DJ Mario care evită hiturile de pe telefoane mobile și radiourile comerciale....

DJ Mario care evită hiturile de pe telefoane mobile și radiourile comerciale. Ce spune despre „găurile” de cultură muzicală ale tinerilor DJ

3
DISTRIBUIȚI

djmario1

Pe numele său adevărat Marius Chişa, DJ Mario este una din figurile cunoscute pentru oamenii care au contact cu viaţa de noapte timişoreană. DJ-ul de weekend (având în vedere că în timpul săptămânii are un job în domeniul IT), consideră că un bun DJ e acela care ştie să facă o selecţie reuşită a pieselor şi că tinerii DJ din zilele noastre au mari „găuri“ la capitolul cultură muzicală de dinainte de anul 2010.

Fost realizator de emisiuni de radio, DJ Mario a debutat „în branşă“ la chefurile unor prieteni şi a ajuns la vârsta de 17 ani să fie rezident în una din cele mai celebre discoteci din întreaga ţară, fostul Discoland. „Am debutat la nişte chefuri cu prieteni, după care am lucrat la Radio Europa Nova, unde alături de Rareş Timiş am făcut emisiunea Optimist FM. Mai târziu am realizat Top 25 Novaland, alături de DJ Land şi Codruţ Roşculeţ, iar în 1997, când a plecat DJ Kool din Discoland, la vârsta de 17 ani am început să pun muzică în celebra Discoland“, îşi aminteşte el. Pe parcursul anilor, paşii l-au îndreptat spre o serie de alte stabilimente de acest fel, printre care se numără Park Place, The Note, Heaven, Zambara, Disco Ring (Costineşti), Byblos (Iaşi), Le Sinema sau The Note Pub, iar din 2011 este rezident în clubul D’arc. În opinia sa, cel mai important element al unui DJ de succes este selecţia muzicală. „Nu contează atât de mult tehnica, cât selecţia muzicii. Sunt două chestii importante. Primul lucru e o linie impusă de management-ul clubului pentru care lucrezi, iar al doilea e ce lume ai în sală. Esenţialul e să fie un compromis, să nu schimbi muzica dacă e un sezon mai slab. Cu cât un club are o continuitate mai mare, cu atât mai bine“, spune el.

Clasica întrebare „cum te-ai caracteriza ca DJ“, naşte un răspuns cât se poate de interesant: DJ Mario e un DJ de retro, dar nu de oldies but goldies. „M-am cam rupt de muzica comercială. Evit hiturile care cântă pe toate telefoanele şi radiourile şi pe care nu vreau să le ascult, dar totuşi le ştiu. Muzica ce merge în cluburile care nu pun mainstream e foarte greu de catalogat. Pot spune că pun retro. Dar atenţie, nu e oldies.  Prin retro înţeleg acele piese care nu au fost hituri mainstream. De exemplu o piesă retro <<nouă>> e John Newman – Love me again. Alte piese ar fi Kate Nash – Foundations. Poate să fie şi Fatboy Slim, Faithless sau Michael Jackson sau chiar Goo Goo Dolls cu Iris. E o selecţie, e vorba să alegi piesele care au făcut diferenţa“, spune el.

Deşi multă lume se plânge de faptul că muzica din cluburile timişorene este în mare parte aceeaşi, DJ Mario crede că există mari diferenţe între selecţia DJ-ilor din cluburile urbei noastre.


„Din păcate, nu am apucat să spionez muzica din cluburile din Piaţa Unirii, de exemplu. Nu cred asta. Iei cinci piese dintr-o locaţie care merg bine, le pui altundeva şi ai mari şanse să dai toată lumea afară. Sunt două sute de metri distanţă între cluburile din Unirii, poţi alege ce-ţi place. Faţă de anii trecuţi, sunt mult mai multe cluburi şi acest lucru e binevenit. Poţi să alegi să-ţi deschizi un club pe un target anume“, crede el.

În ceea ce priveşte noua generaţie de DJ, el crede că aceştia au nimerit „direct“ în muzica actuală şi au serioase lacune în ceea ce priveşte cultura. Muzicală, desigur, chiar dacă termenul ar putea fi generalizat şi la alte domenii de activitate. „Publicul s-a schimbat, vrea totul acum. Şi DJ-eii s-au schimbat. Tânăra generaţie de DJ nu vrea să înveţe altă muzică decât ceea ce e mainstream. Selecţia lor e cam aşa: piesă nouă, referire la o piesă veche printr-un remix din 2013, după care vine din nou o piesă nouă. Problema e că în orice, întâi se pun bazele apoi se trece la detalii.  Ei n-au avut timpul necesar şi au nimerit exact în muzica asta, având găuri mari cu muzica veche. Probabil că din 2010 până azi ştiu tot, dar de muzica de dinaintea lui 2010 nu ştiu nimic“, spune el.

Dacă la începutul carierei sale a învăţat „meserie“ de la DJ Land, astăzi DJ Mario ascultă zilnic cinci, șase ore de muzică pentru a-şi alege „noutăţile“ din program, implicându-se trup şi suflet în găsirea unor „artificii“ care să creeze bună – dispoziţie în rândul petrecăreţilor. „Eu cred că e esenţial să te implici. În fiecare săptămână aleg câteva melodii nu neapărat noi, dar care nu le-am mai inclus în program. Mă inspir după diverse topuri, de la BBC, de la Radio Guerilla. Sunt atent la anumiţi DJ pe care eu îi consider pe targetul meu, cum ar fi Jazzy Jeff, sau Splyce. Acum, DJ-iala e un hobby pentru mine. Pun muzică vineri şi sâmbătă, dar mă pregătesc cinci zile pentru asta. Nu sunt din acela care pun muzică cinci zile pe săptămână şi mă pregătesc doar două zile“, spune el.

Actualmente DJ Mario este foarte pasionat de tehnica scratch-urilor şi îşi doreşte ca pe viitor să devină un expert în aşa numitele mash – up – uri şi îi sfătuieşte pe toţi acei care vor să se apuce de această meserie să pună accent pe selecţia pieselor. „DJ care ştiu să mixeze piese sunt mulţi, întrebarea e ce ascultă acasă. Tehnica n-a contat în mod deosebit nici acum 20 de ani şi nici în 2013. Nu blamez pe nimeni care foloseşte butonul sync pentru a mixa, dar publicul nu pune mare accent pe detalii tehnice. Mai degrabă se enervează că ai tăiat o piesă decât observă ca ai lipit două piese bine. Vreau să învăţ scratching, exersez cu viniluri acasă. Vreau să fac trecerea de la mixatul pe bătaie la mash – up, cu asta vreau să mă evidenţiez faţă de concurenţă“, spune el.

3 COMENTARII

  1. Lulutza … asa se numeste acum: LE SINEMA. Nu jurnalistul e de vina ca i s-a (re)pus acest nume minunatei locatii, ci cine a transformat-o din LE CINEMA in LE SINEMA. In rest, ma amuza gandurile minunate ale intervievatului. Acum 3-4 ani gandea cu totul altfel, acum e 180 de grade invers … ce se mai schimba oamenii ca sa fie mandri de ei cei care-i platesc …

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.