24 de ore de teatru sau despre supraviețuirea trupei Thespis

24 de ore de teatru sau despre supraviețuirea trupei Thespis

0
DISTRIBUIȚI

teatru thespis 1

Proiectele culturale sunt cele care suferă cel mai mult în perioada de criză, iar festivalul  “24 de ore de teatru” al trupei Thespis este unul dintre ele. Povestea celor 24 de ore de teatru gratis a început în 2003, la un an după moartea lui Lelu Bihoi, fondatorul teatrului studenţesc Thespis.

Cum a început festivalul maraton  

„Atunci când dispare acel nucleu de greutate, poate să apară riscul ca ideea de Thespis să dispară odată cu el. Pentru noi, cei de atunci, acela a fost reversul. Am strâns rândurile şi am zis să o ducem mai departe”, spune Adi Korek despre primele momente ale teatrului de la Casa Studenţilor. Teatrul studenţesc timişorean a fost printre primele din ţară care în anii 2000 a început să sărbătorească ziua de 27 martie, Ziua Internaţională a teatrului. Iniţiativa de a oferi publicului toate spectacole marca Thepis a dus la primul festival de teatru maraton – „24 de ore de teatru”. „Din garda veche, am mai rămas doi, trei”, constată, cu nostalgie, Adrian Korek. Din cauza neînţelegerilor administrative care au avut loc între „vectorii trupei” şi conducere, în 2005 din Thespis s-au desprins Ovidiu Mihăiţă, Christine Cizmaş şi Dinu Bodiciu alături de Adi Korek şi alţii.  Acela a fost momentul în care a luat naştere o altă trupă independentă de teatru, foarte dragă timişorenilor, Auăleu.

Evoluţia festivalului a fost plină de urcuşuri şi coborâşuri. Cei 25 de membri ai Thespisului din 2003 au pornit de la o idee şi au ajuns să realizeze un festival care permite accesul gratuit la cultură tuturor categoriilor sociale. „La prima ediţie, am fost doar noi. Nu am avut invitaţi. Am jucat tot ce avea Thespisul ca şi spectacol. Şi prima sponsorizare ştiu că am primit-o din partea imprimeriei Helion, din calea Aradului, unde Ovidiu Mihăiţă şi Mihaela Ciutacu au reuşit să facă rost de afişele bicolore. Era o hârtie pe care se imprimau de obicei etichetele pentru conserve şi borcane, dar ne-am descurcat”, povesteşte coordonatorul trupei de teatru.

Lupta de „supravieţuire culturală”

Activitatea Casei Studenţilor din Timişoara  este finanţată în întregime de Ministerul Tineretului şi Sportului, de aceea propunerile formulate de către Direcţia Generală Programe Pentru Studenţi nu sunt atât de importante şi de urgente, iar nivelul subvenţiilor lasă de dorit.


Soluţia cea mai simplă în momente de restrişte economică e reducerea bugetului pentru cultură, educaţie şi cercetare. De la an la an, Adi Korek duce o luptă de „supravieţuire culturală”: bugetul mult aşteptat de la Bucureşti întârzie să apară,  se întâmplă să-ţi se pună „beţe-n roate” din partea conducerii instituţiei-mamă sau chiar se întâmplă să nu ai director care să îţi coordoneze fondurile cu o săptămână înainte de evenimentul programat. „Datorită noului director, Vlad Gârboni, suntem singura casa a studenţilor din ţară care a primit finanţare pentru proiectele depuse. Până săptămâna trecută, nu am avut director”, afirmă referentul cultural al Casei Studenţilor din Timişoara de la departamentul de teatru.

 A XI ediţie „24 de ore de teatru”

Timişoreni de toate vârstele au împânzit etajul al doilea al Casei Studenţilot din Timişoara şi au aşteptat chiar şi pe scări deschiderea uşii studioului „Lelu Bihoi” pentru a savura porţia de teatru oferită de festivalul timişorean. Sala s-a dovedit a fi neîncăpătoare pentru amatorii de teatru care s-au adunat la miezul nopţii pentru a viziona primul spectacol al celor „24 de ore de teatru”. Festivalul-maraton a debutat cu un spectacol al trupei de teatru de la Casa Studenţilor din Bucureşti, teatrul Podul cu piesa„Vlaicu Vodă”.

Pentru spectatorii puţin mai somnoroşi Thespis a pregătit o sesiune de înviorare matinală alături de Mirela Puia. Cei mai curajoşi s-au putut aventura alături de Claudiu Dogaru pe misterioasele căi ale improvizaţiei la workshopul de la ora 10.00, urmat de un atelier de actorie coordonat de Mădălina Ghiţescu. Ziua a continuat cu demonstraţii de circ şi workshop de jonglerii, apoi din nou teatru. Printre surprizele de anul acesta se numără şi revenirea după o absenţă de trei ani de la festivalul „24 de ore de teatru” a  trupei clujene Imago, înfiinţată de prieteni ai  Thespis, prezenţi încă de la primele ediţii ale festivalului, Bogdan Sărătean şi Radu Staniţ. Pentru publicul timişorean, Imago a pregătit „Jumătate de măsură”, de la ora 17. 30. Tot din oraşul de pe Someş a fost şi teatrul Gaudeamus, cu două piese „Edith Piaf” şi „Shakespeare, I love you”.  Teatrul studenţesc Thespis a pregătit o premieră „E pur si muove” şi trei spectacole „Verde”, „Iona” şi „Douăzecişitrei”. Momentele muzicale „de respiro” au fost oferite de Racz şi Cârli, în două reprize. Cele 24 de ore de teatru s-au încheiat, ca în fiecare an, cu un tort, alături de concertul trupei Phaser.

Thespis pregăteşte două premiere pentru primele săptămâni ale lunii aprilie. „Una dintre ele va fi „Livada de vişini” de Cehov, cealaltă urmează să fie anunţată”, a mai declarat Adi Korek, coordonatorul trupei de teatru. În luna septembrie, timişorenii sunt din nou aşteptaţi la Casa Studenţilor pentru festivalul „Teatru pe pâine” ediţia VII.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.