Un chitarist de calibru – Erlend Krauser este unul din muzicienii cu...

Un chitarist de calibru – Erlend Krauser este unul din muzicienii cu care Timișoara se mândrește în întreaga lume

0
DISTRIBUIȚI

Unul din cei mai buni chitariști ai României, Erlend Krauser, s-a născut pe 19 iulie 1958 la Timișoara, într-o familie muzicală, tatăl fiind muzician profesionist, angajat al Filarmonicii Banatul și profesor la liceul de muzică. Artistul are un frate mai mic, basistul Dieter Krauser, iar bunica lui a fost verișoară cu actorul Johnny Weissmüller, interpretul celebrului personaj Tarzan.

„La vârsta de cinci ani am primit o vioară și tatăl meu – violonist de orchestră și profesor de vioară – mi-a spus că voi deveni un violonist. M-am luptat cu vioara până când am început să o urăsc. Suna foarte strident în urechea mea stângă… I-am spus bunicului meu că am nevoie de o chitară electrică. Nu era ușor în România, în 1970. Dar am avut noroc, câteva zile mai târziu am avut chitara… Am început să studiez zilnic, până când degetele îmi sângerau… Sunetul chitării electrice m-a făcut fericit și cu sunet. Mă refer la sunetul unui vechi radio rusesc la care am legat chitara pentru a cânta“, și-a amintit muzicianul care a părăsit țara noastră în 1977, clandestin, împreună cu membrii formației Phoenix.

Pe scene celebre

După ce a ajuns în Germania, împreună cu Josef Kappl, s-a alăturat formației Lake și în anii ‘80 a colaborat pentru perioade mai scurte sau mai lungi cu nume ca Goombay Dance Band, Taco, Ricky Shane sau Roter Mund. În 1986, Erlend Krauser a conlucrat din nou cu Nicolae Covaci, cei doi înscenând opereta „Evita” a lui Andrew Lloyd Webber, la teatrul din Osnabrück. Începând din anul 1992, artistul născut în Timișoara a cântat alături de celebrul artist german James Last, până la decesul acestuia, care a survenit acum trei ani. Această colaborare a fost răsplătită cu o serie de momente memorabile.

„O mare bucurie a fost în 1992 când am intrat pe scenă în Royal Albert Hall din Londra la primul turneu cu James Last. Intri acolo pe intrarea artiștilor, te duci un nivel mai jos și vezi pe pereți poze cu oameni pe care de ani de zile îi admiri: Eric Clapton, Jeff Beck, Jimi Hendrix etc. Apoi dacă vrei să intri pe scenă, trebuie să treci printr-un fel de tunel care are o înălțime de 1,70- 1,80! Deci te apleci înainte de a intra, daca ai înălțimea mea. După acest tunel ești direct pe scenă și poți vedea sala aceasta foarte specială, rotundă și înaltă, cu multe loje și foarte impresionantă.


Parcă te salută și îți dorește bun venit… O altă întâmplare a fost prin anii 1999-2002, când James Last mi-a spus la o imprimare că fără mine cariera lui nu ar fi aceeași și eu sunt «un motiv» și o mare inspirație pentru el, care i-a dat în acești ani chef de a continua să facă muzică! A fost pentru mine un mare moment!”, a povestit Erlend Krauser.

În stilul propriu

În luna aprilie a acestui an, Erlend Krauser și-a lansat cel mai recent album, „Last Discoveries“, și la Timișoara, în cadrul unui eveniment desfășurat la Viniloteca. Materialul a fost editat la sfârșitul anului trecut în studioul său propriu din Hamburg. Fotografia de pe coperta albumului îi aparține fotografului timișorean Dragoslav Nedici și a fost făcută la Gărâna Wolf Blues Festival, unde Erlend Krauser a susținut un concert solistic.

„Albumul a fost ideea unei doamne din Graz, Austria, mare fan al meu, care după moartea lui James Last mi-a scris cu propunerea de a face acest disc în care să pun toate solourile pe care le-am cântat la James Last, cu aranjamentele mele. Eram cu gândul la cântat live, făcut un program fain din cele (atunci) șapte CD-uri și cântat în cluburi, și în România și în Germania. Deci mi s-a părut atunci ca un fel de «ofertă divină» când a venit mailul doamnei. În primul rând, aceste compoziții ale Christinei Aguilera (trei piese), Leonard Cohen, Richard Marx, Johnny Cash, Lucio Dalla, sunt unele din piesele mele preferate. Ca să interpretezi aceste piese vocale pe o chitară, trebuie să intri în ele adânc și profund… să le cauți spiritul și sufletul. Eu le-am cântat pe aranjamente James Last, care nu au avut «adâncimea» pe care eu o caut în muzică. Asta a fost una dintre chestiile interesante: pot eu să le aranjez și să le interpretez cu aceeași adâncime și suflet de parcă ar fi piesele mele? Cu tehnica nouă (tapping) pe care o dezvolt încontinuu din 2008, a trebuit să le schimb frazarea complet, ceea ce nu e ușor, dacă deja le-ai trecut o dată prin spiritul tău, pentru că e total alt fel de cântat! Și al treilea aspect este un fel de «rămas bun» de la un muzician pe care îl respect foarte mult și de la un timp – 23 de ani – în care am cântat de 30-40 ori în Royal Albert Hall, și la care mă gândesc cu bucurie în suflet“, spune Erlend Krauser.

Cel mai proaspăt proiect al lui Erlend Krauser este strângerea de fonduri printr-o campanie inițiată pe site-ul Kickstarter, în urma căreia artistul va realiza zece clipuri sub titulatura de „Erlend Krauser Tapping Masterclass“.

„Mulți chitariști mi-au scris și m-au rugat să realizez un masterclass pentru a explica tehnica mea. Așa că, m-am hotărât să fac o serie de zece video-uri numite «Erlend Krauser Tapping Masterclass», în care voi explica pentru fiecare nivel această tehnică minunată și unică de a cânta la chitară“, a mai spus artistul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.