„430 de milioane de euro, investiția grupului Enel în rețele de distribuție...

„430 de milioane de euro, investiția grupului Enel în rețele de distribuție din Banat”

0
DISTRIBUIȚI

Afilon Moica, directorul general al E- Distribuție Banat, vorbește, într-un interviu acordat PRESSALERT, despre ce au însemnat cei 12 ani de la privatizare și care sunt marile provocări pentru rețelele de distribuție din vestul României

  • Sucursala de distribuție Banat a fost printre primele din România care au fost privatizate, ajungând în portofoliul Enel. Ce a însemnat pentru companie după ce grupul italian a preluat-o?
  • Procesul de privatizare a rețelelor de distribuție de energie electrică din România a început în 2004, iar prima tranzacție a fost finalizată în anul 2005, când primii operatori locali preluați de Enel au fost Dobrogea și Banatul. Din punct de vedere al structurii organizatorice suntem pe aceeași configurație și astăzi, cu patru județe. Între timp, din punct de vedere funcțional-organizatoric practic am unit Caraș-Severin cu Timiș, ca zonă de rețea de medie-joasă tensiune, Hunedoara și Arad rămânând de sine stătătoare. Iar pentru tot ce înseamnă rețea de înaltă tensiune avem unități în Timișoara, Arad, Deva, Valea Jiului și Reșița. Nu mai suntem Enel Banat, ci E- Distribuție Banat. Este rezultatul reglementărilor UE, preluate în legislația națională din țările comunitare, inclusiv în România, pentru toți agenții economici din domeniul energiei, cei care au și activitate de producție, distribuție și furnizare. Aceste reglementări prevăd practic despărțirea activităților de furnizare de cele de distribuție, din punct de vedere contabil, funcțional. Inclusiv simbolurile de recunoaștere a societăților de furnizare trebuie să fie diferite de cele de distribuție, de aceea suntem astăzi E-Distribuție Banat.
  • Ce a însemnat pentru Banat această perioadă de 12 ani, din 2005 până astăzi?
  • Principalul scop de la venirea Enel, obiectiv în jurul căruia sa fost creată strategia operațională, este îmbunătățirea calității serviciilor de distribuție. Toate investițiile care s-au făcut în rețelele din Banat, și nu vorbim de o sumă minoră, sunt undeva în jur de 430 milioane euro de la începutul activității grupului Enel în România. Am avut ani în care am avut în această zonă și investiții de peste 65 de milioane de euro, și vom continua și în anii următori investițiile într-un ritm susținut. Asta face compania să fie unul dintre investitorii mari în România. Cumulat, în toate zonele de distribuție ale Enel în România – Banat, Dobrogea, Muntenia Sud – investițiile au depășit cu mult un miliard de euro.
  • Unde se văd aceste investiții?
  • Există un indicator care arată extrem de clar îmbunătățirea rețelei de distribuție, este o sinteză a calității serviciului – SAIDI, adică  timpul mediu de întrerupere neplanificată a alimentării cu electricitate a unui client pe parcursul unui an. În 2009-2010 aveam peste 600 de minute, adică peste 10 ore/client/an, iar la momentul privatizării, în 2005-2006, chiar mai mult. Astăzi suntem undeva la 248 minute, ca urmare a investițiilor în modernizarea rețelei. Mai avem însă lucruri de făcut, nu putem spune că ne-am terminat treaba în privința calității serviciului de distribuție, așa că programul de investiții în mentenanța și modernizarea rețelelor va fi unul susținut și în anii următori.
  • În Italia cât este acest indicator?
  • În Italia este circa 40 de minute în zonele E-Distribuzione – compania Grupului Enel care furnizează servicii de distribuție a electricității. Însă în Italia Enel a început montarea de contoarea inteligente încă din 2001, rețeaua are un grad mult mai mare de automatizare, ceea ce a ajutat la scăderea SAIDI cu peste 60% începând cu data montării primelor contoare inteligente. În alte zone din Italia, care nu sunt în aria E-Distribuzione, performanța nu este la fel de bună. Ca să avem un termen de comparație, Grupul Enel este prezent la ora actuală și în America Latină – în țări ca Chile, Argentina, Brazilia –  iar aici sunt zone în care indicatorul  depășește cu mult 1.000 de  minute pentru că nu au fost investiții în rețele. Depinde în ce fază sau când a preluat Enel, pentru că tot ce a făcut Enel are ca scop îmbunătățirea stării tehnice a instalațiilor de distribuție și introducerea sistemului de telecontrol, într-o primă fază, urmând apoi sistemul de automatizare a rețelei. Îmbunătățirea performanței serviciului de distribuție se poate face numai prin investiții susținute pe termen lung, pentru că nu poți face peste noapte ceea ce nu s-a făcut în zeci de  ani. În plus, nu putem opri complet alimentarea pentru a moderniza rețeaua, practic modernizăm mașina în timp ce ea este în mers.

  • Care au fost evoluțiile pe zona de distribuție din Banat sau care au fost zonele unde ați avut cele mai mari probleme?
  • Probleme au fost peste tot, în toate cele patru județe, determinate în principal de vechimea rețelei și de tehnologia folosită la acea vreme. Astfel, sistemul de automatizare, de telecontrol atât a rețelei aeriene de medie tensiune cât și a posturilor de transformare, a fost implementat în toate cele patru județe, ca zone de rețea. Ca priorități, trebuie să vă spun că noi tratăm clienții la fel, fie că sunt din Timișoara sau Bucovăț. Pentru noi clientul e același și are nevoie de serviciul de distribuție, nu am ținut cont de natura, locul de consum, practic am mers cu investiții distribuite în toate zonele.


    Prima dată s-a început cu investițiile în sectorul de înaltă tensiune. De ce acolo? Pentru că un defect într-o stație de transformare afectează mult mai mulți clienți decât un defect pe un nivel de tensiune inferior, respectiv un post de transformare sau un deranjament care poate fi individual sau cu doi, cinci abonați comuni. Avantajul sistemului de telecontrol provine din faptul că toate comenzile sunt făcute de la punctul de dispecer, nu e necesară echipă de intervenție, nu e necesară deplasarea, astfel că timpii de intervenție se reduc. Pornind de la sursă – care e stația – mergând pe un cablu sau pe o linie, am pe traseu aceste posturi în telecontrol sau separatoare în telecontrol care sunt acționate tot de la punctul central. Astfel, la ora actuală, izolarea locului de defect se face în timp record prin acest sistem de telecontrol. De aici și rezultă durata medie de întrerupere a unui client, de 3 ori mai mică decât la început. În Timișoara, în 93 din cele 96 de stații avem telecontrol. Mai avem trei stații cu care suntem în faza de a trece în telecontrol, de tip ABB, pentru care s-a găsit soluție de compatibilitate între sistemele ABB și sistemele unificate ENEL.
  • Cât influențează programul de investiții apariția de noi fabrici sau noi cartiere?
  • Orice investitor care vine are nevoie de energie, fără energie nu poate nici organiza șantierul pentru a începe lucrările de construire. Politica noastră nu e de a opri accesul la rețea, ci de a veni în întâmpinarea viitorilor posibili clienți, de fapt tot ceea ce dezvoltăm și facem să fie durabil și sustenabil. Când facem un plan de investiții ne uităm unde avem cele mai multe întreruperi, cei mai mari timpi de nealimentare, nu mai vorbim de clienți mai pretențioși sau mai puțini pretențioși, pentru că toți clienții sunt pretențioși. Toți clienții sunt tratați la fel. Îmbunătățesc calitatea serviciilor de distribuție, automat am mai puține costuri ulterioare. Investesc acum mai mult, dar costurile ulterioare se reduc, iar satisfacția clienților este mai mare. Acestea sunt principiile noastre de a face investiții în rețele.
  • Care sunt zonele asupra cărora vă îndreptați atenția în următoarea perioadă?
  • De exemplu, pentru zona Calea Aradului, zona aceea din jurul autostrăzii, avem nevoie de putere și suntem acum în curs să găsim un teren și să facem o stație nouă, care costă vreo patru milioane de euro – aceasta este doar investiția în stație. Eu nu am voie să interzic accesul clientului la rețea, tot așa de bine nu pot să-i dau o falsă soluție de genul “du-te cu cablul tău până nu știu unde că acolo am disponibil de putere”, eu trebuie să vin în întâmpinarea clienților. În Giroc acum schimbăm toate posturile de transformare, din aeriene le facem în cabină zidită pentru că și Giroc și Chișoda sunt în plină dezvoltare. În Moșnița am trecut toate posturile de pe o linie aeriană în cablu, ca să nu mai creăm disconfort la client, pentru că o linie aeriană fiind lungă, are rata de defectare mult mai mare ca la o linie în cablu, în pământ, care nu e afectată nici de păsări, vânt, crengi etc. Toate posturile le-am trecut în alimentare subterană iar costurile nu au fost deloc mici.
  • Mai e furtul de curent un sport?
  • Dacă îmi permiteți, aș explica puțin acest fenomen. Consumul fraudulos rămâne un o problemă, chiar dacă a scăzut în ultimii ani, iar în Banat nivelul este de departe cel mai mic, chiar și în comparație cu cel din București. Trebuie menționat că, pe lângă pagubele pe care le provoacă în rețele, cu efecte negative asupra alimentării clienților care au un comportament corect și responsabil, consumul fraudulos aduce și riscuri grave asupra siguranței și sănătății oamenilor, pentru că intervențiile neautorizate și instalațiile improvizate sunt cauza multor scurtcircuite și incendii. Ca nivel al pierderilor din rețea, în care sunt incluse și aceste cantități, pot să vă spun că Banatul are cel mai bun nivel de pierderi, 9,6.% Anul trecut am fost la nivelul Spaniei, în cadrul Grupului Enel. Ne putem mândri – media în România e 11,2%, suntem sub medie, dar aici intervine și mentalitatea clientului din regiunea noastră.
  • Că tot vorbeam de proiecte de investiții, ce urmează?
  • Continuăm cu telecontrolul posturilor de transformare și începem automatizarea sistemului de distribuție. Este un proiect în paralel cu telecontrolul pe anumite zone. Ce înseamnă? Dispecerul dă comenzile din punctul central, iar prin automatizări pot fi controlate procesele și identificate defectele în câteva secunde. Practic automatizarea poate  să întrerupă și să alimenteze singură, să izoleze defectul, și atunci acele două sute și ceva de minute vor scădea în continuare. Și mai avem un proiect mare de smart meter – avem deja 43.000 de contoare montate în 2015-2016, montăm anul acesta încă 41.000, iar la anul avem o provocare foarte mare de 140.000.
  • Practic acestea sunt contoarele inteligente?
  • Da, sunt contoare inteligente. În afară de faptul că trimit citirea indezului la noi, ca distribuitor, la client pot da informații despre consumul defalcat, curba de consum. În timp real pot trimite toate informațiile legate de consumul dintr-o zonă de rețea unde văd dacă am deficit, dacă mai trebuie să fac investiții, mai trebuie să aduc posturi, injecții. Pe lângă asta, furnizează foarte multe indicații despre calitatea serviciului, adică nivel de tensiune, curent în locul de consum, ceea ce din punct de vedere al operatorului este foarte foarte important, pentru că știe să-și canalizeze eforturile și să optimizeze rețeaua.
  • Pentru client poate să aducă avantajul de a-și programa consumul în funcție de tariful orar disponibil în așa fel încât pentru el să fie mult mai bine economic. În Italia, clienții cu smart meter își pot programa de exemplu anumiți consumatori noaptea, când prețul electricității este mai mic. Ori unul dintre obiectivele grupului Enel în noua concepție Open Power este proactivitate, inovație. Este vorba de”smart grid”, de rețele inteligente de distribuție, de noi servicii. Noi ne-am propus să avem două locații inclusiv în Timișoara pentru a realiza două stații de alimentare a mașinilor electrice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.