Un tânăr din Timișoara, stabilit de câțiva ani în Germania, a provocat reacții în întreaga țară. Narcis Lupou, de 32 de ani, a realizat un logo al Bucureștiului, în cadrul unui concurs organizat de Primăria Capitalei, și a fost desemnat câștigător, miercuri. Însă, imediat pe rețelele de socializare au apărut o serie de comentarii, timișoreanul fiind acuzat că logo-ul seamănă izbitor cu cel al orașului Taipei. Astfel, Primăria Capitalei a luat decizia de a-l descalifica pe Narcis Lupou.
Contactat de Pressalert.ro, designerul din Timișoara a declarat că a aflat de concursul organizat de primărie de pe Internet.
„Am fost entuziasmat, pentru că genul acesta de brief (n.r. concept, ce-și dorește clientul) nu l-am mai văzut niciodată în România, genul de brief de identitate vizuală a unui oraș, pentru mine a fost o chestie inedită, o provocare și m-a inspirat foarte mult. Am început procesul de brainstorming, de adunare a ideilor încă de atunci așa, vag, dar consecvent și către final am restrâns aria inspirațională, strict axată pe istoria culturală a orașului și pe elementele lui definitorii, căci asta am căutat în brainstorming”, ne-a spus Narcis Teodor Lupou.
Designerul povestește și cum i-a venit ideea să realizeze logo-ul pentru București. Narcis Lupou spune că a folosit culorile naționale ale României, plus verde, pentru turism. De asemenea, a realizat inimi pentru că „bucuria vine din inimă”.
„Am dorit să realizez un simbol care să reunească trei idei: prima idee a fost arcul trilobat specific arhitecturii neoromânești, am considerat că acest detaliu este unul extrem de important, caracteristic și autentic pentru București, pentru moștenirea lui arhitectonică și culturală implicit. Totodată, numele București are o conotație pozitivă, etimologia lui vine de la Bucur, știm cu toții legenda păstorului Bucur, bucurie și am dorit să transmit asta printr-un simbol care să denote bucurie, am zis că bucuria vine din inimă. Am folosit un simbol universal recognoscibil, probabil și din cauza aceasta am ajuns în situația în care am realizat un logo care a fost asimilat cu multe alte variante invocate de cei care mă acuză de plagiat.
De asemenea, am folosit culorile naționale, plus verde, deoarece am zis că e reprezentativ tricolorul pentru București, este epicentrul națiunii române și al țării. Conform brief-ului, s-a cerut să facem variante derivate sectoriale, să poată fi adaptat la categorii: București cultural, sportiv, turistic, iar verde a fost pentru categoria de turism”, a detaliat designerul.
Narcis Teodor Lupou a mai precizat că nu s-a inspirat de niciunde, dar recunoaște că cele două logo-uri sunt asemănătoare.
„Pot să vă zic și să vă asigur de faptul că nu am avut o sursă de inspirație directă și până miercuri nu am știut de existența logo-ului pe care se presupune că l-aș fi plagiat, logo-ul Taipei-ului. Înainte să depun documentația și să trimit varianta aceasta, pur și simplu am făcut un research pe Google, să văd vizual vorbind dacă se găsesc rezultate asemănătoare cu varianta propusă de mine. Nu am găsit rezultate concludente. Pur și simplu a fost surprinzătoare varianta logo-ului Taipei-ului. Într-adevăr, există similitudini de culoare, morfologice, însă registrul stilistic e cu totul altul și e cu mult mai complex logo-ul lor, al celor din Taipei, cu totul alt registru stilistic. Are cu totul altă însemnătate, cu siguranță, și e compus din mult mai multe elemente”, a explicat Narcis Lupou.
Designerul din Timișoara a mai precizat că este dezamăgit că Primăria Capitalei a luat decizia de a-l descalifica, mai ales că a fost foarte entuziasmat când a auzit că a câștigat concursul.
„Asemănările există, cei de la Primăria Capitalei cu siguranță nu au vrut să fie prinși între ciocan și nicovală și să facă față unor afronturi publice vehemente, probabil, și au decis că e mai bine să nu stârnească controverse și mai multe. E o decizie a primăriei de a descalifica lucrarea, a echipei care a organizat concursul, pentru mine personal e o dezamăgire. Eu am fost total surprins să văd că există similitudini între cele două logouri. Nici nu știam de existența logoului Taipei, miercuri am aflat. Sunt dezamăgit, e normal, e o reacție naturală și nu pot contest decizia primăriei, sunt mulți factori în joc, ei au organizat concursul. Inițial, am fost extrem de entuziasmat și recunoscător pentru oportunitatea asta. Juriul m-a validat în primă instanță, apoi am fost descalificat și mă aflu în situația actuală”, a conchis Narcis Teodor Lupou.
Juriul din cadrul Primăriei Capitalei va desemna în perioada imediat următoare un alt câştigător, după ce logo-ul realizat de timișorean a fost descalificat.