ANALIZĂ Inamic pe două roți: în timp ce pentru șoferi se caută...

ANALIZĂ Inamic pe două roți: în timp ce pentru șoferi se caută soluții, bicicliștii – și nu numai – sunt tratați ca inamici publici de către autorități

0
DISTRIBUIȚI

Cunoscut pe vremuri ca oraş al premierelor, Timişoara riscă să se transforme în oraş al premierelor negative. În ciuda traficului sufocant, autorităţile locale par să facă tot ce pot pentru a descuraja deplasarea cu vehicule nepoluante precum bicicleta, interzisă în zona centrală. Mai nou au fost luate în colimator trotineta și chiar patinele cu rotile.

Prima limitare impusă de adminstrația Robu privind circulația bicicliştilor prin centrul Timișoarei a apărut în 2013, după nici un an de mandat, și viza strict sezonul de vară. Mai exact, bicicliștii nu aveau voie să circule, pe biciclete, pe strada Alba Iulia și prin Piața Victoriei, în întervalul orar 17.00 – 22.00.

Prima interdicție totală a fost impusă în toamna anului 2015, de Comisia de circulație a primăriei, fără a fi votată în Consiliul Local Timișoara.

„Sunt semne de circulaţie, pe Codul Rutier, care stabilesc că Comisia de circulaţie stabileşte amplasarea semnelor şi restricţiile de circulaţie în orice zone. Niciun fel de vehicul nu va mai avea voie să intre în centrul Timişoarei. Scopul nu este să dăm amenzi. S-au întamplat foarte multe lucruri din cauza câtorva, asta este, suferă şi cei care au fost civilizaţi. Comisia de circulaţie a zis că nu poate restricţiona circulaţia cu rolele, pentru că ei nu sunt încadraţi niciunde, ei rămân implicit pietoni. E posibil să punem semne speciale pentru ei. (…) Se vor pune şi pe pietonala Mărăşeşti din centrul Timişoarei. Tot ce înseamnă pietonală trebuie să fie pietonal. Dacă undeva vor fi locuri potrivite de amenajare cu titlu de excepţie, se va face, dar regula e de interdicţie. Analizăm şi vedem ce străzi. Vreau să creăm alternative, vreau să creăm o reţea, amenajăm în jurul stadionului o zonă pentru cei cu vehicule”, spunea atunci primarul Nicolae Robu. Amenda pentru cei care nu respectau interdicția se ridica la 630 de lei.

Protest pe două roți

La câteva zile distanță de la anunțul că circulația pe biciclete prin centrul Timișoarei a fost interzisă, bicicliștii au organizat un protest chiar în centrul orașului. Cei direct afectați de măsura primarului au fost chemați să iasă în stradă pe lângă biciclete. „adunarea” fiind dată pe Facebook. Sute de biciclişti nemulţumiţi au ieşit în stradă pentru a critica interdicţia. Primarul însă nu a renunţat la interdicţia impusă de protejatul său Culiţă Chiş, şeful Direcţiei Tehnice din primărie.

Măsurile impuse de comisie au fost contestate de mai mulți bicicliști şi în instanţă, după ce iubitorii de mişcare pe două roţu au fost amendaţi.


Un caz concludent este cel al timişoreanului Nicolae Bîrsan, care a contestat o amendă primită pentru că a circulat prin centru.

Sentinţa emisă de Judecătoria Timişoara arată cum a scăpat biciclistul de amendă: „Petentul precizează că, la data de 31.05.2016 se deplasa pe bicicletă prin Piaţa Victoriei înspre un magazin foto, moment in care a fost oprit de 2 agenţi ai Politiei Locale Timişoara (PLT) care susţineau ca a încălcat prevederile indicatorului «Accesul Interzis Tuturor Vehiculelor» și ca urmează sa fie sancţionat. Petentul a explicat agenţilor că a intrat în centrul oraşului pe strada E. Ungureanu, unde exista indicatorul invocat de agenti, însă acesta prevede o derogare specifică bicicliștilor și menţionează clar… «cu excepţia bicicletelor»”.

Alte roți, alte interdicții

Primarul Nicolae Robu a anunțat recent că „vom interzice și folosirea rolelor, a monociclurilor și trotinetelor, a tuturor aceste obiecte de mobilitate, pe străzile din centrul istorice dedicate promenadei. Unde este zonă pietonală va fi zonă pietonală. Au fost nenumărate cazuri în care era pe cale să se producă nenorociri, chiar mai grave decât cele pe care le-ar fi putut produce un biciclist de către un iresponsabil care merge cu rolele cu o viteză nebună. (…) Un copil cu un mijloc de transport poate lovi un alt copil”.

Primarul Robu a retras proiectul de pe ordinea de zi a ședinței CLT din această săptămână, însă nu renunță la idee. De data aceasta, însă, cei interesați sunt invitați la o dezbatere publică, programată pentru luni, la ora 14.00.

Numărul celor care folosesc bicicleta în Timișoara este de ordinul zecilor de mii, „Verde pentru biciclete” distribuind până acum peste 17.000 de numere doritorilor. Vocile acestora nu sunt, însă, auzite prea bine din primărie, numeroasele sesizări ale asociației, începând de la vopseaua de proastă calitate pe pistele de biciclete și până la porțiunile impracticabile ale acestora, fiind practic ignorate de autoritățile locale.

Foto: Arhivă

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.