Marius Giura, organizatorul Gărâna Jazz: „Am reuşit să creez un brand“. Povestea...

Marius Giura, organizatorul Gărâna Jazz: „Am reuşit să creez un brand“. Povestea evenimentului care a evoluat de la „întâlnire între prieteni” la atracție pentru zeci de mii de oameni

1
DISTRIBUIȚI

giura2

Timişoreanul Marius Giura se încăpăţânează de câţiva ani încoace să organizeze unul din cele mai frumoase festivaluri de jazz din Europa – cu siguranţă cea mai importantă manifestare de gen din ţara noastră – Gărâna Jazz Festival.

„M-am apucat de organizat festivalul de la Gărâna în 1999, pe vremea când eram director la Radio Analog. Evenimentul avea deja două ediţii și era organizat de Liviu Butoi şi Gigi Tăuş. La prima ediţie s-au descurcat cu nişte invitaţi prieteni. După care a venit Liviu Butoi la Radio Analog şi m-a întrebat dacă nu pot să îl ajut cumva. Am reuşit să le acopăr costurile. Încă un an am mers cu Liviu Butoi pe partea de organizare, după care am mers singur. Pe vremea aceea era o chestie de familie, cu 50 -100 de de spectatori care veneau la Hanul la Răscruce, era o chestie prietenească“, spune Marius Giura.

Festivalul de la Gărâna a devenit cu adevărat important atunci când, la ediţia a 6-a, a concertat Eberhard Weber (unul dintre cei mai mari basişti de jazz ai lumii, artist consacrat al casei de discuri ECM). În ceea ce priveşte problemele organizatorice ale menţinerii unui festival de această anvergură, timişoreanul consideră că este aproape imposibil să găseşti oameni care să sprijine aşa ceva. Şi touşi, pentru că e patriot local, nu renunţă la Gărâna.

„Să realizezi un festival la dimensiunea asta e foarte greu, spre imposibil. Dacă vrei să faci un festival cu cap de afiş doi artişti, probabil poţi să-l faci cu fonduri locale. Sponsorii sunt foarte delicaţi. Trebuie să găseşti oameni care să aibe şi putere financiară şi să fie pasionaţi de jazz. Mulţi preferă să sponsorizeze un concurs de motocilism în jurul Palatului Poporului sau un meci de fotbal, care îi aduc mai multă vizibilitate. Eu am avut ocazia să plec de multe ori la Bucureşti. N-am plecat fiindcă sunt patriot local. Oraşul ăsta a a însemnat prea mult pentru cultură ca să plec. E drept, am făcut două festivaluri şi în Bucureşti. Unul de jazz şi unul numit Dracula Bass. În ciuda numelor foarte mari care au venit la aceste evenimente (Pat Metheny, Trilok Gurtu, Jack Bruce Dominique Di Piazza sau Anthony Jackson), nu au adus profit şi nici nu au avut succesul scontat“, a povestit Marius Giura.

„Sunt ambiţii personale de a face lucruri bune“

Pregătirile pentru ediţia a 18-a a festivalului, care va avea loc în perioada 10 – 13 iulie, au început încă de anul trecut, iar faptul că în perioada desfăşurării festivalului de la Gărâna au loc şi alte manifestări similare în Europa, face ca găsirea şi antamarea artiştilor să fie şi mai dificilă.

garana3

„Ca să faci un festival trebuie să începi munca prin octombrie – noiembrie, moment în care habar nu ai ce bani vor fi. Te arunci cu ochii închişi, ca să ai artiştii ăştia. Gărâna e în circuitul marilor festivalurilor. În acelaşi weekend au loc festivaluri celebre la Istanbul, Montreaux, Umbria, North Sea Jazz, Copenhaga şi altele. De ce nu renunţ? Ar fi păcat şi pentru publicul care constant vine aici, pregătit de ploaie sau de vânt, sau pentru cei care mă întreabă când e următoarea ediţie, imediat după terminarea festivalului. E o mândrie pe care o am. Am reuşit să creez un brand. Nu mă pot baza pe administratorii vremelnici ai destinelor culturii. Îmi place şi m-am obişnuit. Sunt ambiţii personale de a face lucruri bune“, a mărturisit Marius Giura.

Alături de festivalul de la Gărâna, Marius Giura a pus bazele unui festival de jazz şi la Timişoara, care anul acesta va avea loc la sfârşitul lunii noiembrie, la Operă.


În ceea ce priveşte susţinerea din partea autorităţilor locale, avem de-a face cu un subiect delicat. „Anul trecut nu am ţinut Festivalul de Jazz de la Timişoara, căci am fost în spital exact în acea perioadă. Aportul Timişoarei în susţinerea acestor eveneimente a fost nul. Cu excepţia unui an, 2012, când, fără să am nicio influenţă, cineva a propus finanţarea festivalului de la Gărâna. Mă refer la Primărie. Următorul consiliu l-a demolat. Nu ştiu de ce nu se implică autorităţile. Probabil e o chestie de gust. Se implică în alte acţiuni. Se consideră că alte evenimente de Parcul Rozelor sau Piaţa Operei sunt mai importante“, spune Marius Giura.

Timişoreanul a participat recent la Jazz Ahead, întâlnirea anuală a directorilor de festivaluri de jazz din Europa. „Europe Jazz Network este organizaţie de directori de festivaluri de jazz sau cluburi importante. Avem un congres în fiecare an. În cele patru zile ale ediţiei din acest an, desfăşurate în Germania, au fost 200 de concerte, de dimineaţa până seara. Evident că aici se fac booking-uri şi am deja un artist pentru anul viitor. Majoritatea ţărilor au un stand de promovare. România nu are şi nici n-a avut vreodată“, spune el.

Întrebat care au fost cele mai frumoase momente din istoria desfăşurării festivalului de la Gărâna, Marius Giura răspunde fără ezitare: „Recitalul lui Jan Garbarek a fost cel mai magic moment. A fost un moment în care au fost 15.000 de oameni, iar coada la bilete era până în sat. Nu s-a fumat în primele 50 de rânduri şi nu s-a auzit nici musca. Au mai fost şi alte momente memorabile. Vedetele internaţionale găsesc acest festival foarte exotic. Jean Luc Ponty a spus că în toată cariera lui de peste 40 de ani a întâlnit un singur festival de genu ăsta, în Munţii Stâncoşi. Charles Lloyd, când a cântat prima oară, după concert a sunat agentul şi şi-a anulat următoarele două concerte, pentru a asista la festival. Artiştii se simt extraordinar. Lumea jazzului mare e totuşi mică. Ştiu la ce să se aştepte“, spune el.

garana (3)

În ceea ce priveşte scena locală de jazz, Marius Giura crede că lucrurile se mişcă foarte bine.  „Scena locală se mişcă foarte bine, avem Sebastian Spanache Trio şi JazzyBIT, cei de la Exit Oz au lansat şi ei un disc superb. Dintre cei consacraţi rămâne Liviu Butoi, care din păcate nu-şi găseşte colegi. Valul tânăr care a intrat în Bega Blues Band a adus o schimbare de stil. Mai sunt şi alte grupuri, Incanto Quartet. Avem semne foarte bune“, spune el.

Pentru ediţia din acest an Marius Giura se aşteaptă la aproximativ 10.000 de spectatori pe seară. După ce anul trecut primarul Nicolae Robu a organizat prima ediţie a festivalului JazzTM – care s-a desfăşurat cu o săptămâna înaintea manifestării de pe munte – anul acesta cele două festivaluri se „încalecă“ preţ de două zile (10 şi 11 iulie), astfel încât amatorii de jazz au de ales. Pe marginea acestui subiect, Marius Giura e neutru. „Nu vreau să intru în polemici cu primarul Robu sau cu cel care coordonează acţiunea asta din Piata Operei care se numeşte Jazz TM“, ne-a declarat el.

Cea de-a 18-a ediţie a Festivalului de Jazz de la Gărâna se va desfăşura în perioada 10 – 13 iulie, cu Adam Baldych Imaginary Quartet, Andy Sheppard Trio Libero, Dave Douglas – The Riverside Quartet, Marius Neset Quartet, Elena Mîndru Finnection, Joey DeFrancesco Trio, Ulf Wakenius Band, Arve Henriksen Band, Tiberian / Dahlgren / Betsch “Both Sides of the River”, Pedro Negrescu Trio, The Crimson Projekct, Kimmo Pohjonen, Jazzybit, Mike Stern / Bill Evans Band featuring Dennis Chambers & Tom Kennedy, Tom Harrell Colors of a Dream with Esperanza Spalding şi Stian Westerhus.

1 COMENTARIU

  1. incercati sa corectati un pic greselile de scriere. se citeste greu in felul asta. inteleg ca l-ati scris in graba; va fac eu corecturile, daca doriti! 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.