Fug de școala profesională FOTO

Fug de școala profesională FOTO

0
DISTRIBUIȚI

 

Meseria nu mai este brățară de aur. Deși pot primi chiar și 400 de lei pe lună, elevii din județul Timiș nu se înghesuie să se înscrie la școala profesională. În acest an, doar jumătate din locurile disponibile au fost ocupate. Între timp, companiile se plâng că duc lipsă de forță de muncă calificată.

Mai bine la liceu decât să învețe o meserie și să aibă șansa de a avea un loc de muncă asigurat la finalul studiilor. Este vorba de marea majoritate a absolvenților clasei a VIII-a din județul Timiș, care fug de școala profesională. De altfel, de câțiva ani, a fost scoasă obligativitatea de a se intra cu media 5 la liceu, astfel că mulți dintre elevi au posibilitatea de a evita școala profesională chiar dacă au obținut chiar și nota 2 la Evaluarea Națională.

Potrivit datelor furnizate de reprezentanții Inspectoratului Școlar Timiș, pentru anul școlar următor au fost propuse 36 de clase profesionale, în care au fost disponibile 896 de locuri. După finalizarea primei etape de înscriere, desfășurată în această vară, aproape jumătate au rămas neocupate – 434. Absolvenții clasei a VIII-a care încă nu s-au decis dacă să urmeze o școală profesională sau nu mai au o șansă. Asta pentru că în perioada 31 august – 7 septembrie are loc a doua etapă de admiterela liceu sau școala profesională, etapă dedicată absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară, care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior.

Bursă de 400 de lei

Conform Inspectoratului Școlar Timiș, 13 din cele 36 de clase profesionale au fost propuse în sistem dual pentru anul școlar următor. Concret, aceste clase sunt sprijinite de către diverse companii din județul Timiș, care au nevoie de forță de muncă calificată și o găsesc cu greu. Practic, în aceste clase profesionale în sistem dual, elevii primesc nu doar o bursă de 200 de lei din partea statului, ci și încă una de 200 de lei din partea companiei partenere. Plus că la unele unități de învățământ beneficiază chiar și de cazare gratuită în internat sau masă gratuită la cantina școlii.

Cu toate acestea, statisticile ISJ Timiș arată că din cele 336 de locuri din clasele profesionale în sistem dual, doar 160 au fost ocupate. Majoritatea companiilor care sunt dispuse să sprijine clasele profesionale din județul Timiș au nevoie de electricieni, mecanici, electromecanici, lucrători hotelieri, vânzători, zidari, instalatori, confecționari produse textile și brutari.

Printre firmele care sprijină clasele profesionale, în speranța că vor fi pregătiți meseriași pe care i-ar putea ulterior angaja se numără o multinațională din domeniul automotive, care-și desfășoară activitatea în Timișoara. De altfel, compania a și introdus clasele profesionale în sistem dual, după model german, în vestul țării, în urmă cu șase ani. Aceste clase profesionale funcționează în cadrul Colegiului Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” din Timișoara. Aici, toți elevii înscriși beneficiază de o bursă de 400 de lei lunar, cazare și masă gratuite. De asemenea, aceștia fac practică în cadrul companiei, iar la finalul celor trei ani de studiu au prioritate la angajare.

„Ne-am dorit din start să existe un parteneriat între școală, companie și autoritatea locală. Dacă nu este acest triunghi sau dacă unul dintre jucători nu face ce trebuie, nu ajunge copilul să facă meserie. La Timișoara suntem la Liceul Ferdinand din anul 2012. Prima clasă era formată din 17 elevi, înscriși la specializarea electricieni, care urmau apoi să fie distribuiți către cele trei fabrici deținute în Timișoara. Noi aveam nevoie de electricieni și nu îi găseam. Primii copii înscriși la clasele profesionale susținute de noi au fost elevii corigenți, chiulangii care, însă, au fost o lecție de responsabilitate. Acești copii, de la chiulangii au ajuns să nu mai aibă nicio absență. Dintre cei 17 elevi înscriși, 12 au terminat școala și toți lucrează în cadrul companiei noastre”, a explicat Alina Bratu, directorul de comunicare al companiei.

Teorie și practică

Potrivit reprezentantului companiei din domeniul automotive, în primul an de studiu, elevii fac mai puțină practică și mai multă teorie, urmând ca în anul trei să ajungă la 70% practică în fabrică și restul teorie. Anul trecut, multinaționala a susținut trei clase profesionale după model german la Colegiul „Ferdinand”, cu specializările operatori de mașini cu comandă numerică, electromecanici și electricieni.


În acest an școlar, compania a sprijinit două astfel de clase, iar 40 de absolvenți ai școlii profesionale duale au dorit să rămână în cadrul firmei.

În anul școlar următor, reprezentanții firmei au fost dispuși să sprijine înființarea a patru clase profesionale, pentru că au nevoie de meseriași. Din păcate pentru ei, nu vor fi formate nici trei, pentru că sunt prea puțini elevi înscriși.

„Pentru anul școlar următor am cerut patru clase profesionale , pentru că am avea nevoie de meseriași, dar nu cred că se vor forma. Noi facem promovare la clasele a VIII-a din școlile din județ, stăm de vorbă și cu părinții, și cu copiii, le explicăm părinților că naveta nu e o opțiune pentru un copil de 14 ani, le spunem că se poate și altfel, că pot sta gratuit în internat, că au masa gratuită la cantină. Încă imaginea școlii profesionale în capul părintelui este cea care a fost în anii ’70: «Acolo merg doar proștii, acolo este multă muncă și oboseală pentru copil». Plus că este acea gândire cum că copilul meu trebuie să facă facultate. Tot încercăm să le explicăm părinților că cei care sunt absolvenți ai claselor profesionale pe care noi le sprijinim și lucrează deja în firme au salarii bune, din care se întrețin, din care pot întreține o familie. Nu-i ține nimeni legați, ei pot să meargă la școală în continuare și să termine liceul, să dea BAC-ul”, a declarat Alina Bratu.

Reprezentanții companiei Continental au explicat că în cadrul învățământului profesional dual, familia, școala, primăria și firma au rolul de a asigura toate condițiile ca elevul să ajungă, după trei ani de studiu, un tânăr cu o calificare. Astfel, compania asigură bursa de minim 200 de lei, pe lângă cea oferită de statul român, și instructorul de practică, primăria asigură cazarea, masa și renovarea/echiparea școlii, iar unitatea de învățământ se ocupă de programa școlară și dascăli.

Un liceu, zece firme

Luminița Filip, directorul Colegiului Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” din Timișoara, ne-a declarat că, în total, unitatea de învățământ are încheiate aproape zece parteneriate cu firme din județul Timiș care duc lipsă de forță de muncă și nu găsesc meseriași. Însă interesul pentru aceste clase profesionale în sistem dual este tot mai scăzut, iar directorii unităților de învățământ, în special de la sate, reușesc cu greu să-i convingă pe părinți să-și înscrie copiii la clasele profesionale.

„Numărul copiilor înscriși la clasele profesionale în sistem dual este în scădere. Avem parteneriate cu aproape zece companii care sprijină școala profesională. Aceste companii duc cel mai mult lipsă de operatori la mașini cu comandă numerică. Noi am încercat pe cât am putut să promovăm această meserie, care este relativ nouă, un fel de strungar, frezor, dar la mașini mai moderne, totul este computerizat. Aceasta este cererea cea mai mare. Am cerut inspectoratului școlar să ne aprobe formarea a două clase pentru această specializare. Celelalte două clase propuse pentru anul școlar viitor sunt de electrician și de electromecanic. Pe parcursul celor trei ani de studiu se pierd cel mult doi sau trei elevi, care rămân repetenți sau nu se mai duc la practică. Clasele noastre la școala profesională sunt mai mari numeric ca și cele de la liceu, fiindcă îi condiționează acea bursă pe elevi și dacă fac absențe nu mai primesc bursa, nu mai sunt angajați în companii. La zece absențe nemotivate li se taie bursa pe o lună. Elevii vin la școală. Dacă mergi într-o clasă de școală profesională, este mereu plină”, a afirmat Luminița Filip.

Printre absolvenții clasei profesionale după model german se numără Alexandru Mercia, care a terminat în acest an cursurile la Colegiul „Ferdinand” din Timișoara, iar în prezent lucrează ca electrician la o fabrică de anvelope.

„Am vrut să am o slujbă când termin. Am vrut să lucrez după ce termin școala, de asta am ales școala profesională. Îmi place în fabrică. E ușor ce am făcut până acum. Am învățat la școală, iar aici am văzut și am făcut, efectiv, ce trebuie ca să repar o piesă sau alta. E mai fain să faci practic tot ce ai văzut în cărți. Avantajul, aici, este că sunt mai mulți colegi cu experiență care te ajută, îți spun cum să procedezi, îți arată. Așa înveți foarte repede“, a precizat Alexandru Mercia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.