Povestea unei melodii de succes. Rudi de la Activ: „Marketingul şi managementul...

Povestea unei melodii de succes. Rudi de la Activ: „Marketingul şi managementul contează mai mult decât piesa în sine“

0
DISTRIBUIȚI
Rudi Stefanik , fostul membru al formaţiei Activ este director executiv al posturilor TV Music Channel şi Hit Music Channel din Budapesta

Este greu de crezut că cineva care a umblat în discotecile româneşti în anii 2000 să nu ştie versurile „Vino lânga mine, ştiu ca vrei/Strânge-mă în braţe până număr la trei/ Ritmul meu te cheamă, ştiu că poţi/Cu mine să dansezi încă două nopţi“. Una din cele mai de succes formaţii de muzică dance din ţara noastră, Activ, a lăsat în urmă o serie de hituri memorabile ca „Sunete”, „Zile cu tine”, sau „Visez”, ca să amintim doar câteva melodii. Trupa alcătuită din Rudi Stefanik, Avi Cicirean şi Oana Nistor s-a născut la Arad dar a cunoscut succesul la Timişoara iar de vreo zece ani proiectul este „pe pauză“.

„Sunt zece ani de când am pus proiectul pe pauză. Şi acum muzica face parte din viaţa noastră, mai mult sau mai puţin. Fiecare dintre noi s-a îndreptat spre cariera proprie sau familie. Am început ca majoritatea celor de atunci, din pasiune pentru muzică. Am avut posibilitatea să cunoaştem pe cineva care producea muzică şi am vrut să transmitem şi noi ceva. Când asculţi multă muzică, la un moment dat îţi vin idei. Te gândesti cum ai putea să faci şi tu piese care să combine diferite elemente din diverse piese. Nu am avut studii muzicale doar pasiune“, îşi aminteşte Rudi de vremurile de început ale celebrei formaţii.

Cariera trupei a început în urma câştigării unui concurs organizat de postul Atomic TV, care a dat piesa Sunete şi s-a bucurat de un succes deosebit în anii 2000 când Activ a fost un nume de referinţă pentru scena muzicală autohtonă. Între timp, membrii formaţiei „au crescut“, iar Rudi a devenit directorul executiv al unei televiziuni muzicale din ţara vecină, Ungaria.

„Când Oana ne-a anunţat că e însărcinată, am hotărât să luăm o pauză. De ce nu am ales să cântăm cu altă cântăreaţă? Păi, dacă o schimbam pe ea, nu mai eram Activ, fără ea era ceva artificial. Dacă am fi apărut cu altă solistă îşi pierdea tot farmecul. De aceea am hotărât să facem o pauză. Colegul meu Avi a intrat într-un proiect în urma căruia s-a lansat Vibe FM şi mai apoi în diverse proiecte de business iar eu m-am angajat la Radio 21 până in 2010, când am luat decizia de a pleca din ţară. Din luna octombrie a anului 2010 sunt director executiv al posturilor TV Music Channel şi Hit Music Channel din Budapesta“, spune Rudi.

„În ziua de azi nu ştiu dacă Activ ar reuşi să iasă pe piaţă“

Spre deosebire de vremurile de aur ale muzicii dance româneşti, în zilele noastre piaţa muzicală din ţara noastră este diferită, iar faptul că în zilele noastre există o concurenţă acerbă se datorează „democratizării actului artistic“.

„În zilele noastre, în muzica dance a scăzut tempo-ul. Piesele au devenit mai melodioase şi sună mult mai bine. Lumea îşi face muzica acasă şi e concurenţă mai mare. Prin urmare, ajung să fie produşi cei mai buni. Mai demult, dacă erai mediocru şi averai acces la tehniologie, tu erai cel care dădea tonul. În ziua de azi nu ştiu dacă Activ ar reuşi să iasă pe piaţă. Noi am avut norocul că pe vremea noastră nu era concurenţă prea mare. Poate ideile noastre de atunci s-ar pierde în mulţimea de produse de astăzi. Noi nu am fost neapărat muzicieni, ci mai degrabă manageri de proiect. Am ştiut să alegem oamenii care să ne ajute să facem un produs care să ajungă unde trebuie pe piaţă. Sunt mulţi artişti care nu ştiu ce să facă. Degeaba eşti un interpret deosebit dacă nu ştii ce să faci. Trebuie să mai ai şi un pic de cunoştinţe de management. Să ştii pe ce planetă trăieşti. Sau să ştii să îţi alegi un manager. Care să ştie să te ajute. Dacă nu alegi omul potrivit nu ajungi niciunde“, spune Rudi.

Chiar dacă nu mai este conectat foarte tare la muzica timişoreană din zilele noastre, directorul executiv al televiziunii Music Channel din Ungaria este mândru de proiectul local Maestros Del Ritmo şi consideră că oraşul nostru are o şansă mare de „exposure“ odată cu câştigarea titului de Capitală Culturală Europeană 2021. Asta dacă mediul de afaceri şi oficialităţile vor colabora.

„Din păcate, nu prea am tangenţe cu muzica din Timişoara, nu prea ajunge la public. Maestros del Ritmo este un proiect foarte bine pus la punct, care are un marketing foarte bun, i-am întâlnit şi la festivalul Untold. Mă bucur foarte mult pentru Timişoara 2021. Deocamdată nu văd foarte mari paşi. E un titlu frumos. Dacă oficialităţile şi mediul de afaceri vor şti să colaboreze se pot face multe lucruri frumoase. La Sibiu a fost un exemplu foarte bun. Pe plan muzical, lumea din România s-a obişnuit să nu mai plătească bilete. În Ungaria nu e aşa. În momentul în care ai un salariu bunicel şi vine o trupă care îţi place, mergi la concert. Dacă nu ai bani, nu mergi. Sunt lucruri pe care un profesionist în marketing ar trebui să le ştie, cum să schimbe lucrurile“, spune fostul component al trupei Activ.

Rudi Stefanik (centru) a cunoscut succesul alături de formaţia Activ

„La radio, se iau cinci secunde reprezentative dintr-o piesă şi se cere părerea oamenilor obişnuiţi“

Având în vedere faptul că în zilele noastre foarte mulţi artişti muzicali se plâng de faptul că radiourile şi televiziunile mainstream promovează cu ardoare doar un anumit gen de muzică, am fost curioşi să aflăm părerea lui Rudi visavis de mainstream şi underground.

„E adevărat, la TV şi la radio se rotesc aceleaşi piese.


Majoritatea oamenilor nu se pricep, nu au răbdare sau nu au timpul să satea să facă un playlist. Vor să primească asta. Sunt profesionişti care asta fac, caută cele mai bune piese, le pun într-o ordine care să nu te deranjeze. Un radio care e mainstream e făcut să îl asculţi timp de trei ore. Să asculţi piese care le cunoşti şi care să îţi placă. Piesele noi se aleg în urma unor teste. La radio, de exemplu, se iau cinci secunde reprezentative dintr-o piesă şi se cere părerea oamenilor obişnuiţi. Dacă piesa trece de test, mergem mai departe. Testele astea sunt făcute de firme specializate în sondarea opiniei publice. La urma urmei, nici nu mai contează trupa, totul este matematică, e o ştiintă. Lumea are impresia că e un DJ la radio care vine şi pune în emisiune ce îi place lui. Nu îţi permiţi asta, fiindcă de câte ori pui o piesă proastă, lumea schimbă postul. Iar tu pierzi bani“, spune Rudi.

Având în vedere faptul că în zilele noastre Internetul a schimbat mult din obiceiurile publicului tânăr, am fost curioşi să aflăm care este impactul pe care îl mai are în zilele noastre o televiziune muzicală şi care sunt particularităţile scenei din ţara vecină.

„Lucrurile au evoluat. La noi în ţară, marele boom a fost după ce O-Zone au rupt piaţa. Lumea şi-a dat seama că poţi avea succes şi dacă cânţi româneşte, au apărut produse bune, există management deosebit, cum ar fi cazul Inna. Muzica ungurească a avut o creştere spectaculoasă în anii 90 au avut produse foarte bune, copiate bine de afară. Din 2010 încoace s-a dezvoltat ednergic, sunt trupe ungureşti care nu-ţi vine să crezi că sunt produse acolo, în ultimii doi – trei ani a crescut mult hip hop-ul. Media se schimbă. Când au apărut mp3-urile toată lumea zicea că dispare radio-ul. Când a apărut Youtube-ul se spunea că o să dispară televiziunea. Nu trebuie să îţi fie frică de tehnologiile noi, ci să le integrezi. Noi facem stream live, avem aplicaţie cu ultimele ştiri din lumea muzicii. Acceptăm tehnologia şi direcţia în care mergem. Noile descoperiri nu sunt un duşman“, spune Rudi.

 

Chiar dacă au trecut zece ani de la momentul când Activ a fost pus „pe pauză“, Rudi consideră că proiectul nu este totalmente dat uitării

„Un sfat pentru tinerii muzicieni ar fi ca aceştia să fie ca nişte ziarişti buni“

Industria muzicală a trecut prin nenumărate schimbări în ultimii ani. Din această cauză, s-a schimbat mult şi modalitatea prin care artiştii îşi găsesc calea spre a ajunge la public. Chiar dacă unii cred că rolul caselor de discuri s-a diminuat în ultimii ani, adevărul este că acestea deţin controlul.

„În zilele noastre conceptul e foarte important. Marketingul şi managementul contează mai mult decât piesa în sine. Am întâlnit piese extraordinare dar care nu au ajuns niciunde fiindcă nu au fost promovate. Un sfat pentru tinerii muzicieni ar fi ca aceştia să fie ca nişte ziarişti buni. Adică dacă cineva te aruncă afară pe uşă, trebuie să sari înapoi pe geam. Trebuie să faci totul pentru a ajunge la o casă de discuri. Astea nu-s case de binefacere. Sunt maşini de făcut bani. Dacă ei văd în tine potenţialul, vor investi. Iar dacă vrei să ajungi la multă lume, ai nevoie de asta. Dacă vrei să cânţi în pivniţă cu prietenii, e altă treabă. Dacă vrei să faci asta la nivel înalt, trebuie să faci compromisuri. Astăzi se fac bani din licenţieri, nu din vânzări de discuri cum era mai demult“, spune Rudi.

Dar oare ce presupune să ai o piesă bună? Care sunt criteriile după care profesioniştii din industria muzicală hotăresc care sunt melodiile care vor deveni hituri?

„O piesă bună este o melodie care îţi transmite o stare. Piesa trebuie să sune bine, să fie mixajul bun, vocea să fie trasă cum trebuie, să nu aibe bâlbe, tonurile să fie într-o ambianţă plăcută. Să nu aibe nicio secundă în care să strâmbi din nas şi să zici vai ce-i asta. Şi noi la TV primim multe piese. Marea greşeală a unor artişti este că fac videoclipuri fără să întrebne dacă piesa e buna. Dacă piesa a trecut prin câteva filtre şi aveţi confirmarea că e bună, atunci merită investit într-un videoclip. Se poate face un lyric video pe Youtube şi reacţia fanilor poate să îţi dea o idee“, spune Rudi.

„Aş fi deschis să revenim pentru un eveniment deosebit“

Chiar dacă au trecut zece ani de la momentul când Activ a fost pus „pe pauză“, Rudi consideră că proiectul nu este totalmente dat uitării, existând posibilitatea ca pe viitor membrii trupei să revină într-un fel sau altul cu un comeback.

„Noi am vrut să transmitem ceva. Nu aş schimba nimic din Activ nici azi. Ne-a reprezentat atunci. Nu e atât de penibil încât să îmi fie ruşine azi. Nu am fost artişti neînţeleşi, am cântat muzică de petrecere de distracţie cu texte simple pe care să le înţeleagă oricine. Dacă vroiam texte întortocheate, făceam altă muzică. Nu vreau să vorbesc în numele colegilor de trupă, dar eu aş fi deschis să revenim pentru un eveniment deosebit. Deşi ne-am cam ieşit din mână. Ne-am îngăşat, ne-am chelit şi ne-am îmbătrânit. Nu ştiu dacă cineva ar vrea să ne vadă pe scenă. Oricum nu mă văd umblând pe la concerte şi pierzând nopţi. Poate ar fi frumos să revenim cu o ocazie deosebită. Mai ţinem legătura între noi, dar eu sunt la Budapesta, Oana la Timişoara şi Avi la Bucureşti. Soarta ne-a îndepărtat dar mai ţinem legătura“, ne-a declarat Rudi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.