o gândire anticipativă, astfel încât eventualele involuții ale societății să fie comunicate și gestionate din vreme, pentru preîntâminarea sau ameliorarea efectelor acestora.
  10. Inovează. Pentru a duce un plan de reorganizare la bun sfârșit, debitorul trebuie să aibă capacitatea să se reinventeze, să fie flexibil și să contribuie activ la găsirea celor mai potrivite soluții pentru impasul în care se află.