Rectorul Universității de Vest din Timișoara trage un semnal de alarmă: „Învățământul...

Rectorul Universității de Vest din Timișoara trage un semnal de alarmă: „Învățământul românesc suferă de o subfinanțare cronică”. Ce mesaj le transmite guvernanților

0
DISTRIBUIȚI

pirtea

Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, trage, din nou, un semnal de alarmă cu privire la modul în care este finanțată educația în țara noastră. „Instituțiile de învățământ din România au sarcina de a gestiona sărăcia distribuită de Guvern. Învățământul românesc suferă de o subfinanțare cronică, structurală și profundă”, avertizează Marilen Pirtea.

Rectorul UVT este nemulțumit de faptul că deși în Legea Educației și prin Pactul pentru Educație se prevede alocarea a minim 6 % din PIB învățământului, acest lucru nu este pus în practică. Mai mult, România este departe și de media UE, care alocă 5,25 % din PIB educației, ba chiar se regăsește în coada clasamentului UE privind cheltuielile cu învățământul. În momentul de față, Guvernul alocă un procent de doar 2,5 % din PIB pentru educație, iar Marilen Pirtea crede că mesajul guvernanților prin această decizie este acela că învățământul „nu reprezintă o prioritate națională. România se află în cea mai nefastă perioadă din perspectiva finanțării învățământului. Niciodată în ultimii zece ani procentul din PIB alocat învățământului nu a scăzut sub 3 %.


Răspunsul „nu sunt bani” este inacceptabil deoarece este vorba de o valoare relativă, nu absolută, iar procentul alocat reprezintă de fapt cât de important este domeniul educației în politica națională”.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara mai avertizează că, din cauza subfinanțării, multe universități din țara noastră se află „la limita subzistenței, neavând posibilitatea reală de susținere a activităților de cercetare și inovare”. Marilen Pirtea mai consideră că România nu își permite să nu aibă tineri bine pregătiți, mai ales că, potrivit studiilor internaționale, un an de școală în plus duce la creșterea veniturilor cu 8-9% și la scăderea cu 8 % a riscului de apariție a unor probleme de sănătate. Un studiu UNICEF arată că, dacă România ar crește treptat investiția în educație, până la 6 % din PIB, s-ar înregistra o creștere economică mai mare. Aceasta ar aduce un câștig de 12 – 17 miliarde de euro în următorii zece ani.

“Problema finanțării în educație nu este numai o problemă punctuală, ci vizează capacitatea de dezvoltare a unei țări. Educația trebuie tratată ca un drept al fiecărui individ, dar și ca o responsabilitate a întregii societăți în raport cu tinerii de azi, cei care vor fi capabili să asigure dezvoltarea societății de mâine. Știm cu toții că un copil educat are șanse mai mari să își realizeze potențialul, să devină un adult productiv și un cetățean implicat în societate, care își va aduce aportul la dezvoltarea durabilă a societății”, mai spune rectorul Marilen Pirtea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.