Concert special pe final de stagiune la Filarmonica „Banatul”. Ce simfonie „de...

Concert special pe final de stagiune la Filarmonica „Banatul”. Ce simfonie „de suflet” pentru Timișoara veți putea asculta

0
DISTRIBUIȚI

filarmonica banatul

Pe final de stagiune, Filarmonica Banatul a programat un concert cu totul special. Vineri, la Timișoara se va cânta din nou Simfonia „Triade” — Ritual funebru „in memoriam decembrie 1989” de Remus Georgescu, un omagiu adus evenimentelor din 1989, compoziție inspirată de operele regretatului sculptorului timișorean Peter Jecza.

Concertul simfonic de vineri, 17 iunie, dirijat de maestrul David Crescenzi, va debuta cu Simfonia „Triade” — Ritual funebru „in memoriam decembrie 1989”. Titlul originar al lucrării a fost „Triade. Sculpturi dintr-o expoziţie. Studii simfonice pe teme de Peter Jecza.” Privind şi simţind vibraţia sonoră a formelor şi volumelor statuilor din bronz ale lui Peter Jecza, Remus Georgescu le-a transpus în sunete. Se poate afirma că Simfonia Triade este rezultatul forţei conjugate a doi mari creatori.

Sculptorul Peter Jecza
Sculptorul Peter Jecza

Iată câteva cuvinte ale compozitorului Remus Georgescu care exprimă câteva gânduri ale sale în programul de sală, la prima audiţie realizată cu concursul Filarmonicii din Timişoara. Lucrarea i-a fost inspirată de imaginile unor sculpturi într-o expoziţie şi de propriul program de artă a unor poetici determinate: „Muzica este viaţă, energie cinetică, o permanentă devenire, o continuă metamorfozare.


Muzica este flacără. Nu mi-am propus să realizez muzical o ilustrare a titlurilor de catalog ale unor sculpturi, aşa cum se întâmplă în cazul altor lucrări inspirate, în special, de pictură. În interiorul blocului meu de sunete, statuia palpită, este vie. […] Zvonuri de descântece arhaice, de isonuri desprinse din muzica bisericească ortodoxă sau din muzica populară, zvonuri de litanii, de bocete reverberează în acest spaţiu încărcat de ecouri, ca într-o scoică, un bloc decupat din eterul intrat în vibraţie, devenit el însuşi muzică: blocuri efemere de sunete tăiate în stratul de aer.”

În continuare se va asculta o lucrare compusă tot de Remus Georgescu — „Exorcisme” pentru flaut şi orchestră de coarde. Ea este de fapt partea a doua din Oratoriul „Cântare Străbunilor” distins în 1977 cu Premiul Uniunii Compozitorilor. Datorită frumuseţii ei şi unanimei aprecieri din partea publicului şi a flautiştilor, „Exorcisme” s-a desprins de marea compoziţie şi circulă separat pe scenele de concert. Vineri seara o vom asculta în interpretarea flautistului Vlad Alecsandru Colar, membru al orchestrei Filarmonicii „Banatul”.

„Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră în la minor, op. 102 de Johannes Brahms, va încheia programul simfonic din sala Capitol. A fost compus în vara anului 1887 şi bineînţeles, a fost dedicat prietenului său Josef Joachim. Prima audiţie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerea lui Brahms, avându-i ca solişti pe Josef Joachim la vioară şi pe Robert Hausmann la violoncel. Reeditând prin mijloace moderne vechiul concerto grosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a îmbinat strălucit vechea tradiţie cu factura nouă, corespunzătoare tehnicilor componistice ale vremii sale. Acest concert în care primează tehnica dezvoltării simfonice poate fi denumit o simfonie cu două instrumente soliste. Partitura celor doi solişti nu este un comentariu sau o însoţire a parcursului simfonic, ci este o adevărată piatră de încercare, atât prin exigenţele muzicale cât şi datorită dificultăţilor tehnice ale discursului. Alexandra Guţu, la violoncel şi Florin Paul, la vioară ne vor dezvălui atât frumuseţea acestui dublu concert cât şi calităţile lor de interpreţi”, arată concertmaestrul Mircea Tătar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.