Articole interzise celor care posedă creier

Articole interzise celor care posedă creier

5
DISTRIBUIȚI

zoltanvarga 22

Fenomenul de tabloidizare a presei reflectă cât se poate de elocvent o situaţie cât se poate de complexă. Zi de zi mă întâlnesc cu tot mai mulţi oameni care îmi povestesc faptul că au renunţat la programele de televiziune şi radio româneşti, din cauza faptului că nivelul „intelectual“ la care s-a ajuns în chestiile respective a coborât mult sub orice limită a bunului simţ. Situaţia e valabilă şi în presa online, unde titlurile de-a dreptul idioate au devenit chestii banale şi unde articolele cu adevărat interesante, care prezintă oameni faini şi întâmplări aşijderea se răresc pe zi ce trece.

Tabloidizarea asta e un flagel cu care e greu să te lupţi, „cancerul“ ăsta al scriiturilor care la prima vedere sunt făcute pentru retardaţi fiind omniprezent. Zilele trecute, un articolaş de acest gen titra cu litere de o şchioapă: „Festivalul Plai, interzis timişorenilor“. Pentru cei care mai au o fărâmă de bun simţ, acest titlu incendiar trebuia urmat de o ştire pe măsură. Cum că cei care au buletin de Timişoara nu au voie să intre în perimetrul manifestării. Sau ceva de genul ăsta. Când colo, am aflat că unui reporter – căruia probabil nu i s-a acordat o acreditare – a răbufnit asupra faptului că, în opinia sa, biletul de intrare la festivalul Plai a fost prea scump.


Mai ales din perspectiva faptului că evenimentul cu pricina a fost finanţat cu nişte bănuţi din partea Primăriei. Oamenii care îşi mai folosesc creierul în scopul de a gândi (din când în când) ştiu că biletele de intrare la evenimente (festivaluri mai ales) sunt făcute pentru a recompensa prestaţia artiştilor.

În ceea ce priveşte preţul biletelor, discuţia poate fi cât se poate de complexă. Pe scurt, dacă în Timişoara Horia Brenciu poate să umple Sala Capitol cu bilete la preţul de 125 de lei, preţul de 50 de lei pe zi la festivalul Plai e mai mult decât decent. Dacă melomanii merg la concerte din Budapesta, Belgrad sau mai departe, unde pentru un bilet de intrare plătesc undeva la 30 – 50 de euro, biletul la Plai nu e scump. Desigur, există şi latura asta cu banii publici. O chestie spinoasă, care poate naşte diverse controverse. Dar, până când nu se demonstrează altceva, finanţările acestea nu pot fi puse în discuţie. Fie că e vorba de rugă, jazz sau plai, chestiunea asta rămâne la latitudinea celor care împart bănuţii publici.

Desigur, rolul presei într-o societate democratică este acela de a trage un semnal de alarmă. Problema intervine însă atunci când în lipsa profesionalismului, unii aşa-numiţi ziarişti îşi dau cu părerea în teme de care habar nu au. Aş putea să vă mai dau multe exemple cu articolaşe scrise în „fast-forward“. Sunt foarte sigur că titlurile astea imbecile şi presa de cancan o să mai persiste multă vreme de acum încolo. Şi de faptul că IQ-ul unora din cititorii de presă nu va creşte defel în perioada următoare. Dar, din când în când, noi ziariştii şi voi citorii ar trebui să decretăm ceva de genul „Stop Game“ şi să facem niscaiva curăţenie în tomberonul ăsta de articole fără substanţă.

5 COMENTARII

  1. atentie cu ridicatul pietrei, si pressalert publica destul de des articole de acelasi nivel, ba chiar si semnatarul acestui articol a mai avut scapari tabloide…

    perceptia asupra pretului biletului e o chestie subiectiva care tine de aprecierile personale (ca sa nu zic gustul muzical), dar si de venituri – pentru tinerii intretinuti de parinti sau pentru cine castiga salariul minim pe economie 50 de lei nu e chiar putin. oricine, inclusiv un jurnalist are dreptul la aceasta perceptie. indreptatit sau nu, va asigur insa ca multora li s-a parut restrictiv acest bilet de intrare.

    Horia Brenciu este un produs de marketing muzical, cine se hotaraste ca vrea sa plateasca 125 de lei sa il vada, o merita ca sa zic asa. Plai insa se inscrie in zona evenimentelor „culturale”, unde marketingul nu ar trebui sa aiba aceeasi pondere.

    problema cea mai mare este insa cum sa impaca pretul biletului cu finantarea din banii publici. autoritatile care dau in fiecare an zeci de mii de euro din banii publici ar trebui sa aiba un control foarte clar al ponderii finantare publica raportat la bugetul total de eveniment si in functie de asta sa aiba ceva de spus inclusiv in ceea ce priveste pretul biletului. sunt convins insa ca acest lucru nu se face si organizatorii sunt liberi sa ‘ingrase porcu’ daca vor.
    apropo, uitati-la la programul artistici din anii trecuti si preturile de intrare, comparat cu aceasta editie…

  2. Biletul de intrare de 50 lei pe zi, si 110 lei pe intreg festivalul, nu e deloc scump. Problema e ca multi s-au obisnuit sa fie intrarea moka. Apropos de programul artistic, in fiecare an a fost la fel. Deci, Kon Tiki, what is your point?A, daca ai tu informatii suplimentare despre cum ingrasa porcu organizatorii, fa-le publice….

  3. ai dreptate, multi s-au obisnuit cu moca sau nu le pasa indeajuns, dar i-am auzit pe multi ca e scump. e dreptul lor la aceasta perceptie, exact cum tu ai dreptul tau sa zici ca nu e deloc scump.
    nu e ok sa ne certe nimeni pentru opinii, atat am sustinut.

    programul artistic mie mi s-a parut mai slab in 2014, cu nume mai putin interesante.

    n-am sustinut ca am informatii ca organizatorii ingrasa porcu, ci doar ca sunt convins ca daca vor, o pot face, pentru ca „latitudinea celor care împart bănuţii public” e vai de ea in tara asta…si nu numai a lor…

  4. Felicitări pentru editorial! O analiză obiectivă și pertinentă din punctul meu de vedere. Un editorial pe care l-am citit cu interes.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.