ANALIZĂ Timișoara, IEFTINĂ la transportul în comun. Vezi cum se compară prețurile...

ANALIZĂ Timișoara, IEFTINĂ la transportul în comun. Vezi cum se compară prețurile cu cele din alte orașe mari ale țării

0
DISTRIBUIȚI

Preţurile practicate de Regia Autonomă de Transport Timişoara sunt de departe cele mai mici dintre tarifele percepute de societăţile care asigură transportul public în marile oraşe ale României, exceptând capitala, adică Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara.

Pentru o călătorie cu tramvaiul sau autobuzul timişorenii achită 2 lei, în vreme ce o plimbare cu Expres-ul costă 2.5 lei. Legitimaţia de o zi se vinde la 10 lei, iar un abonament pe o lună de zile pentru o linie de transport în comun costă 54 de lei şi 74 de lei pe două linii. Cei care doresc să circule pe toate liniile vreme de 30 de zile trebuie să scoată din buzunar 93 de lei. De menţionat este faptul că, la iniţiativa primarului Nicolae Robu, studenţii şi elevii din Timişoara circulă gratuit cu vehiculele RATT, din 2013. Gratuităţi pe tramvaiele şi autobuzele regiei au şi pensonarii, însă acestea nu au fost instituite în vremea administraţiei Robu. Timişorenii sau cei care au flotant în urbea de pe Bega beneficiază de reduceri de 20% din preţul oricăruia din abonamente enumerate mai sus.

În Cluj-Napoca, un bilet cu o călătorie costă 2 lei, unul cu două călătorii 4 lei şi un bilet pentru călătorie de o noapte se vinde la preţul de 3 lei. Un abonament pe o lună de zile pe o singură linie este mai scump ca la Timişoara, costând 60 de lei. Preţul unui abonament cu preţ întreg pentru o lună este de 25 de lei. Dacă vor să circule pe toate liniile, vreme de o lună de zile, clujenii achită 125 de lei. Mai mult, cei care doresc pot să cumpere acelaşi tip de abonament şi în varianta nenominalizat, la preţul de 150 de lei. Şi în Cluj-Napoca există abonamente cu tarif redus, însă acestea merg către doctoranzi, la 30 de lei pe lună pentru o linie, sau la donatori, care achită pentru acelaşi tip de abonament 30 de lei. Şi elevii pot cumpăra un abonament lunar pentru o linie la suma de 12,5 lei.

În Iaşi transportul în comun este asigurat de Regia Autonomă de Transport Public Iaşi.


Aici preţul unui bilet cu o singură călătorie este de 2 lei, al unui bilet cu două călătorii de 4 lei, iar pentru un set de zece călătorii cumpărătorii plătesc 18 lei. Abonamentul lunar pentru o linie costă 73 de lei, iar abonamentul pentru o zi pe orice linie costă 8 lei, în vreme ce un abonament general pe toate liniile se vinde la suma de 116 lei. Şi în Iaşi călătorii pot achiziţiona abonamente la purtător la preţul de 194 de lei pe lună. Elevii şi studenţii beneficiază de reduceri şi în Iaşi, astfel că aceştia achită 1 leu pe un bilet cu o călătorie, 2 lei pe un bilet cu două călătorii şi 9 lei pentru zece călătorii. Donatorii din Iaşi circulă vreme de o lună de zile pe o singură linie plătind un abonament în valoare de 37 de lei sau pe toate liniile cu 58 de lei.

În schimb, dacă aţi circulat fără bilet în Iaşi şi sunteţi prins aveţi şansa să vă îndreptaţi greşeala pe loc.Tariful de călătorie special pentru persoanele care sunt prinse de controlori fără legitimaţie de transport este de 44 de lei şi se eliberează pe bază de chitanţă.

Parcul auto al regiilor din cele trei oraşe

Preţurile practicate de companiile de transport din marile oraşe se reflectă cel mai bine în dotările din parcul auto.

RATP Iaşi are 150 de tramvaie, 50 de autobuze şi 50 de microbuze, dar şi alte autoturisme, autocare, autobasculante, automacarale, tractoare sau buldozere, în timp ce Compania de Transport Public Cluj-Napoca are 254 de autobuze, 89 de troleibuze, 35 de tramvaie şi zece microbuze.

RATT deţine doar 47 de tramvaie vechi din anii ’60, primite din vestul Europei. 14 dintre acestea au fost reabilitate la Paşcani şi Arad, cu aproximativ 500.000 de euro bucata. În parcul auto al regiei mai figurează şi 41 de troleibuze și 69 autobuze, susțin reprezentanții regiei, însă datele de pe site-ul propriu arată că regia are 85 de autobuze și 50 de troleibuze.

În ultima zi din luna februarie, primarul Nicolae Robu a cerut demisia directorului RATT Ioan Goia, despre a cărui activitate s-a arătat nemulţumit. De precizat este că în 2015 Goia a câştigat, conform datelor publice, 85.923 de lei, aproape dublu faţă de 2014, când a încasat 46.860 de lei.

Foto: Arhivă

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.