Timișoara celebrează azi 130 de ani de la momentul în care a devenit primul oraș din Europa continentală cu străzile iluminate electric. Un număr de 731 de lămpi electrice au fost montate pe 60 de kilometri de străzi.
Acum 130 de ani, pe 12 noiembrie, în Timișoara au fost inaugurate 731 de lămpi stradale, care au transformat complet aspectul nocturn al oraşului, reprezentând ulterior un exemplu urmat și de alte orașe din România și din Europa.
Cu ocazia împlinirii a 130 de ani de la inaugurarea sistemului electric de iluminare stradală din Timişoara, în cadrul proiectului City of Energy, Enel pune la dispoziție unul din posturile sale de transformare ca suport pentru o lucrare de artă dedicată acestei premiere.
„Este vorba despre postul din Piața Mărăști, care a fost transformat de artistul Alex Baciu într-o operă de artă ce elogiază inovația de acum 130 de ani, precum și unicitatea orașului pe harta Europei. Transformarea vizuală iese din tiparele clasice ale street art-ului, incluzând elemente şi tehnici care integrează postul de transformare în peisajul citadin, printre acestea numărându-se și elemente pictate cu vopsea fosforescentă, ce va fi iluminată noaptea așa cum, acum 130 de ani, o făceau cele peste 700 de lămpi stradale”, transmit reprezentanții companiei care distribuie electricitate.
Puțină lume știe că inițial timișorenii plăteau, alături de Primărie, cheltuielile legate de iluminarea stradală a orașului lor. Asta s-a întâmplat vreme de 18 ani, până în 1902, după ce, între timp, municipalitatea de pe Bega a achiziționat cu suma de 200.000 de florini aur centrala hidroelectrică.
În urmă cu câțiva ani la Timișoara a fost construită, prin grija lui Ioan Gârboni, directorul Filarmonicii Banatul și președintele Fundației Academice și Culturale Timișoara, cea mai mare lampă electrică din lume.
Aceasta marchează faptul că Timișoara e primul oraș cu străzile iluminate electric. Amplasată în Piața 700, față în față cu liniile de tramvai, lampa nu a mai fost omologată de Cartea Recordurilor. „În Guiness Book nu există această secțiune, astfel că noi ar fi trebuit să plătim, în plus, și crearea categoriei, pe lângă costurile de omologare. E vorba de mii de euro”, a spus Gârboni.
Lampa rămâne însă o referință pe continent. Știrea amplasării ei a ajuns în toate colțurile Europei. Gârboni amintește că, la scurt timp după ce a făcut lampa, a primit o scrisoare de la autoritățile unui mic oraș din Franța care relatau faptul că, până acum, erau convinși că de fapt fuseseră primul oraș cu străzile iluminate electric pe continent, când de fapt o făcuseră abia la 6 luni distanță de Timișoara, anul următor.
Anul trecut a fost inaugurată o altă lucrare artistică, pe postul de transformare de lângă clădirea Tribunalului Timiș, lucrare semnată de Flaviu Roua.