Ipostaze ale unui oraş numit Timişoara. Unde și până când puteți vizita...

Ipostaze ale unui oraş numit Timişoara. Unde și până când puteți vizita expoziția „Pastel Urban” FOTO

0
DISTRIBUIȚI

Cea de-a VII-a ediţie a taberei Pastel Urban de la Timişoara adună laolaltă artişti din afara oraşului şi din afara ţării: Chris Garnier (Biarritz/Franţa), Doina-Moisescu Herivan (Bucureşti), Marinela Isac Măntescu (Bucureşti), Marius Leonte (Bucureşti), Mircea Nechita (Bucureşti), Dragoş Mihail Bojin (Bucureşti), Mihai Dumitru Moroz (Lugoj), Emanuel Gliga (Timişoara) şi Cristian Boltres (Timişoara) arhitect, care a invitat încă doi tineri arhitecţi timişoreni – Alexandru Lehaci și Călin Bolovan.

Pastel Urban este din 2008 o realitate constantă în spaţiul cultural timişorean, o tradiţie deja consolidată, cu participarea unor artişti români de mare calibru. Aşezat în coordonatele stabilite, atât ca proiect cultural, cât şi ca eveniment organizatoric, Pastel Urban, concept al Fundaţiei Rubin, a devenit un reper pentru oraş, ca act artistic profund rafinat, însumând o colecţie unică pentru Timişoara, colecţie pe care o vom avea cuprinsă într-un catalog. Colecţia este una foarte importantă pentru arta contemporană românească, însumează deja peste 350 de lucrări şi rivalizează doar cu Colecţia Balcic. Nici un oraş al acestei ţări nu este reprezentat într-o colecţie de artă, aşa cum este acum, datorită proiectului Pastel Urban, Timişoara.

Chiar dacă anul acesta artiştii au cunoscut o Timişoară ploioasă şi răvăşită, am descoperit lucrări pline de voluptăţi, încărcate cu marile atitudini faţă de urban, în general, şi faţă de detaliu, în particular. Timişoara capătă veracitate şi notabilitate, nu prin îndemânarea mimetică a artistului, prin fidelitatea lui faţă de un reper preexistent, ci prin grilele de lectură la care este supusă. Privită astfel, Timişoara îşi recuperează forţele şi îşi redefineşte identitatea. Dacă ar fi să privim experienţa Pastel Urban din perspectiva fiecărui artist în parte, avem, în mod cert, o mare varietate de atitudini, de comportamente, de tipuri de sensibilitate a expresiei şi de înţelegere a motivului.

Păstrându-şi simţul realului şi estetica, Doina Moisescu Herivan ne oferă un oraş dulceag. Exuberanţa tuşei, spontaneitatea compoziţiilor, a tonurile intense, proeminente dar şi înalta vibraţie afectivă şi perfecta stăpânire a mişcării sunt elemente ce definesc atât pictura artistei, cât şi pastelul.

Indiferent de punerea în pagină, de densitatea cromatică şi de energia tuşei, care de puţine ori se repetă identic, Marinela Isac Măntescu recurge aproape stereotip la acelaşi gen de accentuare; ceruri cu o minimă animaţie, neutre sau chiar complet opace, unde se decupează peisajul şi elementele de particularizare prin ecleraje puternice.

Timişoara pentru Marius Leonte respiră şi trăieşte fundamental, este un joc asumat cu ideea de construcţie. Artistul, care a traversat toate experienţele artistice şi a experimentat toate limbajele, de la cele tradiţionale şi până la cele ultramoderne, elaborează în pastel forme solide, detalii bine stăpânite, mereu ţinute sub control. Are toate datele unei viziuni de arhitect.

Cu tehnică şi limbaj bine individualizate, Mircea Nechita, purtat exclusiv de instinct şi, evident, de un gust artistic în acelaşi timp natural şi cultivat, desenează ploaia. Lumea sa, cea lăuntrică şi cea exterioară în aceeaşi măsură, este una transparentă, ambiguă şi meditativă. Rafinamentul cromatic şi extrema delicateţe a compoziţiilor, lirismul difuz şi vibraţiile imponderabile însoţesc fiecare pastel.

În pastelurile lui Dragoş Bojin oraşul pare a trăi acum exclusiv într-o perspectivă diurnă şi raţională; ca un ansamblu de elemente arhitecturale, ca un set de activităţi, ca o formă optimă de confort imediat şi de supravieţuire pe termen lung.

Ca structură generală şi ca sensibilitate cromatică, Mihai Moroz este un expresionist, însă unul cu nostalgia culorii şi cu vocaţia geometriei. Scoate peisagistica din relaţia clasică observaţie-prelucrare-transpunere şi mută frontul de lucru din exterior în interior. Pastelurile lui Moroz sunt o creaţie eminamente mentală, un produs pur al ficţiunii şi al puterii de imaginaţie.

Preocupat vizibil de acel potenţial ascuns al culorii şi al limbajului, pictorul Emanuel Gliga, se individualizează indiscutabil prin modalităţile de abordare a temei. El îşi exercită vocaţia analitică doar spre a determina zonele de fragilitate a imaginii, acele puncte de tensiune prin care îşi exhibă şi îşi sancţionează structura. Gestul tânărului pictor este mai liber, cu mult mai proaspăt şi se manifesta mult mai firesc în registrul grav, meditativ şi interiorizat. Toate acestea ţin în mod evident de strategiile unei gândiri plastice sigure pe sine.

Pastelurile lui Chris Garnier au o discretă frumuseţe interioară, născută din tonuri fragile şi din melancolii vagi. La nivelul expresiei, al construcţiei imaginii şi al mesajului artistic el este cu desăvârşire mediteranean.


De la observaţia cea mai banală şi de la obiectualitatea cea mai previzibilă a lumii din jur, fără nici o povestire explicită şi în afara oricărui discurs periferic, există, în viziunile artistului, un amestec de bucurie şi de linişte.

Cristian Boltres reconstruieşte lumea reală, îi distruge formele episodice şi îi transferă esenţa în realitatea simbolică. Gândirea sa plastică, invariabil orientată către spectacolul pur al semnului este una dintre marile performanţe ale arhitectului pastelist. Tot ceea ce el execută prin strategii compoziţionale, unde observaţia este mai puternică decât interogaţia, linia fermă, haşura energică, cromatica îndrăzneaţă dezvăluie un artist capabil de a stăpâni o întreagă lume, de a-i corija disfuncţiile. Pe deplin articulate, indiferent dacă ne referim la acurateţea şi la vigoarea exprimării plastice sunt şi pastelurile arhitecţilor Alexandru Lehaci și Călin Bolovan.

Deşi lucrările tuturor ediţiilor Pastel Urban pornesc din aceeaşi realitate, ele nefiind, la origine decât ipostaze ale unui oraş numit Timişoara, este surprinzător cum descoperi mereu şi mereu armonizări şi metafore nebănuite despre locuri, oameni şi clădiri.

Timișorenii pot admira lucrările realizate de artiştii invitaţi la cea de-a VII-a ediţie a taberei „Pastel Urban –  Timişoara” pe simezele Galeriei Popa’s (Piața Unirii, str. Regimentul 5 Vânători, nr. 8, Timişoara), în perioada 19 decembrie 2014 – 19 ianuarie 2015.

Foto: Cosmin Damian

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.