INTERVIU Warren Walker: „Cheltuiești opt sau nouă euro pe lună și ai...

INTERVIU Warren Walker: „Cheltuiești opt sau nouă euro pe lună și ai acces la toată muzica de pe planeta asta… cum poate fi chestia asta un element de sprijinire a muzicii?“ FOTO şi VIDEO

0
DISTRIBUIȚI

Evenimentele derulate sub umbrela „JazzUpdates“ au adus, ieri seară, la Timișoara, formația franceză Collektor, un proiect tânăr care amestecă cu voioșie arome de jazz clasic cu frânturi sonore care se regăsesc în punk, groove-uri africane și sample-uri specifice muzicii electronice.

Amalgamul de sound-uri interesante care s-au făcut auzite la concertul desfășurat la Zaza Fain Party a avut parte de aplauze sincere la fața locului, cele două reprize propuse de muzicienii aflați pe scenă fiind savurate așa cum se cuvine de spectatori.

Grupul Collektor este rezultatul prieteniei dintre saxofonistul Warren Walker (cunoscut din proiectul The Kandinsky Effect) și chitaristul Alex Stuart (Alex Stuart Quintet), alături de ei din „echipă“ făcând parte și Gael Petrina și Antonin Violot. Chiar dacă formația a evoluat la Timișoara în formulă de trio (Alex Stuart nefiind prezent), spectacolul oferit de francezi a fost unul de zile mari, „atitudinea“ lor rebelă aducând un strop de culoare.

Saxofonistul, compozitorul și producătorul Warren Walker a câștigat o diplomă Bachelor of Music la Universitatea din Nevada și susține concerte alături de The Kandinsky Effect, oddAtlas, Collektor și Twinlux, fiind membru și în alte două proiecte numite Daniel Hunter Quartet și Dirty Elegance. Artistul stabilit la Paris ne-a acordat un interviu la sfârșitul concertului.

– Având în vedere că ai mai fost de câteva ori în România, cum ți se par oamenii de aici și care sunt lucrurile pe care le știi despre țara noastră?

– Dincolo de turneul pe care l-am efectuat cu Collektor în România, unde Timișoara a fost ultima oprire, am mai fost cu The Kadinsky Effect. În plus, am și o prietenă româncă… Am cunoscut o serie de oameni frumoși în România, calzi, primitori, ospitalieri și prietenoși. Am fost ajutați de oameni în multe situații. De exemplu, recent, am fost cu prietena mea pe vârful Moldoveanu și ne-am împotmolit cu mașina în noroi. Am cerut ajutor de la un tip care avea un tractor mare, care a fost foarte amabil și ne-a ajutat cu mare drag. După ce am urcat pe munte, ne-am întors la Valea Sâmbetei unde din nou am avut probleme cu mașina. Nu știam ce să facem… dar câțiva oameni extraordinari ne-au oferit tot sprijinul. Și la concertele noastre am cunoscut oameni interesanți, deci e un loc frumos. În altă ordine de idei, mă bucur de rezultatul recentului referendum în România. Prin acest rezultat, România a promovat dragostea și drepturile omului. Respect religia și biserica, dar cred că niciun guvern și nicio religie nu ar trebui să se implice în viața privată a oamenilor….

– Chiar dacă nu aveți încă niciun disc scos pe piață ați efectuat un turneu în mai multe orașe din România. Cum a fost posibil acest fapt?

– Da, e adevărat, avem un album care e gata deja, dar încă nu a apărut pe piață. Kollektor e o formație pe care am început-o alături de Alex Stuart, care din păcate nu a putut fi prezent la Timișoara fiindcă are un alt turneu în Australia. Așa că am terminat turneul românesc în formulă de trio. Am fost ajutați de prieteni, cărora le mulțumim că ne-au oferit această șansă…

– De unde vine asocierea asta între jazz și punk cu care sunteți etichetați?

– Asta cu jazz cu atitudine punk a început ca un hashtag aiurea. Dar a prins. Lumea asociează jazz-ul cu o muzică liniștită, stat la masă, o cină… Noi suntem mai punk. Mai desfundați, la noi nu e totul perfect, e multă improvizație, e mai nebunească muzica noastră. Ne place să ne asumăm riscuri, e mai fain așa. Mergi în locuri pe care nu le știi și e un proces inventiv prin care treci. Uneori dai greș, dar asta e. În seara asta nu am dat greș. Încă învățăm cum să interacționăm între noi, suntem o trupă nouă. Am avut un spectacol foarte frumos la Timișoara și țin să le mulțumesc celor de la Jazz Updates care au făcut posibilă apariția noastră aici.

– La sfârșitul concertului i-ai îndemnat pe spectatori să „keep the music alive“. Crezi că muzica actuală e pe moarte?

– E nevoie să ținem muzica vie. Suntem într-o situație în care nu mai sprijinim muzica. Faptul că cheltuiești opt sau nouă euro pe lună și ai acces la toată muzica de pe planeta asta… cum poate fi chestia asta un element de sprijinire a muzicii? Cum ar fi să te duci la supermarket și să spui că vreau să dau 20 de euro pe lună, dar vreau să iau toată hrana de care am nevoie? Cred că streaming-ul este un lucru frumos și necesar fiindcă ascultătorul are parte de muzică bună.


Problema intervine atunci când companiile care se ocupă de streaming nu plătesc destui bani artiștilor mici. Dacă ai parte de 50.000 de ascultări ale unei piese pe o platformă de streaming, primești ca formație, puțin peste 200 de euro. Cum poți trăi din banii ăștia? Cheltuiești mii de euro pentru a înregistra un disc. Lumea trebuie să sprijine artiștii. Cred că dacă nu se schimbă lucrurile, muzica de acest gen nu va supraviețui prea mult timp…

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.