Waka X şi Qewza de la Makunouchi Bento: „Majoritatea lumii iese mai...

Waka X şi Qewza de la Makunouchi Bento: „Majoritatea lumii iese mai mult ca să socializeze, să consume, mai puţin să absoarbă muzica“

0
DISTRIBUIȚI

poza_mabento_2013

Felix Petrescu (Waka X) şi Valentin Toma (Qewza), cei doi muzicieni timişoreni care alcătuiesc trupa Makunouchi Bento pregătesc apariţia unui nou material discografic, iar printre proiectele lor imediate se numără o nouă reprezentaţie de „rescoring“ a filmului mut „Aventurile prinţului Ahmed”, şi un omagiu adus documentarelor ştiintifice, concretizat în proiecţii de decupaje, procesate şi acompaniate de un DJ set de muzică ambientală.

„Rescoring e înlocuirea coloanei sonore originale a unui film cu una nouă, şi se practică la filmele mute, unde track-ul audio este alcătuit doar din muzică. Prin “DJ set si elemente live” subliniem că nu este un concert, nu este muzica noastră personală reprodusă live sau o compoziţie improvizată, ci un DJ set din piese diverse (sunt incluse şi câteva de-ale noastre), peste care intervenim cu alte elemente menite să marcheze acţiuni din film: samples, synth, percuţii, zgomote, instrumente acustice şi alte sunete la microfon“, explică cei doi muzicieni timişoreni termenii de rescoring şi dj set / show live.

Fiindcă timişorenii au mai realizat de câteva ori diverse „rescoring“-uri pentru filme mute, aceştia cred că procedeul e o experienţă interesantă, iar publicul „gustă“ aşa ceva. „Suntem mari consumatori, atât de muzică interesantă, de diverse genuri, cât şi de filme, şi ni s-a părut că putem face unele filme mai interesante băgându-ne coada în soundtrack-ul lor. Ce e important, când alegem un film, e să fie mut (pentru că nu avem acces la track-ul separat al vocilor din film, să putem înlocui doar muzica şi păstra replicile), potrivit ca lungime, cu scene suficient de lungi încât să putem potrivi nişte piese fără a trebui să le schimbăm la fiecare 20-30 de secunde – asta ar deveni prea obositor pentru spectatori. Nu am face rescoring la comedii romantice sau slapstick-uri mute – nu e genul nostru de muzică ce s-ar potrivi acolo. Preferăm horror-uri, filme experimentale, basme şi ficţiuni. În filmele mute, muzica curge de la un capăt la altul, şi are un rol important în experienţa vizionării. Reacţiile publicului au fost foarte bune, dar nu ştiu dacă conceptul e neapărat perceput ca ceva foarte “nou” – în fond, pentru unii poate fi o simplă proiecţie de film. S-a apreciat însă selecţia noastră muzicală şi felul în care am gândit-o să se potrivească cu filmul“, spun timişorenii.

Următorul eveniment în care Makunouchi Bento va executa un rescoring va avea loc la Alba Iulia Music & Film Festival, săptămâna viitoare, unde cei doi vor asigura acompaniamentul celui mai vechi lungmetraj de animaţie care s-a păstrat până azi, „Aventurile prinţului Ahmed”. Trupa Makunouchi Bento a apărut în anul 2001, iar de-a lungul anilor a realizat o sumedenie de colaborări atât alături de artişti autohtoni cât şi străini. „În 2001, ce făceam noi (IDM la vremea respectivă) era ceva relativ nou pentru România, noi mai ştiam doar două proiecte de gen. Acum muzica electronică s-a răspândit, aproape toată lumea ascultă măcar un sub-gen – însă accentul tot se pune mai mult pe muzica de club/dans, sau muzica “lounge” ceva mai facilă.


Sunt oricum mai mulţi cei “aware” de muzica experimentală, au acces mai uşor la ea, mai sunt când şi când evenimente deschise la aşa ceva. Va rămâne oricum de nişă, pentru că altfel n-ar mai fi “experimental㔓, spun ei. La capitolul planuri, alături de compoziţii noi pentru un viitor material discografic, muzicienii pregătesc şi un proiect care va avea loc în cadrul festivalului Plai. „În ultima perioadă, pe lângă piese şi experimente audio proprii am lansat şi niste remixuri,  iar pe partea de live am avut parte mai mult de astfel de rescoring-uri. La o săptămână după Alba Iulia, vom fi prezenţi şi la Casa Filmelor (a asociaţiei Marele Ecran) în cadrul festivalului Plai, cu un proiect nou numit “Science Night” – un omagiu adus documentarelor ştiintifice, concretizat în proiecţii de decupaje din astfel de documentare, procesate, acompaniate de un DJ set de muzică ambientală. Încercăm să ne mobilizăm pentru lucrul la albumul nou, pe care îl vom face un pic altfel decât precedentul nostru disc, Swimé. Nu ne intereseaza neapărat scena autohtonă sau vreuna anume, noi facem muzica ce-o avem în minte, nu încercăm să ne încadrăm undeva neapărat cu ea“, spun muzicienii din Makunouchi Bento.

În ceea ce priveşte scena muzicii electronice actuale, cei doi membri ai trupei Makunouchi Bento consideră că majoritatea celor care ies în cluburi nu o fac pentru a asculta muzică , ci pentru socializare. „Numărul de ascultători de muzică electronică a crescut – pentru că producţia electronică se regăseşte deja inclusiv în muzica mainstream, plus că e un val foarte mare de tineri care s-au apucat de făcut asta, ajutaţi doar de un computer. Dar asta e o zonă mai puţin asociată cu concertele live – şi excepţiile de cele mai multe ori adaugă elemente de jazz, rock, ş.a.m.d. , nu prea se mai încadrează în “electronică”. Afara din studio, muzica electronică e mai mult asociată cu DJ-ii, deci cu party-urile. Ori, cum în ziua de azi orice ascultător are cel puţin la fel de multă muzică ca DJ-ii (care totuşi o mai şi cumpără), şi acces la toate noile apariţii… a dispărut în mod natural curiozitatea din punct de vedere muzical când vine vorba de party-uri. Majoritatea lumii iese mai mult ca să danseze, să socializeze, să “consume”, într-un loc cu altă lume – mai puţin ca să “absoarbă” muzica. Nu mai e ca pe vremuri, când party-urile erau pentru mulţi singurele locuri în care puteau asculta un anumit gen de muzică, sau să se bazeze pe DJ-i pentru a auzi noutăţi. Şi in contextul ăsta, mulţi nu mai sunt dispuşi să dea sume mai mari de bani pentru a asculta muzica asta. Însa DJ-ii costă tot mai mult, la cât de populară a devenit treaba. Oricum, festivalul TMBase-ul s-a născut dintr-o mare pasiune pentru muzică – cumva, când totul devine un simplu party cu oameni nu neapărat entuziasmaţi de muzică, nu mai e acelaşi feeling nici pentru organizatori. Şi mai sunt aspecte din cauza cărora un astfel de festival nu doar că nu se mai prea poate dezvolta, dar nici măcar stagna – cel puţin în Timişoara“, sunt de părere muzicienii.

Makounouchi Bento, îşi descriu proiectul muzical drept „podul care începe acolo unde se termină cuvintele”, iar în ceea ce priveşte viitorul album Waka X şi Qewza îşi doresc o colaborare cu Norzeatic şi câţiva instrumentişti de jazz. „Nu ne-am gândit încă la colaborări foarte mult. Am vrea să facem cândva un E.P. cu Norzeatic, pe aceeaşi temă ca şi Rinbo (monştri şi fantome din folclorul japonez), dar şi cu versuri. Dar asta s-a discutat doar la nivel de idee până acum, nu e nimic bătut în cuie. Pentru albumul următor nu ne-am gândit încă la colaborări – tendinţa ar fi mai degrabă către instrumentişti de jazz, care să aducă ceva deosebit producţiilor noastre. Sau voci, dar nu am auzit în România prea multe voci să se potrivească sound-ului nostru“, spun ei.

Foto: Alina Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.