Institutul Cultural Francez face schimbare prin educaţie şi cultură. Dezbaterea găzduită în...

Institutul Cultural Francez face schimbare prin educaţie şi cultură. Dezbaterea găzduită în anul Centenar

0
DISTRIBUIȚI
<


p>

Anul 2018 a fost plin de evenimente festiviste, multe banale, toate puse sub genericul „Centenar”, care ar trebui să reunească doar acele manifestări dedicate împlinirii a 100 de ani de la sfârşitul conflagraţiei numite Marele Război şi a înfăptuirii Marii Uniri, menite să scoată în evidenţă importanţa şi semnificaţia anului 1918.

Franţa a fost ţara care a acordat un sprijin considerabil României prin misiunea militară franceză condusă de generalul francez Henri Mathias Berthelot venită să instruiască armata română, mulţi soldaţi francezi care au luptat alături de cei români în luptele crâncene purtate în anul 1917 au căzut pe front, dar împreună au reuşit să oprească ofensiva germană, iar medicii români şi francezi au făcut eforturi supraomeneşti pentru a pune capăt epidemiilor şi pentru a îngriji bolnavii, sacrificânduşi de multe ori viaţa.

În anul Centenar, Institutul Francez din Timişoara găzduieşte în 26 octombrie, de la ora 15:30, dezbaterea intitulată „Cultura în educaţie”, în cadrul căreia va fi prezentat proiectul „Linia de front. Recuperarea patrimoniului local prin exerciţii artistice”. Acest proiect edu-creativ a fost realizat de Asociaţia 37 şi Colegiul Naţional „Costache Negri” din Târgu Ocna, oraş prin care războiul a trasat linia frontului, marcând atât istoria acestuia, cât şi viaţa locuitorilor săi. Discuţiile vor fi moderate de Irina Bălan, din partea Asociaţiei 37, şi Mihaela Mihăilă, profesor de limba şi literatura română la colegiul „Costache Negri”.

Proiectul a dorit să pună în lumină istoria locală din acei ani, cu tranşeele de pe dealurile din jurul oraşului şi obiectele găsite acolo, cu poveştile spuse de localnici, ca un prim pas pentru cunoaşterea istoriei ţării şi a celei universale, aşa cum au fost reflectate de artiştii contemporani în diferite moduri, printre care proiectul de fotografie despre monumentele din Primul Război, realizat de Nicu Ilfoveanu.

Proiectul a urmărit şi o latură practică a istoriei, în care elevii s-au plimbat pe dealuri, iar Vânătorii de Munte le-au vorbit despre viaţa militarilor pe timp de război, s-au întâlnit cu reprezentanţi ai Crucii Roşii care i-au învăţat câteva tehnici primare utile în condiţiile în care posibilităţile de prim-ajutor pe front sunt extrem de reduse şi au încercat să reconstituie destine pornind de la diverse obiecte găsite în tranşee, precum cruciuliţe, cutii de chibrituri, butelci, plăcuţe de identificare sau caschete.

Un prim obiectiv atins a fost legat de exersarea exprimării unor păreri proprii, critice, legate de istorie locului în care trăiesc şi de patrimoniul care-i înconjoară, prin organizarea unor trasee culturale ghidate prin oraş sau lectura unor cărţi de istorie şi literatură.

Pornind de la proiectul derulat la Târgu Ocna, dezbaterea „Cultura în educaţie”, care îşi propune să creeze o platformă de îndrumare dinamică pentru şcoli publice şi organizaţii neguvernamentale culturale, se adresează profesorilor, artiştilor, oamenilor de cultură, dar şi reprezentanţilor media, elevilor şi părinţilor, pentru ca astfel de proiecte culturale să poată contribui la o schimbare prin educaţie şi cultură.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.