O arădeancă premiată cu Nobel. Povestea tinerei fiziciene care a confirmat, alături de o echipă de cercetători, teoria relativității lui Einstein FOTO

Foto: specialarad.ro

Premiul Nobel pentru fizică a fost decernat, anul acesta, cercetătorilor americani Rainer Weiss, Barry Barish și Kip Thorne, pentru contribuțiile decisive aduse la detectorul LIGO și observația undelor gravitaționale, confirmând astfel teoria relativității formulată de Albert Einstein în urmă cu un secol. Cercetările lor au dus la concluzia că la coliziunea a două găuri negre, undele gravitaționale ar putea fi detectate prin urmărirea fluctuațiilor în spații și timp.

Echipa care a lucrat la acest proiect a fost însă mult mai mare și, potrivit specialarad.ro, care a prezentat în exclusivitate informația, din echipa Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO), al cărei proiect a câștigat premiul Nobel din acest an, face parte și arădeanca Anamaria Effler, în vârstă de 33 de ani, absolventă a prestigiosului colegiu “Moise Nicoară” din Arad în anul 2003, unde a fost eleva profesorului de fizică Branco Arsenov. Mama cercetătoarei, Georgeta Effler, a declarat pentru specialarad.ro că fiica ei și-a continuat studiile la CalTech (California Institute of Technology), un institut de elită în domeniul științelor, s-a stabilit în S.U.A. și lucrează la acest proiect de zece ani, iar de doi ani de când și-a susținut teza de doctorat în fizică gravitațională este angajata LIGO, aducându-și contribuția la cercetările încununate cu prestigiosul premiu. Cercetările au dus la detectarea undelor gravitaționale în 14 septembrie 2015, iar analizele și verificările ulterioare au presupus un volum de muncă imens pentru a confirma importantele descoperiri care revoluționează teoria universului.

Contactată de reporterii de la specialarad.ro, Anamaria Effler a mărturisit că profesorul arădean Branco Arsenov i-a influențat definitiv cariera și a ales apoi să-și continue studiile în S.U.A., considerând că acolo se investesc mai mulți bani în învățământ decât în România.

Și-s continuat cariera acolo din același motiv, căci România nu alocă bani pentru cercetarea științifică și nu ar fi putut obține niciodată rezultatele din Statele Unite. Anamaria Effler a mai spus că în acest proiect a mai fost implicat un român, Valeriu Predoi, care lucrează în Marea Britanie.

În urmă cu trei ani, Stefan Hell, născut în localitatea arădeană Sântana, unde a urmat clasele primare, apoi pentru scurtă vreme elev al liceului “Nikolaus Lenau” din Timișoara,  a câștigat premiul Nobel pentru chimie, împreună cu profesorii americani Eric Betzig și William E. Moerner, pentru dezvoltarea microscopiei fluorescente cu super-rezoluție.

Surse foto: specialarad.ro