Metoda inedită prin care contele Szechenyi, ”nașul” navigației moderne pe Dunăre, este...

Metoda inedită prin care contele Szechenyi, ”nașul” navigației moderne pe Dunăre, este celebrat la Cazane FOTO

0
DISTRIBUIȚI

Banatul beneficiază de o nouă atracţie turistică, una diferită de ceea ce se oferea până acum. Turiștii care vor merge în croazierele pe Dunăre, în zona Cazanelor, din județul Caraș-Severin, vor avea posibilitatea să afle mai multe despre cel care a pus bazele, printre altele, și unei astfel de metode de petrecere a timpului în vacanțe. Pe unul dintre pereţii defileului Dunării, după Dubova, a fost amplasată o placă impresionantă dedicată memoriei contelui Szechenyi Istvan, cel care a avut pentru prima dată ideea sistematizării cursului Dunării, pentru a asigura o bună circulaţie a vapoarelor pe fluviu, mai ales în această zonă, greu circulabilă. Primele sale iniţiative aveau să se concretizeze cu o serie de măsuri în urmă cu peste o sută de ani, iar ulterior vor duce la construirea barajului de la Porţile de Fier, ridicarea nivelului fluviului în zona Cazanelor şi o circulaţie mult îmbunătăţită în defileul Cazanelor, în anii ’60.

În cinstea lui Szecenyi la Cazane a fost amplasată, cu mulţi ani în urmă, o primă placă de acest fel, dar la realizarea lacului de acumulare pentru Porţile de Fier, odată cu ridicarea nivelului apelor aceasta a rămas sub nivelul actual. Ulterior, o a doua placă a fost instalată în cinstea contelui în aceeaşi locaţie, dar la un alt nivel, peste cel actual al Dunării.


Surprinzător (sau nu) aceasta a dispărut.

În aceeaşi locaţie, ieri, a fost sfinţită o a treia asemenea placă, de această dată este vorba de una cu dimenisiuni impresionate. Este vorba de o placă de 600 de kilograme, care a necesitat eforturi mari pentru montare. Operaţiunea a fost realizată într-un moment când nivelul Dunării era extrem de scăzut, undeva cu aproximativ şase metri mai jos decât de obicei.

Placa enormă este realizată în maghiară, română şi engleză.

Foto: wikipedia.org

Primele iniţiative pentru o mai bună navigaţie

Szechenyi Istvan a călătorit pe această porţiune a Dunării, prin zona Porţile de Fier, pentru prima dată în 1830. Ulterior, a iniţiat construirea unei linii de navigaţie şi a unei staţii de remorcare de coastă. Ideea sa a atras atenţia asupra importanţei navigaţiei pe Dunăre şi a dus la accelerarea procesului de modernizare a albiei fluviului. Lucrările au fost întrerupte atunci, dar au fost reluate în 1890. Probabil cea mai importantă lucrare care a fost inspirată din idelile lui Szechenyi a fost construirea hidrocentralei Porţile de Fier, aceasta a dus la modificarea totală a navigaţiei în zona Cazanelor, a siguranţei acesteia, odată cu creşterea nivelului fluviului.

Iniţiativa amplasării acestei plăci a aparţinut Asociaţiei Pro Navigaţia Maghiară şi a beneficiat din plin de sprijinul guvernamental al Ungariei, dar şi a altor organizaţii din România şi din ţara vecină. Sâmbătă, placa a fost sfinţită de mai mulţi prelaţi aceasta fiind una dintre primele ocazii în care noul episcop catiolic de Timişoara, József Csaba Pál, a apărut în noua funcţie în calitate oficială.

Vizitatorii care aleg croaziere pe Dunăre în această zonă extrem de frumoasă vor putea admira, pe lângă bustul lui Decebal sculptat în stâncă la intrarea în golful Mraconia, mănăstirea din aceiaşi zonă, peisajele superbe, dar şi noua placă comemorativă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.