Salubrizarea în județul Timiș începe cu tratamente preferențiale și discriminări pentru participanți...

Salubrizarea în județul Timiș începe cu tratamente preferențiale și discriminări pentru participanți (P)

0
DISTRIBUIȚI

Asociația de Dezvoltarea Intercomunitară ADID Timiș,  informează prin directorul său executiv, Romeo Petru Ursu, despre stadiul licitației privind salubrizarea în județul Timiș și a contestațiilor depuse de participanți la această procedură.

Licitația privind salubrizarea județului Timiș, colectarea, transportul deșeurilor și dezăpezirea este de o importanță esențială pentru locuitorii acestui județ, pentru sănătatea și confortul acestora, cât și pentru agenții economici și instituțiile din teritoriu.

În afara importanței sociale, de sănătate și de mediu a acestei licitații, un aspect extrem de important este cel valoric, acest serviciu fiind estimat la o valoare totala de aproape 800.000.000 lei fara TVA, bani care vor fi plătiți din buzunarele cetățenilor din județul Timiș in cei 10 ani pentru care vor fi incheiate cele 5 contracte de concesiune pentru fiecare dintre cele 5 zone ale judetului. Ca atare, această licitație vizează lucruri esențiale pentru cetățenii județului Timiș, respectiv sănătatea și banii acestora.

În consecință, cetățenii județului Timiș, trebuie să fie informați în detaliu, despre modul cum acționează cei mandatați de ei să rezolve această problemă, respectiv, ADID Timiș.

Ca o primă informare, din comunicatele ADID Timiș, rezultă un prim pas gresit făcut de această asociație, cu intenție sau nu, prin încălcarea legii și aplicarea de tratamente preferentiale și discriminări pentru participanții la licitația privind salubrizarea județului Timiș.

Cu ce greșește ADID Timiș intenționat sau nu, în această procedură? Procedura de atribuire a fost demarata de ADID Timis prin anuntul de concesionare 2845/26.05.2016, fiind organizata in baza vechii legislatii privind atribuirea contractelor de achizitie publica si de concesiune.

Documentatia de atribuire elaborata de ADID Timis a fost contestata incepand cu data de 01.06.2016 de catre Retim Ecologic Service SA, insa contestatia a fost respinsa ca neintemeiata atat de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (prin Decizia 1750/C8/1961/13.10.2016), cat si de Curtea de Apel Timisoara (prin Hotararea 4095/21.11.2016).

Cert este, insa, ca in cea mai parte a perioadei de timp cat a durat solutionarea contestatiei Retim Ecologic Service SA, procedura de atribuire a fost suspendata fie de catre ADID Timis, fie de Curtea de Apel Timisoara. Practic, perioadele in care procedura a fost suspendata au fost cuprinse intre 12.07.2016-28.10.2016, ca urmare a suspendarii procedurii de catre ADID Timis, si ulterior, intre 11.11.2016-16.12.2016, ca urmare a suspendarii procedurii de Curtea de Apel Timisoara prin Incheierea 3806/11.11.2016.

Dupa ce contestatia Retim Ecologic Service SA a fost respinsa definitiv de instanta de judecata, ADID Timis, la data de 16.12.2016, a reluat procedura, stabilind termenul de depunere a ofertelor pentru 21.12.2016.

Problema licitatiei porneste, insa, din modificarea legislatiei privind serviciile de utilitate publica in perioada in care procedura a fost suspendata.


Asadar, daca la data demararii procedurii, ADID Timis putea sa impuna ofertantilor, ca si criteriu de calificare, sa prezinte licenta ANRSC, pentru dovedirea capacitatii de exercitare a activitatii profesionale, odata cu aparitia OUG nr. 58/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact asupra domeniului achizitiilor publice, intrata in vigoare la 22 septembrie 2016, autoritatile contractante nu mai puteau impune ofertantilor acest criterii de calificare. Insa, modificarile legislative nu se rezuma la asta, ci mai trebuie avuta in vedere si modificarea care a fost adusa HG nr.745/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea licenţelor în domeniul serviciilor comunitare de utilităţi publice, prin Legea nr. 225/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 51/2006, intrata in vigoare la 26.11.2016.

Asadar, daca prin Fisa de date ADID Timis impusese ofertantilor sa prezinte Licenta ANRSC minim clasa 2 pentru activitatile specifice serviciului public de salubrizare care fac obiectul contractelor in zonele 0, 2, 3, 4, respectiv Licenta Clasa 1 pentru activitatile specifice serviciului public de salubrizare care fac obiectul contractului in zona 1, emisa de ANRSC conform HG nr. 745/2007, coroborat cu Legea nr. 51/2006, odata cu modificarile legislative, o asemenea cerinta nu mai putea fi impusa.

Adid Timis prin incalcarea legii nu a facut aceasta modificare din proprie initiativa, asa cum impunea art. IV din OUG nr. 58/2016.

Alta incalcare a legii de catre ADID Timis, odata operata aceasta modificare, nu a prelungit termenul de depunere a ofertelor. Regula in procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica si de concesiune este aceea ca in momentul in care autoritatea face o modificare a conditiilor publicate initial, trebuie sa prelungeasca si termenul de depunere a ofertelor. Ca urmare a modificarilor legislatiei, puteau participa la licitatie si operatori care, la data demararii procedurii, nu ar fi putut tocmai din cauza cerintei privind licenta ANRSC. Or, acestor operatori trebuie sa li se asigure un termen minim pentru pregatirea ofertelor, fiind exclusiv un drept al acestor operatori, care urmeaza a fi verificat de catre ADID Timis, cum anume aleg sa participe la aceasta procedura.

De ce nu doreste ADID Timis introducerea altor competitori prin blocarea concurentei ?

Are ADID Timis „ cartile facute” si orice concurent nou pare sa „ ii strice ploile” ?

De ce se încalcă legea încă de la începutul acestei licitații? De ce membrii ADID Timiș încearcă pe căi ocolite și netransparente de rezolvare a unei probleme de importanță majoră pentru sănătatea și banii timișorenilor.

Răspunsul poate fi găsit în valoarea foarte mare a acestei licitații, care perturbă raționamentele logice și declanșează interese dincolo de lege.