Școala din Timișoara în care elevii învață ca-n America: intră la ore...

Școala din Timișoara în care elevii învață ca-n America: intră la ore doar cu caietul și penarul în mână, după ce-și lasă ghiozdanele pe hol. Cum au fost eliminate orele de după-amiază

20
DISTRIBUIȚI

scoala-generala-30

Într-o școală din Timișoara, unică în județul Timiș, elevii învață ca-n America. Cei aproape 700 de elevi de clasele a V – VIII-a de la Școala Generală Nr. 30 din cartierul Soarelui își lasă ghiozdanele într-un dulap, pe hol, iar la fiecare oră merg doar cu un caiet și un penar în mână. Asta pentru că toate cele 21 de săli de clasă din corpul A al unității de învățământ au fost transformate în cabinete și laboratoare pentru profesori. Astfel, conducerea școlii a rezolvat una dintre cele mai mari probleme, orele de după-amiază pentru sute de elevi fiind eliminate. În prezent, și școli precum Liceul Pedagogic sau „Grigore Moisil” din Timișoara, care duc lipsă de spațiu și astfel nu sunt puțini copiii care fac cursuri după-amiază, se gândesc să preia modelul american de la Școala Generală Nr. 30.

„Am văzut modul acesta de organizare în filmele americane”

Este ora 11.50. Brusc, liniștea de pe holurile clădirii este spartă de un zgomot infernal. Sunt 700 de copii care au ieșit de la oră. Au doar zece minute la dispoziție, motiv pentru care se îndreaptă cu repeziciune spre singurul loc care le aparține din școală. Un dulăpior prins de un perete, din care își iau pachetul cu mâncare sau schimbă caietul de la ora precedentă cu cel necesar pentru cea care va urma.

dulapuri-elevi-1

Sună clopoțelul, iar micuții se așează doi câte doi în fața cabinetului în care au următoarea oră. În două – trei minute, pe holuri este iar liniște, pentru că sălile sunt deschise de profesorii pentru care au fost transformate în cabinete. „Guten…”, încep copiii să spună după ce se ridică în picioare, dar realizează că deși sunt la ora de Limba Germană, trebuie să salute invitații în Limba Română. „Bună ziua” răsună apoi în clasă. Sala este plină de culoare, pe pereți fiind prinse planșe cu diferite fraze în limba germană, harta țării și un steag al Germaniei. Pe un perete al clasei sunt montate două table albe, una fiind acoperită cu un cearșaf. Aceasta din urmă este folosită pentru ca profesoara să poată proiecta diferite filmulețe, astfel încât să-i facă pe elevi să înțeleagă mai ușor lecția.

Lânga ușă, pe o măsuță, se află o cutie în care elevii își lasă telefoanele mobile. În partea opusă, pe mai multe rafturi, sunt așezate manualele elevilor care fac cursuri în cabinetul de Limba Germană al profesoarei Daniela Andrica. La fiecare oră, un manual este folosit de doi elevi, astfel că aceștia nu mai sunt nevoiți să-și care cărțile primite la început de an școlar, pe care le folosesc doar când își fac temele acasă.

Mihaela Șora, directorul Școlii Generale Nr. 30 din Timișoara, spune că a luat această decizie cu scopul de a le ușora ghiozdanul elevilor.


Astfel, aceștia vin la școală cu un ghiozdan în care își pun caietele, penarul și pachetul cu mâncare. De asemenea, fiecare elev își lasă ghiozdanul încă de la prima oră în dulapul primit pe holul școlii și merge la cursuri doar cu caietul și penarul în mână.

Decizia de a monta cele 680 de dulapuri pe holurile instituției a fost luată în urmă cu doi ani, după ce conducerea școlii a găsit o metodă inedită astfel încât să renunțe la orele de după-amiază. În total, aproximativ 600 de copii de clasele III – VI erau nevoiți să vină la cursuri după-masa, din cauza lipsei de spațiu. Inspirată din filmele americane pentru tineri, Mihaela Șora, la îndrumarea directorului adjunct al școlii, a luat decizia de a pune dulapurile pe hol, iar sălile de clasă le-a transformat în cabinete și laboratoare. „Acum, sălile de clasă nu mai sunt ale elevilor, ci ale profesorilor”, explică Crina Rusu, directorul adjunct al școlii.

Înainte ca sistemul după model american să fie implementat, s-a făcut și o simulare, iar conducerea școlii a ajuns la concluzia că modelul va funcționa și astfel va putea aduce toți copiii la ore doar de dimineața. „Prima lună a fost mai greu, nu ne-a fost ușor să ne obișnuim cu gălăgia din timpul pauzelor, pentru că toți copiii, imediat ce termină o oră, ies pe hol, sala fiind încuiată de profesorul care are cabinetul în ea. Dar acum ne-am obișnuit, nu au fost incidente”, spune Crina Rusu.

Dulapurile arată ca o tablă de șah și sunt în două culori – roz și gri, astfel că dau o pată de culoare pe holurile albe. În interior, fiecare dulap are o poliță care îl împarte în două: în partea de jos elevii își lasă caietele, iar în cea de sus – ghiozdanul și haina.

„Am văzut modelul acesta de organizare în filmele americane. Începutul a fost greu, cam o lună de zile, până elevii au învățat unde se află fiecare cabinet în care au ore. Ei se așează în fața cabinetului câte doi și își așteaptă dascălul. Astfel, am rezolvat și punctualitatea la oră, am rezolvat și orarul elevilor, să fie doar de dimineață, am rezolvat și păstrarea sălii de clasă, nu mai avem grija faptelor în săli, să se strice ceva, dar și personalizarea de către fiecare profesor care e în sala respectivă. Fiecare profesor o amenajează așa cum dorește, pentru că toate sălile au fost transformate în cabinete”, explică Mihaela Șora, directorul școlii, care a implementat sistemul după model american în urmă cu doi ani.

Aura Danielescu: „Nu suntem împotriva a nimic ce merge bine”

Directorul unității de învățământ spune că i-a fost cerut sfatul cu privire la acest sistem chiar și de către conducerile de la Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” și de la Liceul „Grigore Moisil” din Timișoara, unde sute de copii sunt nevoiți să vină la cursuri după-amiază din cauza lipsei de spațiu.

„În primul rând, e excelent să ai cabinetul tău, ai toate materialele didactice acolo, nu trebuie să le mai cari după tine la fiecare clasă. În al doilea rând, e bine că elevii nu mai vin așa de încărcați la școală, au și timp să mănânce, să meargă la toaletă, dar nu mai stau în clasă și aleargă, distrug bănci, acum stau pe hol”, consideră Daniela Andrica, profesor de Limba Germană.

Și Aura Danielescu, inspectorul școlar general al județului Timiș, este încântată de această idee, dar spune că directorii sunt singurii care decid dacă doresc să implementeze un astfel de sistem. „Orice idee care e inovativă, care duce la o funcționare bună și este un model, o agreăm, nu suntem împotriva a nimic ce merge bine. Tot ce merge bine este în regulă. Directorii sunt managerii instituțiilor de învățământ și ei trebuie să vină cu astfel de propuneri, dacă doresc, nu noi”, a precizat Aura Danielescu.

20 COMENTARII

  1. Ex director pdl gen. 30 „implementase”un sistem unic in lume:disciplina inot inlocuita cu mate distractiva !!!!!!!!!!!!!!De ce?Pentru a inchiria si dimineata bazinul,oare unde au ajuns banii,mii de euro,doamna ex director?

  2. Fondul clasei? Din punctul meu de vedere nu exista! Si legal, nici nu am auzit de el! Un director bun, un manager adevarat nu au nevoie de sprijinul familiei pentru a identifica solutii pentru scolile lor,interviu cu Aura Danielescu-2014

  3. Declaratiile lor false merg mana-n mana cu lipsa de interes, asa ca nu stiu daca citeste cine trebuie aceste comentarii, ca sa poata avea cu adevarat impact. Exista si multe alte solicitari din partea profesorilor, ca obligativitatea de a fi cumparate culegeri, chiar daca elevii le au deja, insinuari pentru a-i da pe copii la „pregatire” in afara orelor de curs…probabil vor ramane la fel lucrurile pentru multa vreme, tot ce se intreprinde, se scrie si se vorbeste este doar pentru a impresiona si pentru rating…

  4. Femeieee!!!traiesti in alta tara?la scoala 30 Timisoara,elevul care nu da dijma numita FONDUL CLASEI,este masacrat,decade psihic in fata bogatasilor care platesc,culmea,mai vin cu idei gen,”sa mansardam scoala”!!!aia care a plecat in pensie,JULA-BAZIN,strangea pe luna 4.4oo euro!!!bineinteles pentru campania pdl!!!!sau chipuri,cica,sa plateasca incalzirea scolii!?!

  5. Sistem ca in America la scoala generala 30- in care 200 de elevi de grupa pregatitoare invata in subsolul scolii in clase foarte mici in care nu se poate respira nici vara nici iarna, fara lumina naturala, folosesc toti 200, 4 toalete, nici vorba de toalete separate pentru fete/baieti.

  6. Din pacate laudele sunt pt parinti…acele dulapuri au fost facute din banii parintilor. Inspectoratul scolar si Primaria ar trebui sa intre in pamant de rusine fiindca se lauda cu ceva la care nu au contribuit. In alta ordine de idei, fuga asta perpetua a elevilor de la o clasa la alta nu este benefica ..

  7. Acest model: „profesorul are sala clasa – nu elevul” exista in anii ’80 la Liceul industrial 3 din Timisoara – acum desfintat din alte motive.

  8. Si cand au timp sa mearga si la toaleta in pauza?
    Si cine a platit dulapurile?
    Si cum au rezolvat problema orelor duble? cati copii sunt intr-o clasa?

    Nu ma deranjeaza faptul ca copilul fuge pauza de pauza, ci ca profesorii nu mai fug si se…ingrasa 😀

  9. Sunteți penibili cu acele comentarii rău intenționate. Unii sunt născuți sa fie cârcotași! Mi-am mutat ambii copii la gen. 30 în această vară și pot sa confirm cele scrise în articol. Într-adevăr sistemul cu cabinete funcționează foarte bine! Faptul ca s-a găsit o soluție pentru renunțarea la orele de după-amiază este extraordinar. Copii nu sunt obosiți, pot fi supravegheați mult mai ușor, au timp să se joace și sunt mult mai fericiți așa. Nu ii deranjează faptul ca schimbă sălile de clasă. Cabinetele sunt foarte bine întreținute, iar faptul că sunt tematice, le sporește atractivitatea. Copii le adoră! „Dijma” menționată în comentariile anterioare, în ceea ce ma privește, este o minciună! „Fondul clasei” pentru clasa a 5-a a fost 10 lei, iar pentru clasa I a fost 50 lei. Pe an!!! De unde și pana unde sumele amețitoare pe care le învârt cârcotașii??!! În concluzie, școala arată extraordinar pentru o școală românească, profesorii și învățătoarea mi s-au părut profesioniști, iar directoarea o femeie extraordinară și mai presus de toate un manager adevărat. Nu doar un profesor!!! Un manager, ceea ce trebuie pentru a fi director de școală!! …. acestea sunt impresiile după prima lună de școală…. sper să rămână așa până la sfârșitul celor 8 clase.

    • De 75 de lei pentru „fondul scolii” pentru mansarda ai uitat stimabile parinte? sau poate esti vreun angajat postac?

    • Exagerat ! ,, Directoarea o femeie extraordinara și un manager adevărat ”??!! Mai vorbim dupa un an doi.

  10. am adus copilul aici pt bazinul de inot si pt ca am crezut ca e scoala de cartier fara fite si pretentii materiale ca si colegiul banatean sau gen22 de exemplu. M-am inselat amarnic, numai basini, minciuni, bani, secretara e cea mai mare mafioata si nesimtita, directoarea asisderea. Aparat de facut bani e scoala in ziua de azi, copii ies roboti, cu sechele si amintiri urate. Daca mai si comentezi ceva ajunge ultimul din clasa. Am zugravit in 8 ani 3clase, am cumparat-donat plasme, mobilier, fonduri, etc. Pana cand directorii dau examen de forma si sunt alesi politic? de ce sunt agreati parinti pupa funduri in consiliile de administratie si acestia sunt de forma? Plin de grase oltence cu probleme la mansarda care ne distrug copii. Si bihorence.

  11. Dacă aveți impresia că nu se mai învață după masă, mergeți la ora 16 să vedeți elevii claselor a III-a si a IV cand ies de la școală pentru că tot în seria a II-a invata.

  12. Unii au reinventat matematica. Avem 3000 de elevi si 50 de sali de clasa. Intr-o clasa incap 30 de elevi. Ia sa ne explicati si noua cum intra toti in cele 50 de clase ca eu sunt mai greu de cap. Nu tot atatea clase sunt? Nu tot atatia copii sunt? Daca X x Y = Z la voi Y x X = 2Z? Penibililor. Si cei care ati scris articolul si cei care declarati ineptii de genul asta. Chinuiti copii de clasa a 3 a sa alerge prin toata scoala in fiecare pauza. Nu mai apuca nici apa sa bea saracii copii. La copii nu se gandeste nimeni? Am avut copilul la aceasta scoala pana anul acesta. Aceasta prostie cu dulapurile a fost un motiv pentru care l-am mutat de acolo. Pe copii nu-i intreaba nimeni cum le place? Ei nu exista?Ei sunt cobaii vostrii? Va mai si laudati cu prostia asta.

  13. Am cumparat parchetul, articole de mobilier si cate si mai cate pentru clasa si scoala, iar acum copilul meu isi mananca gustarea pe holuri. Daca il las la scoala la 7:35, ca trebuie sa mergem si noi la servici, atunci copilul sta afara sub cerul liber sau pe holurile scolii, daca are ghinionul sa i se faca rau in pauza, se poate intinde pe mozaicul holurilor! Ce pot sa mai spun? Mare realizare! Daca nu mai puteau de grija ghiozdanelor, puteau apela la solutia dulapurilor oricum si in loc sa se de-a bani pentru tot felul de aiureli (mansardare si alte tampenii), se puteau cumpara manuale pentru salile de clasa cu specific! De fapt decizia doamnei Sora a fost determinata de acea hotarare tembela a ministerului de aducere a claselor pregatitoare in scoli. Anul acesta sunt 10 clase la grupa pregatitoare la Scoala 30! Nu are nici un rost sa va imaginati cum ajung la toalete cei peste 1000 de copii din scoala!
    Dar asa este cu politrucii directori de scoli! Imaginea conteaza mult mai mult decat adevarul, cat despre educatie …

  14. Doamnei reporter…!!!!! am cotizat la scoala asta de m-i s-a urat …jaluzele de aluminiu …banci…dulapuri…cuiere…rame pentru tablouri…fete de mese …flori …BANI LA FONDUL CLASEI SI FONDUL SCOLII…..MAI INFORMEAZA-TE DOAMNA PE LA PARINTII AFECTATI …. 🙁

    • Nu înțeleg de ce atâția bani pt fondul scoli?Citesc comentariile celorlalți părinți care deja au copii in scoli și m-a îngrozește.De ce exista acel fond al clasei?de ce profesorii la mai toate școlile din țara primesc atenți?Ce atâta 8 Martie?Atatea flori?Noi i-am învățat!In Germania nu exista așa ceva…fond al clasei,atenți,flori la începutul anului,cadouri etc….Intenționez sa m-a mut in Timișoara,in viitorul apropriat venind din Germania și deja m-a apuca nervi.Dar dacă nu am mai duce nimeni atenți și multe alte profesorilor din întreaga țara oare ce s-ar întâmpla?

  15. Asa este imaginea conteaza mai mult decat adevarul. Aici iti lasi contributia pe o luna (pentru parchet, plasma, perdele, banci, reparatii bazin si enumerarile pot continua ). La cat se cere de la fiecare elev ar trebui sa fie totul wow !
    Ei vorbesc despre modernizarea salilor de clasa ( evident tot pe banii parintilor ), insa uita de acei copii inghesuiti in niste incaperi mici ( nu cred ca se pot numi clase ), iluminate artificial si fara ferestre, situate la subsolul cladirii, de toaletele improprii ( arata ca in anii ’80 ) etc,etc.
    Si sumele cerute pentru 8 Martie sau alte asemenea… daca nu contribui risti sa-ti fie copilul terorizat de profesori si copii deopotriva iar parintii amenintati de alti parinti ( fara exagerare ). Au fost cazuri concrete in aceasta scoala si vor mai fi.
    Asa ca mai usor cu laudele !!!

  16. Copilul meu e elev la gen.22…. Ce sa mai zici….Se pare ca peste tot e la fel, oamenii astia sunt pusi in aceasta functie politic si fara un obiectiv benefic pt elevii acestei scoli. Anul acesta, spre ex, clasele de a 3-a au fost indirect obligate sa urmeze cursurile in conditii insalubre (igrasie, mucegai) in subsolul cladirii si asta doar pentru a scapa de orele de dupa amiaza!! Desi cotizam periodic (fondul clasei, fondul scolii + alte cheltuieli la clasa pt reparatii sau aparatura performanta), pare se ca acei bani nu ajung sa deserveasca elevul ci se pierd in neant, cu cat avansam cu cotizatiile. Nu se modernizeaza nimic, ar putea sa finalizeze lucrarile de pe Gh.Doja unde ar mai castiga spatiu (cateva clase in plus) pt a asigura doar ore de diminesta insa lucrarile stagneaza iar directiunea se face ca ploua. Sa nu spun ca scoala a primit buget si de la Primarie si tot nu a fost in stare sa solutioneze problema spatiului, a claselor mici de a 4-a care vin la cursuri de dupa-amiaza din lipsa de spatiu!!! Si cand se ridica problema la directoare, nu vreti sa stiti ce atitudine agresiva are fata de parinti!! Ca sa poti purta o discutie cu dna directoare…e ca si cum ai dori sa iei cina un privat cu vreo celebritate!!! Nu ajungi la dansa decat prin pile si relatii! Din pacate, asta e scoala, astia ne sunt conducatorii, iar dezavantajele si greul tot elevii il resimt! Pacat de acesti copilasi, vesnicii cobai ai unui sistem educational infect, politizat si dezumanizat!

Dă-i un răspuns lui Un părinte Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.