Simona Neumann și Dana Sarmeș au dezvăluit la PRESSALERT LIVE ce atuuri...

Simona Neumann și Dana Sarmeș au dezvăluit la PRESSALERT LIVE ce atuuri are Timișoara în lupta pentru titlul de Capitală Culturală Europeană VIDEO

1
DISTRIBUIȚI

dana_simona neuman

Simona Neumann, directorul executiv al Asociației „Timișoara – Capitală Culturală Europeană”, și Dana Sarmeș, critic și istoric de artă, dar și editorialist PRESSALERT.ro, au fost invitate în această seară, în studioul HDV, la emisiunea PRESSALERT LIVE, unde s-a discutat despre cum poate Timișoara să câștige titlul de Capitală Culturală Europeană.

Referitor la stadiul în care se află proiectul în prezent, Simona Neumann a explicat că, deși asociația a fost înființată în 2011 și nu s-a întâmplat nimic concret până în 2013, nu este în întârziere cu acesta și că este mulțumită de stadiul în care se află astăzi. „Am preluat asociația în ianuarie 2013, însă are o istorie mai veche, încă din 2011 și chiar dacă în acei doi ani nu s-a întâmplat nimic, nu este o problemă pentru că noi nu suntem în întârziere. Concursul Capitală Culturală Europeană nu a fost încă lansat, el va fi lansat probabil la începutul anului viitor. Până în vara acestui an nu am avut votată noua legislație. Faptul că asociația a fost înființată în 2011, faptul că timișorenii și-au pus problema oportunității acestui program, pentru dezvoltarea orașului prin cultură este un lucru bun pentru că am avut timp pentru discuții. Nu a stricat această perioadă însă s-a creat un anumit orizont de așteptare. Populația a avut așteptări ca lucrurile să se miște mai repede fără să știe ce implică acest program. În acest moment sunt mulțumită de stadiul în care am ajuns cu proiectul”, a spus Simona Neumann.

Neumann a mai explicat că datorită noii legislații s-au introdus noi criterii de evaluare mult mai concrete, dar este un program care depășește spațiul cultural și orașul trebuie să aibă o infrastructură care să permină venirea a milioane de turiști, drumuri, hoteluri, linii aeriene sau căi de acces. „Din punct de vedere al evaluării nu va mai fi o comisie formată din jumătate de evaluatori naționali, ai țării care organizează și jumătate experți europeni, ci este un juriu format din 10 experți și doi observatori din țara organizatoare. Noile criterii de evaluare sunt mai clar enunțate. Până acum erau doar două criterii vagi și anume că programul în sine trebuie să aibă un caracter european și să fie implicați câți mai mulți cetățeni, nu doar cei care obișnuiesc  să meargă la evenimentele culturale. Acum, pe lângă acestea două se mai specifică aumite criterii legate de cum să îți creezi noi publicuri, tineri, vârstinici și cum îi atragi. Un alt criteriu este că de acum încolo comisia de selecție vrea să vadă că acest program nu este rupt și făcut să dureze un an de zile, ci că face parte dintr-o strategie culturală a orașului pentru o perioadă mai lungă. Un alt criteriu este sustenabilitatea pe termen lung și capacitatea de implementare. Caracterul european, capacitatea de gestionare a bugetului, trebuie să existe o unitate care e capabilă să gestioneze acest program și trebuie să mai existe și planuri de monitorizare și comunicare a anului respectiv, deoarece comisisa vrea să vadă ce rămâne și ce se întâmplă după aceea”

„Sunt trei teatre în Timișoara, dar nu există o strategie comună”.

Dana Sarmeș, critic și istoric de artă, dar și editorialist PRESSALERT.ro a spus în cadrul emisiunii că Timișoara are multe avantaje, dar trebuie să se pregătească dacă își dorește acest titlu. „Aici nu vorbim că e Timișoara pregătită sau e Clujul. În momentul în care îți dorești, te pregătești.


Încă nu au fost introduse în facultăți politicile culturale, marketingul în cultură, decât foarte vag. Sunt cursuri opționale. Nu știu cât de pregătită este Timișoara, oraș de tranzit, dar are niște avantaje uriașe. Este la frontieră, are cele mai multe clădiri în stil baroc, conservate. Timișoara este un oraș eclectic, aici ai ce vedea din punct de vedere arhitectural față de Craiova care este un oraș nou. Timișoara este clasificată pe locul patru ca oraș cultural, dar după București ocupă locul doi la creativitate. Timișoare are toate facultățile de artă, are trei teatre”

Legat de faptul că în Timișoara sunt trei teatre, dar între ele nu există o colaborare, Simona Neumann a spus că „săptămâna asta am avut întâlniri cu actori din sectorul cultural, vin oamenii, discută împreună. Au fost nenumărate întâlniri. Întâlniri la care au participat reprezentanți ai instutuțiilor de cultură din Timișoara, scriitori. Ieri au fost 22 de persoane din sectorul cultural, teatre, filarmonică. De asemenea am elaborat și o strategie culturală”

Legat de esența strategiei și avantajele Timișoarei dacă ar aplica această strategie, Dana Sarmeș a spus că ”dacă s-ar aplica această strategie, Timișoara ar câștiga titlul de Capitală Culturală Europeană. Dar aici sunt 200 de pagini cu punct, cu punct, cu punct. Cu termeni, cu termeni, cu termeni. Toate acestea trebuie aplicate. Și ca să se aplice toate acestea este imperios necesar și vital să se înființeze acel centru de proiecte culturale care trebuie să emită niște criterii de eligibilitate a proiectelor pe care le susține pentru că nu poți susține orice proiect care organizează un eveniment, tipărește un afiș și pune o siglă cu <<Susțin Timișoara Capitală Culturală Europeană>>. Conceptul de cultural nu înseamnă că pledez pentru artă rafinată, dar cultura urbană e tot mai invazivă în spațiul cultural și este normal să fie așa. Este foarte coerentă această strategie și oferă soluții viabile. Pentru asta trebuie echipă, trebuie un centru de proiecte culturale care gestionează acești bani”.

Promovarea Asociației „Timișoara-Capitală Culturală Europeană” sau reclamele la detergenți

În momentul în care a început campania de promovare a Asociației „Timișoara – Capitală Culturală Europeană”, s-au născut discuții legate de logo-ul, dar și de materialele folosite, cum că nu ar fi tocmai strălucite pentru că sunt multicolore și seamănă chiar și cu niște reclame la detergenți. Referitor la acest aspect, Simona Neumann a recunoscut că există o asemănare și a spus că această campanie a fost făcută de o firmă de profesioniști din Timișoara pentru că nu au venit propuneri din partea Facultății de Arte Plastice sau din partea altor profesioniști.

„Anul trecut am avut intenția de a realiza o campanie foarte simplă pentru informarea publicului cu niște chestiuni foarte simple. Ce înseamnă o capitală culturală, de ce e bine pentru Timișoara să candideze, cine ce rol joacă și cam la ce să ne așteptăm. Am dat exemplul Sibiului pentru ca lumea să facă o oarecare asociere. Am avut întâlniri și cu Facultatea de Arte Plastice și cu alți membrii ai asociației printre care sunt si designeri, am lansat această idee, am așteptat propuneri. Am început în martie anul trecut și până în septembrie nu am primit propuneri. A fost departamentul Design din cadrul Facultății de Arte Plastice la întâlnire și nu am primit propuneri. Campania a făcut-o o echipă de tineri, membrii ai asociației. Ei sunt profesioniști care lucrează cu firme internaționale. Tineri absolvenți ai Facultății de Arte din Timișoara, care trăiesc în Timișoara, sunt membrii ai asociației”, a explicat Simona Neumann. Tot ea a mai precizat în cadrul emisiunii că „toată treaba asta, pentru șase luni în care au avut o tonă de materiale, a costat 11.000 de euro”.

1 COMENTARIU

  1. Cu tiganii in centru Timisoarei, o s-a fim o capitala europeana unica.
    Ati stat de vorba cu d-nu Primar, ce se intimpla cu penalii din primarie si justitie, care au contribuit l-a distrugerea centrului Timisoarei, face-ti presiuni, iar d-mul Primar s-a sesizeze D.N.A-ul,
    altfel sunt doar vorbe

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.