Profesorii de limba latină din judeţul Timiş se revoltă. Asta după ce Ministerul Educaţiei vrea să elimine limba latină de la clasa a VIII-a, care figura în programele şcolare cu o oră pe săptămână. În speranţa că lucrurile se vor schimba, dascălii din Timiş au redactat o scrisoare deschisă adresată ministrului Educaţiei în vederea menţinerii disciplinei Limba latină în planurile cadru de învăţământ pentru clasele V-VIII. De asemenea, profesorii îi bat obrazul ministrului pentru faptul că elevii ar putea ajunge să nu studieze limba latină în propria ţară, în condiţiile în care limba română provine din cea latină.
Scrisoarea deschisă adresată Ministerului Educaţiei este redactată de inspectorul şcolar în cadrul ISJ Timiş Patricia Pisano, în numele dascălilor de limba latină din judeţ. “Această propunere, prevăzută în viitoarele planuri-cadru pentru clasele V-VIII, ni se pare eronată şi lipsită de orice finalitate pozitivă în ceea ce priveşte procesul instructiv-educativ exercitat asupra elevului care termină gimnaziul. Elevii români vor absolvi clasa a VIII-a fără să studieze nicio oră de limba latină în contextul în care această disciplină nu este prevăzută în programele şcolare de la liceu, căci doar la clasele cu profil uman mai au câte o oră/săptămână.
Aşadar, majoritatea elevilor (mai mult de 90%) nu vor studia limba latină în propria ţară şi nici nu vor şti ce este această disciplină. Eliminarea limbii latine de la clasa a VIII-a îi va priva pe elevi de foarte importante şi utile competenţe: înţelegerea gramaticii limbii române care provine din cea latină, înţelegerea vocabularului limbii române care în proporţie de 70% este de sorginte latină, limba latină ajută la formarea unei gândiri logice şi înţelepte”, explică Patricia Pisano.
În final, inspectorul şcolar consideră că înlăturarea limbii latine reprezintă o măsură discriminatorie şi “antinaţională, care ne exclude de la alinierea la învăţământul Europei civilizate. Concluzionăm că eliminarea limbii latine este inexplicabilă, o experienţă de nedorit pentru învăţământul românesc care va scădea calitativ încurajând lipsa de cultură, dispreţul faţă de valorile tradiţionale europene”.
Vă reamintim că în decembrie 2015, Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică propunerile de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Au fost propuse trei variante, în toate se remarcă eliminarea completă a limbii latine de la clasa a VIII-a. “Cum vor fi viitorii avocaţi care nu ştiu ce pledează, necunoscând terminologia latină? Cum vor fi viitorii medici care scriu o reţetă, fără să priceapă terminologia? Cum vor fi viitorii arheologi care atunci când vor descoperi o inscripţie, nu vor şti să o traducă? Cum rămâne cu pierderea identităţii naţionale? Ce ne mai rămâne?”, conchide Patricia Pisano.