ANALIZĂ RATT, colosul cu picioare de lut. Ce realitate crudă dezvăluie...

ANALIZĂ RATT, colosul cu picioare de lut. Ce realitate crudă dezvăluie cifrele bilanțurilor

0
DISTRIBUIȚI

Fără date şi cifre legate de venituri, cheltuieli, datorii sau mai ales despre profit – aşa arată rapoartele de activitate ale companiilor din subordinea Consiliului Local Timişoara postate pe site-ul primăriei.
Campioană la „discreţie” este şi Regia Autonomă de Transport Timişoara, companie cu peste 1.000 de angajați care recent a venit cu o idee inedită pentru a fideliza „personalul de bord”. Deşi mai bine de 60% din veniturile regiei pentru acest an vor proveni de la bugetul local al Timişoarei, cu titlul de subvenţii, regia vrea să construiască un cartier de locuinţe de serviciu pentru şoferi. Condiţiile pentru cei de care chiar conducerea regiei se plânge că demisionează pentru orice ofertă mai bine plătită şi că nu mereu tratează călătorii cu respect ar urma să fie unele de lux, căci cele şapte blocuri de locuinţe ar urma să fie amenajate într-o zonă rezidenţială ridicată de la zero care va avea toate dotările, de la locuri de parcare, la locuri de joacă şi magazine.

„Proiectul are o valoare de 10.700.000 de euro. Per bucată de bloc cu etaj retras toate şapte totalizează vreo 390 de apartamente de tip familie. Asta înseamnă în jur 1.500.00 de euro de bloc. Într-un buget multianual de doi, trei, patru ani, o să ne facem estimările când o să ajungem la fazele pe care domnul viceprimar le-a precizat aici foarte corect (n.r viceprimarul Dan Diaconu), osă stabilim modul de finanţare. Modul de finanţare în Legea Locuinţei 114 are două componente, bugetul de stat şi bugetul local sau agenţii economici pentru salariaţii proprii. În legea respectivă aşa este menţionat. Aşa că un buget de tipul acesta aşa cum am construit şi alte lucruri din profitul rezervat din care ne este permis tot din Legea bugetului şi de Legea transportului 92, transpusă din Directiva Europeană ne permite acest lucru din profitul propriu să facem alte dezvoltări.


Ne-am propus în următoarea perioadă pentru fidelizarea forţei de muncă să facem acest lucru, nu alte dezvoltări de altă natură”, a explicat managerul RATT, Ioan Goia, despre proiect.

Campioană la înghiţit bani publici

PRESSALERT a intrat în posesia statisticilor privind veniturile regiei pentru anii 2012 – 2016, iar cifrele spun că subvențiile de la consiliul local sunt singurul motiv datorită căruia compania de transport public din Timișoara rămâne pe linia de plutire.
În 2012, RATT a avut venituri totale de 84.230.096 lei, din care 31.379.587 de lei din încasări şi 34.022.008 lei din subvenţii de la bugetul local. În 2013 veniturile regiei au scăzut la 79.229.045 lei din care doar 28.960.957 de lei încasări şi 42.699.698 de lei subvenţii. În 2014 veniturile regiei au fost de 82.335.998 de lei, din care doar 27.916.498 de lei din încasări şi 46.785.022 de lei din subvenţii. În 2015 RATT a avut venituri mai mari, însă şi în acest an subvenţiile au crescut după cum urmează: venituri totale: 87.001.068 de lei, încasări 27.916.498 de lei şi subvenţii 49.843.828 de lei.
Cele mai mari încasări, dar şi alocări pentru subvenţii au fost în 2016. Din veniturile totale de 95.917.218 lei, doar 30.130.724 de lei au fost din încasări, iar 58.798.780 de lei au provenit din subvenţii de la bugetul local, aproape dublu față de 2012.

Profit infim, datorii imense

Rezultatul net al exerciţiului profit – pierdere a fost în creștere timp de trei ani: 2.340.067 lei în 2012, 3.071.160 de lei în 2013 și 9.412.479 de lei în 2014. În 2015 valorile se schimbă dramatic și cifra scade la jumătate față de cea din anul precedent, 4.772.200 de lei, iar în 2016 compania merge pe pierdere înregistrând un minus de 2.642.760 de lei. Datoriile regiei care are în plan să construiască locuinţe de serviciu pentru angajaţi ating cote alarmante: 67.641.389 de lei în 2012, 61.235.060 în 2013, 56.162.209 lei în 2014. Datoriile RATT cresc cu aproximativ 50% în 2015, ajungând la 84.004.679 lei, în vreme ce apogeul este atins în 2016, când suma datoriilor a ajuns la 87.678.451 de lei.
Ca o concluzie, putem spune că momentan Regia Autonomă de Transport Timişora trăieşte practic din subvenţii de la bugetul local. Asta în condiţiile în care în alte oraşe pensionarii şi elevii primesc doar reduceri la abonamente, în vreme ce în Timişoara aceştia călătoresc gratis cu vehiculele regiei, prin decizia primarului Nicolae Robu aprobată de Consiliul Local Timişoara. Veniturile din 2016 sunt doar cu 7 milioane de lei mai mici decât datoriile regiei, context în care construcţia de locuinţe ar trebuie să fie în coada listei cu priorităţi ale RATT.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.