Catalog online sau magazin virtual?

Catalog online sau magazin virtual?

1
DISTRIBUIȚI

Acum câteva săptămâni vorbeam despre site-urile de prezentare şi cerinţele minime ca să-ţi repezinte online interesele şi imaginea plati onlinefirmei. Astăzi am ajuns la site-urile de vânzări online, magazinele de comerţ electronic.  Ştiu că plec de la o idee preconcepută, dar atunci când un client vine şi imi cere sfatul pentru un magazin de comerţ electronic, întotdeauna am câteva întrebări în funcţie de care să îmi dau seama dacă are nevoie de un catalog online sau de un magazin de comerţ electronic. Cea mai mare parte a pieţei online româneşti nu are nevoie astăzi de magazine de comerţ electronic. De ce? Simplu.  Pentru că în România comerţul este bazat, în cea mai mare parte,  pe schimbul de bani cash sau plata coletăriei. Din datele pe care le am, din 100 de clienti din magazinele generaliste doar un procent de 4-6% plătesc produsele cumpărate online cu cartea de credit, restul preferând servicii diverse de coletarie sau ridicarea produselor comandate de la centrele regionale. Sunt  de acord că este util şi bine pentru dezvoltarea online-ului românesc şi a comerţului online în general să existe cât mai multe astfel de magazine, dar în cazul în care din o sută de comenzi online, doar patru sunt plătite prin carte de credit nu ar fi mai eficient să direcţionezi banii investiţi în menţinerea şi promovarea plăţii prin cărţi de credit către promovarea site-ului, câştigând astfel poate 10-20% clienţi noi decât să menţii o divizie de carduri şi plăti online ? Ştiu că sunt împotriva curentului, dar cred că mă pot pune în pielea clientului destul de uşor. Şi, eventual, dacă piaţa ţi-o va cere, să introduci ulterior – să spunem peste 8-12 luni – posibilitatea achiziţionării produselor prin plata online cu cartea de credit.

De ce şi când ai nevoie de un magazin online ? Părerea mea este că ai nevoie de un magazin online atunci când ai ajuns la un nivel mediu (o cifra de afaceri de minim 400.000-600.000 euro în comertul cu produse ) sau când te adresezi exclusiv unui segment de nişa şi prin magazinul online îţi dublezi cel puţin cifra de afaceri.Când ai o afacere de retail, cu produse valorice între 10-400 euro şi produsul tău nu poate fi găsit în măcar un magazin dintr-un oraş mare românesc sau cerinţa de produse (telefonic, prin email, poştă sau fax) din afara localităţii depăşeşte cel puţin 40-60% din totalul vânzărilor tale se impune existenţa online printr-un magazin de comerţ electronic.

Fie că alegi să îţi creezi magazinul pe un soft deja existent – ZenCart, osCommerce, Magento, Joomla sau WordPress cu plugins de EC (eCommerce), fie că mergi pe un software personalizat, trebuie să ţii cont de următoarele lucruri: – uşurinţa portării de pe server ; fii sigur că softul magazinului online este creat într-un limbaj accesibil (preferabil PHP, ASP), foloseţte o baza de date care să ofere rapiditate(MySQL, MS SQL), criptarea informaţiei şi o structura compactă şi uşor de înţeles şi modificat.  Nu salvezi pe serverul de date informaţii personale (în cazul Romaniei e vorba de CNP) sau cele de pe cartea de credit introdusă de client. În cazul în care stochezi aceste date informezi în prealabil clientul de acest fapt şi criptezi informatiile.  Este recomandat ca pentru tranzacţiile online prin carte de credit să fie folosită o conexiune securizată (https), dar şi un procesator de carduri cât mai sigur şi vizibil (recomandarea mea este verisign – SUA, sau epayment/dotcommerce in RO).


Pentru siguranţa codului sursa acesta trebuie să existe în cat mai puţine copii, preferabil doar la dezvoltatorul web şi salvat pe un DVD la tine in birou. Asigură-te, prin contract, că magazinul virtual a fost testat şi nu există găuri în securitate. De obicei testul de securiate este făcut de o firmă/persoană diferită de cea care a dezvoltat softul, preţul putând ajunge până la 20% din preţul dezvoltării magazinului online. Şi pentru că tot vorbeam de bani, preţul unui magazin virtual personalizat (înteleg prin personalizare crearea de la zero a codului sursa) începe de la 750 euro şi poate ajunge la câteva zeci de mii, în funcţie de complexitate. Preţul mediu al unui magazin online este între 1.500 – 2.000 euro. Preţul procesatorului de card este de 50-200 euro pe an, la care se adaugă o valoare  din fiecare tranzacţie (procent + sumă fixă).

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.