Mimo Obradov, criticul cu vise muzicale: „E greu de găsit o strategie...

Mimo Obradov, criticul cu vise muzicale: „E greu de găsit o strategie pentru Timişoara, fiindcă aici nu merg reţetele prefabricate“

0
DISTRIBUIȚI
Mimo Obradov consideră că e greu de găsit o strategie pentru Timişoara

Critic muzical şi publicist, realizator de emisiuni radio şi TV şi traducător din mai multe limbi, Mimo Obradov (născut în 21 mai 1958, la Timişoara) a devenit cunoscut melomanilor din întreaga ţară graţie celor patru volume ale „Istorii şi Story Rock“, apărute la Editura Marineasa între 1995 şi 2000. Acum trei ani, sub aceeaşi semnătură a apărut şi „Peste rock şi după roll“, o carte dedicată rock-ului timişorean iar pentru viitor, Mimo pregăteşte două volume inedite.

„Am două cărţi în lucru, prima dintre ele se bazează pe sponteintate. E vorba de o carte despre vise muzicale în care apar Peter Green, Jimi Hendrix, Keith Richards şi alţii. Cealaltă carte ţine de teza mea de doctorat pe care o pregătesc şi se referă la rolul culturii alternative în modelarea identităţii timişorenilor. Timişoara a fost întotdeauna o avangardă faţă de restul României din punct de vedere al receptivităţii la acel spirit mai libertin din Occident şi acest fapt a contat“, spune Mimo.

„Un mare minus al Timişoarei este că nu avem spaţii unde pot avea loc concerte mari“

Chiar dacă scena muzicală timişoreană s-a diversificat extrem de mult în ultima vreme şi au apărut o serie de muzicieni care abordează genuri muzicale cât se poate de diverse, un mare handicap al oraşului nostru este inexistenţa unui spaţiu în care să se desfăşoare concerte mari. „Scena muzicală timişoreană arată mult mai bine decât acum 15 ani, de exemplu. Sunt multe cluburi. Sau mai exact, spaţii mici, în care încap 50 – 100 de oameni. Este un entuziasm şi este un lucru bun că noile trupe au unde să cânte. În Timişoara e acoperită o varietate mare de genuri muzicale. Se ţin şi festivaluri. Un mare minus şi handicap al Timişoarei este că nu avem spaţii unde pot avea loc concerte mari. În orice alt oraş comparativ cu Timişoara există locuri unde se pot organiza concerte cu 15 – 20.000 de persoane“, spune Mimo.
„Ar fi indicat să facem nişte proiecte cu alte oraşe din zonă“

În opinia lui Mimo Obradov, printre măsurile care ar trebui implementate astfel încât Timişoara să fie Capitală Culturală Europeană în 2021 se numără şi o mai bună colaborare cu oraşele din zonă şi din Germania.


„În opinia mea, Capitala Culturală Europeană 2021 va fi o stare care va cuprinde tot oraşul. Cred că ar trebui să se colaboreze cu alte oraşe asemănătoare Timişoarei. Timişoara a exportat multă muzică rock şi jazz. De aici a pornit mişcarea rock la modeul cel mai serios. Dacă vorbim de jazz e acceaşi situaţie. Ar fi indicat să facem nişte proiecte cu alte oraşe din zonă. Cu Novi Sad e clar, am putea colabora şi cu Szegedin sau Zrenjanin. Am putea face parteneriate şi cu oraşe din Occident. Mai ales din Germania, fiindcă oraşul nostru a avut o influenţă germană foarte puternică. De când au plecat nemţii, aproape că s-a uitat de această influenţă. Noi în anii 60 şi 70 primeam cultură din Germania. De la cei care aveau rude acolo, care primeau reviste. Să nu uităm că aici se purtau pantaloni trapez sau cizmuliţele de tip Beatles. După cum povestea şi Nicu Covaci în cartea sa, cum au reuşit să convingă un pantofar din Timişoara să le facă pentru prima oară cizmuliţe de tip Beatles. Cred că pentru a avea efect, acţiunile incluse în Capitala Culturală Europeană ar trebui să includă şi expoziţii şi forumuri şi festivaluri. Acţiuni care să exercite o influenţă şi să îi atingă pe participanţi“, e de părere Mimo Obradov.

„Cred că ar fi nevoie de festivaluri de câteva zile în care să nu fie doar concerte“

În momentele când nu scrie cărţi, Mimo Obradov este un fin observator al scenei muzicale timişorene, realizând cornici de discuri, relatări de la diverse concerte sau interviuri pentru TVR Timişoara. În ceea ce priveşte soarta festivalurilor timişorene în lumina anului cultural 2021, Mimo e de părere că acestea ar trebui să aibe un impact mai mare în rândul timişorenilor.

„Se întâmplă lucruri frumoase, cum ar fi festivalul Jazz TM. Sunt fericit că există şi văd nişte artişti care altfel nu ar fi ajuns la Timişoara. Dar, astfel de festivaluri sunt formale. Mulţi se duc cu mâinile în buzunar, beau o bere, ronţăie ceva şi nu sunt deloc influenţaţi. Melomanii merg pentru muzică, dar ceilalţi merg ca la un fapt divers. Un festival adevărat presupune şi o anumită atmosfera. O stare aparte. Cred că ar fi nevoie de festivaluri de câteva zile în care să nu fie doar concerte. Să fie şi întâlniri cu artiştii şi alte acţiuni culturale. Din păcate, festivalurile astea de multe ori nu sunt bine promovate. E greu de găsit o strategie pentru Timişoara, fiindcă aici nu merg reţetele prefabricate. Adeseori se spune că în Timişoara e greu să aduni public plătitor de bilete. Şi totuşi au loc concerte cu Ian Andreson şi Jethro Tull, Richard Clayderman sau Julio Iglesias, cu bilete scumpe şi săli pline. În ceea ce priveşte anul 2021 în Timişoara, eu personal nu mă aştept să fiu mulţumit. Mă tem să nu fie o inflaţie de evenimente care să nu prea conteze, să fie evenimente superficiale şi formale. Poate o să avem în fiecare piaţă publică o multitudine de concerte, happening-uri, performance-uri şi nu o să ştii unde să te duci. Totul o să treacă ca o vâjâială. Ca o ploaie cu stropi dulci“, spune Mimo Obradov.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.