Pilotul Sorin Bochiș îl contrazice pe Dan Idolu în ceea ce privește...

Pilotul Sorin Bochiș îl contrazice pe Dan Idolu în ceea ce privește zborurile de pe Cioca: „Am îndeplinit cerințele legale”. Ce soluții a oferit la PRESSALERT LIVE pentru aerodromul de la marginea Timișoarei VIDEO

1
DISTRIBUIȚI

mircea jivanescu sorin bochis

În urmă cu două săptămâni, directorul Aeroportului Internațional Timișoara, Dan Idolu, oferea declarații șocante la PRESSALERT LIVE. Afirmațiile sale că pe Aerodromul Utilitar Cioca zborurile sunt ilegale și pun în pericol vieți zi de zi au fost negate de către Sorin Bochiș și Mircea Jivănescu, piloți chiriași la baza aflată la ieșirea de pe Calea Torontalului, în ediția de azi a emisiunii.

Pilot profesionist și instructor la Aerodromul Utilitar Cioca, Sorin Bochiș, a demontat afirmațiile lui Dan Idolu. Acesta declarase că aerodromul se află în spațiul intravilan și prin urmare intră în ilegalitate în ceea ce privește efectuarea de zboruri. „Pot să vă spun că de la vârsta de 14 ani, de când zbor singur, așa era legea. Eram la Baia Mare când am făcut primul meu zbor cu planorul. Nu am făcut altceva de atunci decât să zbor legal. Am îndeplinit toate cerințele legale. Am păstrat ceea ce se cheamă «safety». Din câte știu, aerodromul Cioca are doi proprietari. CJ Timiș și Primăria, fiecare are cotă parte, amplasamentul se compune din clădiri și teren. În intravilan sunt clădiri, dar câmpul este extravilan. Iar noi pe câmpul ăla zburăm în baza prevederilor Legii 912. Prin excepție, de la prevederile art. 1, avioanele cu masă mai mică de 5.700 kg, elicopterele, aeronavele ultraușoare și aeronavele nemotorizate, care execută zboruri la vedere pe timp de zi, încadrate în operațiuni civile de lucru aerian sau aviație generală… pot ateriza și decola pe de pe un teren, surpafață de apă, altul decât un aeroport civil certificat, în următoarele condiții. Terenul este amplasat în extravilan. Sau, în cazul domeniului public, administratorul terenului ori al suprafeței de apă a autorizat…”, a declarat Sorin Bochiș la PRESSALERT LIVE.

sorin bochis
Sorin Bochiș, pilot

Prezent de asemenea în studioul HDV, medicul Mircea Jivănescu, pilot amator, de asemenea chiriaș la Cioca, a explicat o altă prevedere legală care este îndeplinită. „Mecanismul e simplu, terenul de zbor fiind amplasat în zona turnului Timișoara, suntem obligați prin lege să zburăm pe un plan de zbor. Depunem de fiecare dată aprobare la Romatsa și luăm mereu legătura cu turnul Timișoara. Este o minimă de 30 de minute, dacă planul de zbor e depus pe internet. Depunem planul, când s-au sfârșit cele 30 de minute dau telefon, eu personal, la turn, ei certifică că a intrat planul.


Dacă nu a intrat, nu decolez. Se mai întâmplă, pot să fie diverse cauze ca să nu ne aprobe, până acum nu am avut mari dificultăti”, a spus Mircea Jivănescu.

Bochiș crede că atacul lui Dan Idolu nu-i vizează pe ei, chiriașii, ci pe altcineva. Recent la Aerodromul Cioca s-a schimbat conducerea, fiind numit director Pompiliu Stanciu, fost procuror DIICOT. „Eu personal nu cred că ni s-a adresat nouă, ci legat de zona Cioca, din care acum nu se știe exact cât are Primăria. Noi suntem practic chiriași acolo, care ne folosim de acea bucată de teren, o numim pistă. Noi trebuie să avem o licență de pilot, aparatele de zbor în stare tehnică admisă de autoritatea de la București. Inspecția e făcută o dată la doi ani, starea de navigabilitate e verificată la sânge. Noi beneficiem de serviciile pe care Cioca e singurul loc care ni le poate oferi. Sunt 600 lei pe lună pentru o aeronavă (chiria). E hangarul lor. Dacă vrei ca Timișoara să aibă un aerodrom de categorie generală, aeronave mai mici, asta e soluția, pentru că acestea ar încurca să fie prezente pe un Aeroport International. Dacă le permiti, poți să distrugi un flux de aterizare. Un avion usor poate să aterizeze la Cioca, sunt condiții”, a precizat Sorin Bochiș.

Acesta a adăugat că fiecare zbor e verificat la autoritatea de la Bruxelles, iar el e totodată reprezentant în zona de vest în ceea ce privește licențele: „Nu numai faptul că cineva poate să învețe să zboare, o poate face legal. Afirmațiile domnului Idolu nu sunt directe pentru noi. Eu garantez, probat cu acte, că o facem legal”.

Cei doi piloți sunt convinși că se pot face mult mai multe lucruri cu Aerodromul Cioca. Piloți tineri au fost pregătiți aici și au câștigat Cupa României în 2004, iar aici s-a organizat și o cupă a Banatului.

„La Cioca sunt trei avioane utilitare, foarte mari, le folosesc pentru activități de stropit, pentru țânțari. E problema autorităților ce vor să facă”, mai spune Bochiș, care crede că e posibilă o investiție din fonduri europene, dacă se dorește. „Văd o anumită agitație pentru că a venit un nou șef la Cioca, pentru că cei dinainte erau instruiți să nu facă nimic la Cioca. Eu am senzația că vrea să facă ceva. Acum se discută, e într-un proces de acomodare. Până acum au fost specialiști și nu au făcut nimic … De câte ori am fost la domnul Bojin, ni s-a tras peste gioale”, a completat Sorin Bochiș.

„V-aș ruga să mergeți aproape, la Szeged, și să vedeți ce aerodrom au pentru oraș. Aviație sportivă, de agrement, au două piste, cu iarbă și beton. 30 de planoare… Am încercat de mai multe ori să facem o prezentare care să conțină și aerodromul de la Szeged. Nu s-a dorit”, a explicat Mircea Jivănescu.

„Având în vedere că trebuie să producă bani, dacă aș fi administrator aș ști ce să fac. Am bătut la porțile ultimilor trei președinți de CJ. Am obținut ceva de la domnul Ostaficiuc, ne-a susținut Cupa organizată. Primul avion, în 2005, era al meu, au mai apărut apoi 14 avioane. Ele plătesc o chirie, o taxă de aterizare. Dacă folosești acest câmp plătești. Aș umple toate cele 80 de hectare cu hangare. Au fost oameni care au venit și nu au avut loc. Nu-s avioane pe care să le ții în aer liber. Aș umple de la un capăt la altul această societate cu hangare. Numai din chirie aș produce. Am adus oameni, conducerea… nu e un proprietar bine definit. Doi, aș face activități de agrement aerian. Plimbări cu avionul. Acțiuni caritabile. Aș oferi 10 ore de zbor pe an pentru copii cu probleme. M-a inspirat un reportaj de la americani… Un restaurant, o pistă de karting, sunt atâtea care se pot face”, a conchis Sorin Bochiș.

„Eu sunt puțin mai pragmatic, am experiență ca manager. Cele 80 hectare să-și păstreze destinația actuală, pista trebuie transformată în pistă prin certificare. Aviația sportivă e o pasiune în întreaga Europa și ar fi suficienți oameni care ar veni în scop turistic”, a explicat Jivănescu legat de posibilele planuri de viitor cu Aerodromul Cioca.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.