Grădinița speranțelor sau cum vacanța devine o șansă la o viață normală

Grădinița speranțelor sau cum vacanța devine o șansă la o viață normală

0
DISTRIBUIȚI

În fiecare vară, timp de două luni, copii cu vârste între 3 și 7 ani din Timișoara, mulți de etnie romă, merg pentru prima dată la grădiniță. Primesc o masă caldă și învață lucruri elementare.

Programul „Grădinița estivală” este derulat de Organizația „Salvați Copiii”, Filiala Timișoara, încă din anul 2009, fiind pregătiți până acum aproape 250 de copii. Micuții n-au mai fost niciodată la grădiniță sau la școală, pentru că provin din familii sărace, iar părinții nu realizează sau nu-și permit să se gândească la importanța educației.

Loredana are trei copii: de patru, cinci și șase ani. În jurul orei 12.00, a venit să-i ia acasă pe doi dintre aceștia: un băiețel și-o fetiță. Sunt înscriși în cadrul programului „Grădinița estivală”. „Mă bucur că sunt o mamă tânără, am mai multă răbdare cu ei. De ce să fac copii la 30 de ani? Eu cu soțul îi creștem pe toți trei, nu i-am părăsit”, ne-a spus Loredana, cu mândrie.

Are 21 de ani și nu știe să scrie sau să citească. „Am terminat doar două clase, nu am școală”, a recunoscut tânăra din Timișoara, de etnie romă. Loredana a fost convinsă să-și înscrie doi dintre copii în programul derulat de Organizația „Salvați Copiii”, iar rezultatele sunt tot mai vizibile.

„Înainte să vină aici, Denis nu știa nici să țină creionul în  mână. Îi ajută mult, îi educă foarte bine, au un vocabular bun. Plus că primesc și o masă caldă, contează foarte mult, pentru că nu trebuie să le mai pui tu de acasă de mâncare”, a povestit Loredana. Tânăra este decisă, din toamnă, să continue studiile și s-a înscris la Programul „A doua Șansă”, derulat tot de Organizația „Salvați Copiii”, care se adresează celor care au abandonat școala sau nu au fost niciodată înscriși.

Sprijin pentru viitor

Programul „Grădinița estivală” se derulează în două unități de învățământ din Timișoara, în perioada iulie – august: la Școala Gimnazială Nr. 1 și la Colegiul “Dimitrie Leonida”. În acest an, sunt înscriși 40 de copii, împărțiți în două grupe, cărora două educatoare, ajutate de numeroși voluntari, luptă pentru ca acești micuți să aibă un viitor.

În fiecare zi, de luni până vineri, între orele 08.00 – 12.00, într-o sală de clasă a Colegiului „Dimitrie Leonida”, aflată la etajul 1, este forfotă mare. O gălăgie care se aude încă din momentul în care pătrunzi în unitatea de învățământ. Copiii sunt în pauză, așa că se joacă, sar, aleargă. Luca are cinci ani și, sfios, întinde mâna, încurajat de o educatoare. Vrea să dea noroc. Într-un alt colț, Bella, o fetiță de cel mult cinci ani, cu părul împletit și fața creolă, se joacă alături de alți copii.

Aliniați doi câte doi, după ce servesc o gustare, copiii ies din sala de clasă în curtea școlii. „Unu, doi, trei, patru, cinci, șase, șapte, opt”, rostesc în cor micuții, în timp ce își numără pașii până afară. „Mulți dintre copii nu știau nici măcar să numere până la zece când au venit la noi, nu știau culorile, zilele săptămânii sau anotimpurile”, a spus Natalia Răileanu, coordonatorul local al proiectului „Educație pentru copiii vulnerabili în România”, în care este inclus și programul „Grădinița estivală”.

Programul este sponsorizat de o companie privată și este implementat în patru județe, Caraș-Severin, Dolj, Mureș și Timiș, plus București, fiind adresat micuților care provin din familii cu situație materială precară și copiilor care nu au frecventat grădinița deloc, din diferite motive.

„Unii nu au avut acte de identitate și nu au putut fi înscriși la grădiniță. În unele cazuri, familia nu își permite să acopere cheltuielile cu școala sau familia nu-și dă interesul. Scopul nostru este să-i pregătim pentru încadrarea în sistemul educațional, să fie pregătiți în momentul în care ajung la școală, să țină pasul cu colegii lor și să poată să se integreze cu succes. În acest mod, încercăm să prevenim abandonul școlar mai ales în fază timpurie și să obținem succese mai bune la școală și să se mențină cât mai mult în sistemul educațional acești copii”, a explicat Natalia Răileanu.

În cadrul programului “Grădinița estivală”, copiii înscriși învață nu doar poezii sau cântecele, ci și cum să se comporte în colectivitate, să respecte anumite reguli pentru a se putea integra în momentul în care merg la școală sau la grădiniță.

„Copiii stau patru ore în fiecare zi, timp în care facem cu ei activități educaționale. Încercăm să punem accept pe partea educațională, dar și pe partea de dezvoltare a abilităților de socializare, de comunicare, de integrare în grup și în societate. Facem activități recreative cu ei, copiii primesc și o masă caldă. În funcție de caz, le oferim ajutor sub formă de pachete cu îmbrăcăminte, alimente, îi însoțim la înscrierea la unitățile de învățământ. Sunt cazuri în care părinții nu știu să scrie și să citească și atunci sunt mai timizi, nu au atât de mult curaj. Încercăm să le explicăm părinților aspectele pozitive ale educației, importanța educației pentru viitorul copilului, ce oportunități poate avea. Orice părinte își dorește pentru copilul lui o viață mai bună și îi explicăm că acest lucru este posibil doar dacă merge la școală”, a precizat coordonatorul local al proiectului „Educație pentru copiii vulnerabili în România”.

Mult în urmă

Reprezentanții Organizației „Salvați Copiii”, care se implică în derularea programului „Grădinița estivală”, explică faptul că cel mai mare dezavantaj al copiilor înscriși este că sunt mult în urmă față de micuții de care părinții se ocupă acasă.

„Mulți copii nu sunt la nivelul la care ar putea să fie, au potențial mai mare, iar copiii au de pierdut în situația asta pentru că nu s-a ocupat nimeni de ei înainte. Copiii aceștia sunt mult în urmă. Am avut copii care nu știau să mănânce, să țină furculița sau lingura în mână, nu puteau sta locului cinci minute, la masă, nu puteau să respecte niște reguli.


E important ca atunci când merg la școală să respecte anumite reguli, să fie o anumită disciplină”, mai explică Natalia Răileanu.

De micuții înscriși la „Grădinița estivală” de la Colegiul „Dimitrie Leonida” din Timișoara se ocupă Stela Condurache, educatoare, care vorbește cu drag despre copiii pe care-i pregătește pentru primii pași la școală.

„Nu e deloc ușor să lucrezi cu copiii, ai nevoie de multă energie. Trebuie să iubești copiii ca să poți face asta. Este important să te cobori la nivelul lor, ei au nevoie de multă atenție, iar noi devenim niște modele pentru ei, acasă nu au astfel de modele. Îi învățăm să se spele pe mâini, literele, cifrele, cântecele, cum ne spălăm pe dinți, cum facem patul, totul într-un mod distractiv. Programul acesta este o șansă pentru copiii care n-au mers la grădiniță, pentru că noi le oferim o adeverință, fără de care nu s-ar putea înscrie în clasa zero, grădinița fiind obligatorie. Poate n-ar fi avut o altă șansă. Este o diferență enormă între copiii cu care se lucrează acasă și copiii de care nu se ocupă nimeni”, povestește Stela Condurache.

De ce nu merg copii la grădiniță

Organizația „Salvați Copiii”, Filiala Timișoara, desfășoară programul „Grădinița estivală” începând din anul 2009 și în această perioadă a pregătit peste 240 de copii, aceștia fiind ulterior integrați în sistemul educațional de masă.

La nivel național, funcționează 30 de astfel de grădinițe estivale, în perioada 10 iulie – 2 septembrie.  În prezent, puţin peste jumătate dintre copiii români frecventează grădiniţa, una dintre cauzele principale ale neparticipării fiind sărăcia, potrivit datelor Eurostat, în condiţiile în care impactul participării la învăţământul preşcolar asupra rezultatelor ulterioare ale educaţiei este crucial.

„Integrarea copiilor în grupe educaţionale, în special a celor de vârstă şcolară (6-7 ani), este esenţială pentru recuperarea socială a acestora, pe termen lung. Odată integraţi în programul estival al Salvaţi Copiii, aceşti copii reuşesc să rămână în sistemul de învăţământ. Astfel, dintre cei 705 de copii participanţi la grupele estivale în 2016, 97% au fost înscrişi la şcoală sau grădiniţă, în anul şcolar 2016-2017, iar 95% din totalul celor înscrişi au rămas în sistemul educaţional până în prezent”, transmite Organizația „Salvați Copiii”.

Salvați Copiii România promovează de 27 de ani drepturile copiilor. Peste 1,5 milioane de copii au fost incluşi în programe educative, de protecţie şi asistenţă medico-socială, de stimulare a participării lor în acţiuni de promovare şi recunoaştere a drepturilor lor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.