Bogdan Puriş, melomanul îndrăgostit de vinil: „În ultimii ani s-a degradat mult...

Bogdan Puriş, melomanul îndrăgostit de vinil: „În ultimii ani s-a degradat mult statutul unui DJ şi au apărut mulţi «punători de muzic㻓

0
DISTRIBUIȚI
Bogdan Puriş este un nume cunoscut în rândul adevăraţilor melomani din întreaga ţară

Bogdan Puriş este un nume cunoscut în rândul adevăraţilor melomani din întreaga ţară, atât datorită Pop Matineu – cea mai longevivă emisiune de radio de acest fel din Timișoara – cât şi graţie unei colecţii impresionante de viniluri.

„În cei 27 de ani de când există emisiunea Pop Matineu la Radio Timişoara s-au schimbat foarte multe, atât din punct de vedere tehnic cât şi la capitolul documentare. În zilele noastre e uşor să faci rost de muzică, mai demult dădeai 200 de lei pe o casetă sau 1.500 lei pentru un compact disc, care la vremea respectivă era un salariu. A fost o vreme în care umblam cu reviste, cărţi, ziare şi însemnări personale pentru documentarea emisiunii, acum e mult mai simplu“, îşi aminteşte realizatorul emisiunii care de-a lungul anilor a avut parte şi de o serie de colaboratori printre care s-au numărat Dan Negru, Florin Unguraş, Mimo Obradov, Silviu Genescu sau Victor Andrieş.

În ceea ce priveşte impresionanta colecţie de viniluri, care numără peste zece mii de discuri din genuri variate, Bogdan Puriş consideră că ascultarea muzicii pe un astfel de suport este o plăcere aparte, chiar dacă în zilele noastre unii se mândresc cu acestea doar din snobism.

„Nu sunt neapărat un colecţionar de discuri, ci mai degrabă un meloman. Când spui colecţionar, te gândeşti la o anumită tagmă, cum sunt cei care adună timbre, tablouri, sau bani vechi. Mie îmi place să ascult muzică de pe vinil, fiindcă discul are o personalitate a lui. Pe un MP3 nu poţi pune mâna. E plăcerea aceea de a ţine în mână un produs original şi nu o copie. Desigur, unii ard CD-uri şi DVD-uri şi au un perete întreg cu acestea. E ca şi cum ai avea casa plină cu reproduceri după Luchian,  Grigorescu sau Renoir. Eu m-aş simţi mai bine să am un singur original cu Luchian, decât 20 de reproduceri. În ultimii ani, oferta de viniluri e în creştere pe plan mondial, nu ştiu exact cum e în România, fiindcă nu avem date oficiale în acest sens. Cred că sunt două categorii de oameni care cumpără viniluri în zilele noastre. Una dintre acestea e reprezentată de snobi. Cei care cumpără discuri pentru că e la modă, se poartă, exact aşa cum se îmbracă după cei din cercul lor, cum îţi lasă aceleaşi bărbi şi poartă aceleaşi rame de ochelari. Cealaltă categorie e reprezentată de melomanii adevăraţi, care ştiu să aprecieze senzaţia auditivă şi grafica vinilurilor. Pentru unii chiar contează acest complex de senzaţii“, spune Bogdan Puriş.

Secretele unui bun DJ de evenimente

Dincolo de emisiunile radio şi impresionanta colecţie de viniluri pe care o deţine, Bogdan Puriş este un DJ apreciat în zona evenimentelor private, fiind „în branşă“ încă din 1979.


După cum era de aşteptat, la un moment dat pasiunea pentru viniluri şi experienţa unor evenimente reuşite au făcut casă comună şi astfel Bogdan a devenit  singurul (sau printre puţinii) DJ din ţara noastră care foloseşte viniluri la astfel de manifestări.

„Sunt DJ de evenimente de la sfârşitul anilor 70, la început mergeam cu benzi de magnetofon, apoi cu casete, compact discuri, hard disk-uri. De câţiva ani mi-am creat şi o colecţie de viniluri adecvată evenimentelor corporate. Discurile utilizate la astfel de evenimente sunt single-uri sau maxi single-uri care sunt foarte scumpe şi nu se găsesc la magazinul din colţ. Desigur, impactul vizual al acestora e de netăgăduit. Pentru mine e o placere să lucrez cu viniluri şi sunt pasionat şi de echipamente de vârf. E un produs premium adresat celor care doresc o experienţă audio – video complexă. Să nu uităm însă faptul că în România suntem rămaşi în urmă. Inclusiv în arta asta de savoir vivre. Această rafinare a gusturilor vine mână în mână cu gradul de civilizaţie. Normal că mai folosesc şi muzică pe format digital, dar la evenimentele cu ştaif nu se cade să mergi numai cu un laptop“, spune Bogdan Puriş.

În ceea ce priveşte statutul DJ-ului de evenimente din ţara noastră, Bogdan consideră că în această breaslă au apărut o serie de persoane care nu au parte de o pregătire adecvată.

„Spre deosebire de un DJ de club, un DJ de evenimente nu ar trebui să aibe un playlist prestabilit. Pe lângă o bună cunoaştere a a tuturor genurilor muzicale şi a tehnicii, un DJ de evenimente trebuie să citească publicul, să construiască o atmosferă, să fie serios şi maleabil. Sunt multe secrete. Trebuie să ştii să lucrezi din volum şi din ritmuri, să alterenezi momentele de climax cu cele de relache. În ultimii ani s-a degradat mult statutul unui DJ şi au apărut mulţi punători de muzică care au la bază alte meserii, dar care se laudă că deţin doi terrabytes de muzică în calculator. Eu am un atestat de DJ eliberat de Ministerul Culturii, nu o diplomă eliberată de un SRL înfiinţat pe o stradă alăturată. De exemplu, când mergi la un dentist, nu îţi poţi imagina că acesta este de fapt un mecanic auto. În breasla DJ-ilor de evenimente nu e aşa, poţi să dai peste cineva care îţi ruinează evenimentul cu zâmbetul pe buze. Sunt multe aspecte ale acestei meserii, unele cunoscute, altele mai puţin. Eu am studiat şi manualul DJ-ului de evenimente care a apărut în SUA, unde știm cu toţii că există manuale pentru orice. Dar, cel mai mult am învăţat din practică. Desigur, nu oricine alocă buget pentru un eveniment cu viniluri. Cândva DJ-ul lucra cu adevărat, scotea discuri din coperţi şi construia ceva. Astăzi, există unii DJ care sunt băieţii care cară sculele şi conduc maşina celor care au formaţii de muzică populară. Care în momentele când orchestra face paută pun ceva muzică. Cu certitudine, nu la ei mă refer. La urma urmei, e o chestiune care rămâne la latitudinea publicului. Un bun DJ trebuie să fie maleabil. Un DJ rigid nu va avea o prestaţie prea lăudată“, ne-a dezvăluit Bogdan Puriş.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.