Muzicieni români şi indieni, aplaudaţi puternic la Timişoara. Cu ce piese au...

Muzicieni români şi indieni, aplaudaţi puternic la Timişoara. Cu ce piese au fascinat publicul FOTO

0
DISTRIBUIȚI
<


div class="press-in-article" style="margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; margin-top: 5px; margin-bottom: 5px; " id="press-199250583">

Timişorenii au avut privilegiul de a asista la un concert de excepţie susţinut de muzicieni români şi indieni, care au fascinat publicul cu piese muzicale mai mult sau mai puţin cunoscute, iar originala interpretare a reuşit să dezvăluie o ancestrală sensibilitate comună care uneşte Orientul cu Occidentul.

Dacă multe din temele poeziilor lui Mihai Eminescu au fost comparate cu cele din poezia lui Rabindranath Tagore, cei doi având o viziune asemănătoare despre lume, cu origini în străvechi mituri şi idei care-şi au rădăcinile în filosofia indiană şi care s-au întrepătruns în timp şi spaţiu, în urmă cu jumătate de veac, celebrul violonist şi dirijor Yehudi Menuhin, care studiase vioara cu George Enescu la Paris, şi nu mai puţin cunoscutul muzician şi compozitor indian Ravi Shankar, au iniţiat o altă punte de legătură între cele două lumi, prin proiectul muzical „West meets East”, care a fost distins în anul 1968 cu premiul Grammy pentru cea mai bună muzică de cameră.

Anul trecut, demersul celor doi maeştri a fost reluat printr-un nou proiect, „West meets East – Povestea continuă”, pentru a apropia, printr-o muzică rară, de o frumuseţe ieşită din comun, cele două lumi, atât de diferite şi totuşi asemănătoare prin străvechi teme comune, recompuse într-o sinteză care pleacă din străfundurile lumii indo-europene.

Programul de miercuri seară, care la cea de-a doua ediţie a sa a acordat un spaţiu generos muzicii româneşti, a debutat cu „Raga Piloo”, o piesă din repertoriul clasic pentru sitar, vioară şi tabla, în care se regăsesc motive folclorice indiene. Aceasta a fost compusă de Ravi Shankar special pentru a fi cântată împreună cu Yehudi Menuhin în urmă cu jumătate de veac, când cei doi maeştri au studiat-o împreună timp de şapte zile, închişi în casă, înainte de a o cânta în faţa publicului. Piesa a devenit celebră, iar violonistul Alexandru Tomescu, împreună cu Udhai Mazumdar, un discipol al lui Ravi Shankar şi format ca muzician în milenara tradiţie indiană, care cântă la tabla (percuţii indiene) şi unul din discipolii săi, sitaristul Rohan Dasgupta, considerat un tânăr maestru în devenire, au fost acum interpreţii acestei piese dificile, căci, după cum remarcă reputatul violonist român, „muzica indiană e o muzică a contrastelor şi a extremelor iar primul contact nu e uşor”.

Următoarea piesă, „Morning Love”, compusă de asemenea de Ravi Shankar pentru bansuri, vioară şi tabla, l-a adus pe scenă pe Bhaskar Das, interpret la bansuri (flaut din bambus), un alt discipol al lui Udhai Mazumdar şi continuator al moştenirii lui Shankar, care provine dintr-o familie de muzicieni şi a primit în dar primul său flaut la vârsta de patru ani.

„Sonata nr. 2 pentru vioară şi pian în Fa minor” de George Enescu şi interpretată de Alexandru Tomescu şi tânăra pianistă Sânziana Mircea a scos în evidenţă motive folclorice străvechi folosite de compozitor în această lucrare muzicală, în aceeaşi măsură în care „Raga & Tala”, o compoziţie de muzică clasică indiană pentru sitar, bansuri şi tabla, inspirată din ragas-urile cântate încă din epoca vedică, a emoţionat atât prin compoziţie, cât şi prin bucuria de a cânta transmisă publicului de muzicienii indieni.

Ultima parte a programului a inclus „Balada” de Ciprian Porumbescu, „Bagatela” de Ion Scărlătescu şi „Hora Staccato” de Grigoraş Dinicu, prelucrate de Udhai Mazumdar în spiritul muzicii indiene şi cântate la vioară şi instrumente tradiţionale indiene, care a pus încă o dată în evidenţă fondul arhaic comun în care îşi au originea compoziţiile clasice moderne din cele două lumi aparent atât de diferite, iar „Joc ţărănesc” de Constantin Dimitrescu, rescris pentru instrumente clasice indiene, a fost interpretat în semn de mulţumire pentru omagiile aduse interpreţilor de către public.

Turneul „West meets East” va continua la Cluj-Napoca, Bucureşti şi Piteşti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.