Lecția umilinței se învață de mic: copii terorizați constant de colegii de...

Lecția umilinței se învață de mic: copii terorizați constant de colegii de școală până ajung să-și dorească să moară. Ce înseamnă campania „Desființați recreațiile”

2
DISTRIBUIȚI
Foto: totuldespremame.ro

Tot mai mulți copii ajung să meargă cu groază la școală. În pauze, în loc să se recreeze, sunt umiliți, amenințați, bătuți sau batjocoriți de colegi. Unii nu mai rezistă infernului din recreație și chiar ajung să-și dorească să moară.

Matei este înscris la o școală normală din Timișoara. Are sindrom Down,  caracterizat prin retard mintal și întârziere în dezvoltare. Faptul că este diferit i-a atras atenția unui coleg, care i-a făcut viața un coșmar. Nu de puține ori, în pauza dintre ore, Matei a fost agresat fizic în baie, departe de ochii dascălilor. În zadar le-au atras reprezentanții școli atenția părinților copilului asupra comportamentului violent pe care acesta îl are. Au refuzat să vină la discuții, iar consiliere psihologică fără acordul părintelui nu se poate.

Oficial, doar în primul semestru al anului școlar precedent, 596 de elevi care învață în unitățile de învățământ din județul Timiș au avut parte de intimidări, amenințări și bătăi în pauze. La fel ca Matei. În realitate, cifrele sunt mult mai mari. Toți sunt victimele unui fenomen extrem de grav și tot mai des întâlnit în școlile românești: bullying-ul.

„Bullying-ul este, în general, caracterizat ca un comportament agresiv, intenționat, menit să provoace suferință și care implică întotdeauna un dezechilibru de putere și tărie între agresor și victimă și se manifestă repetitiv, regulat, într-un grup de copii”, explică reprezentanții Organizației Salvați Copiii fenomenul de bullying, care nu trebuie confundat cu un act izolat de violență. ONG-ul care luptă pentru apărarea drepturilor copilului a realizat și câteva spoturi video inspirate din realitățile trăite de elevi.

„În recreație sunt umilit. În recreație sunt batjocorit. În recreație sunt luat la șuturi. În recreație îmi sunt luate temele, ochelarii, banii de buzunar și curajul. Desființați recreațiile, că-n recreație nu-i de joacă!”, povestește un băiețel.

„În recreație sunt o umflată ratată pe care nu o place nimeni, una care se rostogolește pentru că nu poate să alerge. În recreație rămân fără sandvișuri, fără prietene și fără speranță. Ce? Nu m-aș juca și eu în recreație dac-aș avea cu cine?”, este mărturia unei fetițe.

„În recreație sunt jegoasă, nespălată și put. În recreație mi se pune coșul de gunoi în cap și mi se toarnă cerneală pe cămașă. În recreație îmi vine să las școala baltă. Școala o fi pentru toți, dar recreația e doar pentru unii”, explică o altă elevă.

„Grasule!”, „Balenă!”, „Ratato!”, „Tocilar obosit!”, „Aragaz cu patru ochi!”, „Nimeni nu te place!”, „Penalo!”, „Ciudatule!” sau „Jegoaso!” – acestea sunt doar câteva dintre jignirile cele mai frecvente de care unii elevi au parte în școală, în pauze, adresate de către colegi. Și asta ca să ne rezumăm doar la bullying-ul verbal. Iar aceste umilințe și agresiuni fizice și verbale în mod repetat ajung să afecteze grav sănătatea emoțională a copiilor.

“Poate ar fi mai bine să mor”

Anda Jurma, medic în cadrul Secției de Psihiatrie Pediatrică a Spitalului de Copii “Louis Țurcanu” din Timișoara, trage un semnal de alarmă asupra fenomenului de bullying în școli. În ultimii doi ani, numărul copiilor umiliți sau bătuți de colegi a crescut în mod alarmant.

„În fiecare săptămână, văd unul, doi copii care sunt victime ale bullying-ului în școală, iar acest fenomen poate determina o problemă de sănătate mintală în rândul elevilor. Într-un an, am cam 50 de cazuri. Uneori se poate ajunge chiar și la situații suicidale. Sunt foarte mulți copii care ajung să aibă o frică de a merge la școală și, de multe ori, această stare vine de la teama de a nu face performanță, de a nu avea rezultate bune, dar se combină și cu acest fenomen de bullying”, explică medicul psihiatru.

Potrivit specialiștilor, anumiți copii sunt mai predispuși să ajungă victimele unor astfel de agresiuni și jigniri la școală. Este vorba, în general, de elevii care nu prea învață și sunt batjocoriți de colegii cu rezultate bune, cei care au probleme cu greutatea, poartă ochelari sau sunt mai timizi.

“Sunt mulți care râd de cei care nu se descurcă bine la școală. Aceștia sunt batjocoriți, izolați. De asemenea, mai predispuși la această formă de agresiune sunt și copiii mai timizi, mai retrași din punct de vedere social, copiii mai liniștiți, mai puțin năzdrăvani, pentru că în spatele liniștii este și o teamă socială: de a vorbi în fața clasei, de a interacționa cu ceilalți, de frică să nu spună ceva ce nu trebuie să spună.


Totodată, mai sunt și copiii care în clasele mici sunt mai năzdrăvani și intră foarte ușor în conflicte cu ceilalți, sunt ușor provocabili, fapt ce poate duce la hărțuire”, declară Anda Jurma.

Potrivit psihiatrului timișorean, fenomenul de bullying apare în clasele primare, dar este întâlnit mai des în clasele V – VI. Din cauza acestor umilințe din pauze, unii elevi ajung chiar să se gândească la moarte, în speranța că vor scăpa de suferință.

„Sunt copii care la un moment dat intră într-o resemnare, pentru că ei nu mai pot să lupte. Părinții încearcă să-i ajute, la școală nu se reușește să se oprească acest fenomen și apare fenomenul de resemnare, își spun: nu mai am ce să fac. Se simt foarte rău emoțional și își zic: viața mea nu mai are rost, ce rost mai are și poate ar fi mai bine să mor decât să suport așa ceva. Ei cred că prin asta ar opri toată suferința”, explică Anda Jurma.

Medicul timișorean spune că fenomenul de bullying este întâlnit în toate școlile, indiferent că sunt de elită sau se află în cartierele mărginașe din Timișoara. De asemenea, băieții sunt mai implicați în situații de bullying la școală, pe când tot mai multe fete sunt victime ale acestui fenomen în mediul virtual, pe rețelele de socializare, fiind hărțuite și batjocorite de către colege.

65 de consilieri la 100.000 de elevi

Deși acești elevi primesc consiliere psihologică gratuită în Secția de Psihiatrie Pediatrică a Spitalului de Copii „Louis Țurcanu” din Timișoara, pe baza unui bilet de trimitere de la medicul de familie, Anda Jurma spune că este nevoie ca problema să fie rezolvată și la nivelul școlii, astfel încât copilul să nu mai fie abuzat.

Însă acest lucru se întâmplă destul de greu, în condițiile în care la nivelul județului Timiș sunt doar 65 de consilieri școlari la 100.000 de elevi.

„Numărul consilierilor școlari la nivelul județului Timiș este sub nevoie. Din anul 2007, numărul consilierilor n-a mai crescut, pentru că în învățământul preuniversitar este o tendință de a se reduce numărul posturilor, nu de a mai crește, și atunci trebuie să ne descurcăm cu persoanele pe care le avem. Avem 59 de profesori consilieri în cabinetele din județele Timiș și încă șase la Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică Timiș. Trebuie să facem față solicitărilor care, din păcate, sunt tot mai numeroase, pe tot mai diverse teme, problematica a început să crească. Cu greu facem față și încercăm ca acolo unde putem să implicăm și profesorii diriginți”, a explicat Simona Jugariu, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș. Mai mult decât atât, Simona Jugariu spune că unii directori de școli ascund sub preș astfel de cazuri în care elevii sunt victime ale bullying-ului, astfel că este nevoie și de schimbarea mentalităților.

„Desființați recreațiile”

Cu scopul prevenirii bullying-ului în școli, la începutul lunii noiembrie, la nivel național, Organizația Salvați Copiii a lansat campania „Opriți bullying-ul sau desființați recreațiile”, care se va desfășura până în decembrie.

Reprezentanții ONG-ului au realizat și un site special al campaniei și o pagină de Facebook, intitulate „Desființați recreațiile”, de unde cei interesați pot afla mai multe informații despre fenomenului de bullying, sunt prezentate mărturiile unor copii victime ale violenței în școli, dar și câteva spoturi video inspirate din realitățile trăite de elevi. Totodată, pe site-ul campaniei sunt postate și date de contact unde pot fi făcute sesizări. De asemenea, în următoarele două luni, Salvați Copiii Timișoara va organiza dezbateri directe cu elevi în școli, dar și cu  profesorii, pentru a stabili strategii care se pot aplica pentru oprirea fenomenului de bullying.

„Ne-am legat de un vizual destul de puternic ca impact emoțional, pentru că fenomenul bullying-ului, pe care putem să-l traducem ca violență în școli, în viața de zi cu zi a copilului, este regăsit, din păcate, în aproape fiecare familie cu copii din țara noastră. Este un proiect care are sloganul «Desființați recreațiile» pentru că în pauze sunt produse cele mai multe evenimente de violență, agresiune și umilire a copiilor între ei, dar uneori chiar și de către cei din jur, mergând până la cadrele didactice”, a declarat medicul Mihai Gafencu, președintele Organizației Salvați Copiii Timișoara.

Potrivit datelor culese de Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați de la inspectoratele școlare județene, în primul semestru al anului școlar 2016 – 2017 au avut loc 7.690 de cazuri de violență în școli. Cele mai multe au fost înregistrate în București, Brașov și Timiș – 596 cazuri. Însă medicul Mihai Gafencu are o explicație pentru acest lucru: județul Timiș raportează corect cazurile de bullying.

Organizația Salvați Copiii a realizat, anul trecut, și un studiu național care arată că unul din patru copii era umilit în mod repetat la școală, în fața colegilor, iar unul din șase copii era bătut în mod repetat. De asemenea, unul din cinci copii umilea în mod repetat un alt copil la școală, iar în mod repetat, în școală, trei din zece copii sunt excluși din grupul de colegi. Totodată, 73% dintre copii afirmau că au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar.

„Vrem să atragem atenția asupra faptului că într-o situație de bullying, noi vedem și copilul agresor ca pe o victimă. Campania este un semnal de alarmă adresat celor care trebuie să ia măsuri pentru oprirea bullying-ului în școlile din România. Haideți să nu desființăm recreațiile! Copiii noștri oricum nu au parte de prea multe momente de relaxare. Haideți să rezolvăm problema bullying-ului împreună: copii, părinți, profesori, autorități, societatea civilă, media”, transmit reprezentanții Organizației Salvați Copiii Timișoara.

 

2 COMENTARII

  1. AU SI INVATATORII O VINA NU VOR COPII LA CLASA NAZDRAVANI SUNT IN STARE DE A MERGE PANA ACOLO INCAT CHIAR EI SA PROVOACE BULYNGUL DIN DORINTA DE A SCAPA DE ACESTI COPII INCOMOZI

  2. Asta se intampla dintodeauna in scoala. Si cand eram eu mic. Si niciun copil nu s.a sinucis. Si cei care s.au aparat au invatat ceva din asta si cei care s.au impus si toate astea au contribuit in dezvoltarea lor ca adulti, toate astea au fost niste experiente. In primul rand e resp parintilor, apoi a profesorilor. De ce sa nu invete sa se apere si sa treaca peste? Ca atunci cand vor fii la locul de munca si un coleg ii badjocoreste, sa nu inceapa sa planga, sa se apere asa cum au facut.o cand erau copii. Si recreatiile au rolul lor. Si ele sunt bune la a.i da creierului o pauza de la invtat. Daca e sa fii luat la misto de catre colegi, o sa fii luat la misto si in timoul orei, si in drumul spre casa

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.