ANALIZĂ „Mercedes”-ul gunoaielor din România: serviciile de salubrizare din Timișoara, de 2,45...

ANALIZĂ „Mercedes”-ul gunoaielor din România: serviciile de salubrizare din Timișoara, de 2,45 ori mai scumpe decât cele din Cluj-Napoca

2
DISTRIBUIȚI

Timişoara are printre cele mai mari taxe de salubrizare dintre orașele importante ale României. O analiză realizată de PRESSALERT arată că tarifele percepute de Retim sunt mai mari decât în oraşe de talia Timişoarei, precum Iaşi sau Cluj-Napoca, fiind chiar și de 2,45 ori mai scumpe. Asta în condițiile în care Retim, societatea comercială în care Consiliul Local Timișoara este acționar cu 50%, alături de o firmă germană care asigură conducerea efectivă a companiei, i-a cumpărat primarului Nicolae Robu un Mercedes de 74.000 euro.

Tariful perceput, la ora actuală, de Retim pentru persoane fizice este de 10,34 de lei de persoană. Agenţii economici scot şi ei sume frumuşele din buzunar pentru serviciile de salubrizare. Ridicarea unui metru cub de deşeuri menajere îi costă 105,97 lei, iar ambele sume sunt calculate cu TVA inclus.

Preţurile practicate în Iaşi pentru serviciile de salubrizare sunt sensibil mai mici. Compania Salubris, care gestionează curăţenia în oraşul din Moldova, percepe următoarele tarife: persoanele fizice care locuiesc la bloc achită 6.94 lei pe lună / persoană, adică mai mici cu 48,99% față de Timișoara. Ieșenii care locuiesc la case au tarife diferenţiate. Astfel, pentru o gospodărie cu doi membri taxa pentru serviciile de salubrizare se ridică la 19,83 lei pe lună, iar pentru o gospodărie cu cinci sau mai mulţi membri la 36,60 lei pe lună. Persoanele juridice plătesc către Salubris 71,4 lei pentru fiecare metru cub de deşeuri menajere ridicate. Precizăm că şi tarifele din Iaşi sunt cu TVA inclus şi că nici acestea nu au fost actualizate cu majorări aferente taxei de depozitare. Comparativ, firmele din Timișoara plătesc un tarif mai mare cu 67,37%.

De departe, cele mai mici tarife pentru serviciile de salubrizare le plătesc clujenii, asta pentru că şi în 2017 aici sunt în vigoare tarife adoptate în 2015. Pentru precolectare, colectare şi transport al deşeurilor municipale sortate, persoanele fizice care domiciliază în Cluj-Napoca achită 6,79 lei, cu tot cu TVA, de persoană, adică un preț cu 52,2% mai mic decât în Timișoara. În cazul agenţilor economici diferențele sunt și mai mari. Astfel, persoanele juridice achită 43,1 lei pentru metru cub de deşeuri ridicate de una din cele două companii care operează pe raza municipiului condus de Emil Boc: Rosal şi Compania de Salubritate Brantner Veres. Altfel spus, o firmă din Timișoara plătește de 2,45 ori mai mulți bani decât una din Cluj Napoca.

Cadouri de lux

Timișoara are prețurile cele mai mari dintre cele trei orașe în condițiile în care primarul Nicolae Robu a semnat, în 2014, prelungirea contractului cu Retim fără a exista o hotărâre a consiliului local în acest sens, deși acest lucru era obligatoriu conform legilor în vigoare. Retim a cumpărat, ulterior, un Mercedes clasa E de 74.000 euro cu care se plimbă exclusiv Nicolae Robu, acesta având decontate toate cheltuielile.


Inițial s-a mințit, afirmându-se că limuzina a costat doar 40.000 euro. De asemenea, compania de salubritate i-a plătit primarului, pentru câteva luni, abonamentul pentru telefonul mobil.

Ulterior, acționarul german a schimbat firma prin care controla 50% din acțiuni în locul RER Recuperare Ecologică și Reciclare SRL, care avea un capital social de 7.880.000 lei a apărut SC RER Timișoara SRL, cu un capital social de doar 647.600 lei. Acest lucru s-a realizat în secret, fără știința și aprobarea Consiliului Local Timișoara, care deține celelalte 50% din acțiuni.

Planul care a adus liniște

Dezvăluirile succesive făcute de PRESSALERT.ro au dovedit că totul a fost un plan extrem de bine pus la punct, lucru dovedit de cronologia faptelor. Proiectul de divizare parţială al societăţii mamă RER Recuperare Ecologică şi Reciclare SRL a fost întocmit în 25 iulie 2014. În 7 octombrie 2014, AGA de la Retim Ecologic Service SA a votat cumpărarea Mercedes-ului care ajunge la primarul Nicolae Robu.

În 28 noiembrie 2014, în Primăria Timişoara se intocmeşte referatul care stă la baza hotărârii de consiliu local prin care acceptă Mercedes-ul cu titlu gratuit pentru primar. În 5 decembrie 2014, acţionarul german solicită oficial divizarea parţială a RER Recuperare Ecologică şi Reciclare SRL şi apariţia RER Timişoara SRL şi RER Bucureşti SRL. În 9 decembrie 2014, Consiliul Local Timişoara a acceptat Mercedes-ul. În 9 ianuarie 2015, limuzina ajunge în curtea Primăriei Timişoara.

În 13 ianuarie, primarul iniţiază un proiect de HCL pentru a susţine punctul de vedere al Retim la ADID, în disputa cu Direcţia de Mediu a municipalităţii pe tema penalităţilor pentru nerealizarea staţiei de compostare. În 23 ianuarie 2015, Tribunalul Bucureşti încuviinţează divizarea parţială. În 8 aprilie 2015, RER Timişoara SRL devine noul acţionar al Retim Ecologic Service SA. În 8 decembrie 2015, Nicolae Robu introduce în procedură de urgenţă un proiect de HCL prin care încearcă să dea monopol societăţii Retim, tentativă care a eșuat în urma votului consilierilor locali.

Incineratorul, soluția lăsată în coadă de pește

Problema gunoaielor ar fi putut rezolvată dacă administrația condusă de Nicolae Robu nu ar fi blocat, de ani de zile, realizarea incineratorului de deșeuri. Licitația a fost câștigată de asocierea Roelectro SA București – Baumgarte Boiler Systems Gmbh Bielefeld Germania, în defavoarea altui competitor care are legături cu acționariatul german al firmei Retim.

Câștigătorii au reclamat faptul că nici până acum nu s-a semnat ordinul de începere a lucrărilor, deși contractul a fost semnat încă din decembrie 2013 și se prevedea că terenul va fi pus la dispoziție în două săptămâni. Ba mai mult, după semnarea contractului cu câștigătorii, care trebuie să asigure finanțarea proiectului cu 66 milioane de euro credit furnizor, brusc primarul a devenit un adversar al proiectului pe motiv că ar putea polua și chiar a încercat să ducă exploatarea energetică a deșeurilor tot în curtea Retim, dar proiectul în favoarea firmei care-i plătește Mercedes-ul cu care se plimbă a picat în consiliul local.

2 COMENTARII

  1. Cata vreme in Romania autoritatile publice locale nu reprezinta interesul locuitorilor ci doar tagma jefuitorilor(furnizori de servicii publice ) nici punerea in aplicare a prevederilor legii 211/2011 modificata cu OUG 68/2016 care prevede ca pentru stimularea colectarii separate a deseurilor de la populatie autoritatile publice locale sa aplice ca instrument economic „platesti cat arunci”problema deseurilor dar mai ales a pretului platit pentru aceste servicii v-a fi din ce in ce mai mare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.