Adrian Dinu-Schwartz: „Orașul s-a schimbat, nu mai este gri, clocotește, e plin...

Adrian Dinu-Schwartz: „Orașul s-a schimbat, nu mai este gri, clocotește, e plin de viață, construcții gigant… păcat că timișorenii nu prea mai sunt“

0
DISTRIBUIȚI

Numele lui Adrian Dinu-Schwartz este binecunoscut în rândul melomanilor timișoreni și nu numai. Născut la Timișoara, artistul a devenit cunoscut grație activității sale în formația ABRA, care a luat naștere în anul 1984 în orașul nostru.

Primele sale interacțiuni cu muzica au avut loc la vârsta de nouă ani, când a hotărât să studieze chitara, iar câțiva ani mai târziu, după ce a descoperit emisiunea Metronom (difuzată în acele vremuri de Radio Europa Liberă) s-a îndrăgostit ireversibil de muzica rock.

„La vârsta de nouă ani părinții m-au dat la ore de chitară, astfel am ajuns la domnul profesor Toni Maurer, la ore. Cum taică-meu nu avea un hobby special, eu i-am devenit hobby. Hai la fotbal împreună, la tenis, șah, seara îmi făceam lecțiile de chitară clasică, mai exact îi cântam o oră – două. Astfel că, pe la 13 ani, executam toate piesele de baraj, Tarrega, Villa-Lobos, Albeniz… Dar iată că am descoperit «Metronom»-ul lui Cornel Chiriac taman când Beatles s-a spart și era George Harrison cu gigantul hit «My sweet Lord». Deja lucrurile luau o altă turnură, rockul era fascinant, trupele de atunci erau inventive, unde mai punem că, fiind semiinterzis, era exact fructul oprit. La 16 ani înregistram cu Ilie Stepan la Radio Timișoara «Invențiunea în la minor pentru două chitări» de J.S.Bach. Așa a fost intrarea mea în lumea muzicii, direct în lumea mare, Ilie fiind deja pe poziția de frunte în rockul timișorean și nu numai“, și-a amintit muzicianul.

Formaţia timişoreană ABRA s-a născut în 1984 și, după câteva schimbări de componenţă, apare prima formulă semnificativă: Adrian Schwartz-Dinu – chitară, voce; Raul Dudnic – chitară, voce; Dinel Tolea – clape; Christian Podratzky – bas; Tucu Bleich – tobe. Cvintetul nu durează prea mult, însă, cristalizându-se destul de repede trio-ul Abra: Adrian Schwartz-Dinu – chitară, voce; Christian Podratzky – bass și Vali Potra – tobe, clape. Au urmat cinci ani de concerte în toată ţara, în special în mediile studenţeşti, înregistrări la Radio-Televiziune, câştigarea premiilor muzicale care erau de căştigat în acea perioadă.

„Fiind elev model, nu s-ar crede, am făcut și liceul Loga, apoi logic ar fi fost un conservator de chitară, dar așa ceva nu exista în România, iar de studiat afară nu se punea problema. Așa că am stat 11 ani la Facultatea de mecanică. La faza asta bătrânul, care era foarte mândru de odrasla bună la toate, nu a mai priceput nimic. Nu era de mirare că am luat toate premiile de chitară clasică între ’80-’90, concuram singur. Bucuria a venit când am făcut ABRA. Accidental trupa a devenit trio, doi lipsind motivat la un festival în Craiova, am rămas și noi uimiți de voluptatea de a cânta în trei. Podratzky și Potra, secție ritmică tehnică, sudată…o plăcere! Și au urmat premiile studențesti la grămadă. Dar sculele erau oribile, cântam fără monitor (control de voce), asta mi-a displăcut major, pe scenă era hărmălaie, cei doi sunt zgomotoși în draci, era imposibil să nu dai falseturi la voce“, spune Adrian Dinu Schwartz.

În luna februarie a anului 1990 Abra cântă pentru ultima oară live la concertele revoluţiei în Timişoara – Sala Olimpia şi Bucureşti – Sala Polivalentă alături de trupele de anvengură româneşti din acea vreme precum Iris, Holograf sau Pro Musica. Din acest an, Adrian Schwartz-Dinu şi Christian Podratzky se stabilesc în Germania. Melomanii au avut parte de două albume scoase sub numele de ABRA în Germania, „The boat” (’93) şi „Your discovery” (’97). Cei trei muzicieni s-au reîntâlnit în vara anului 2003, în studioul „Taboo” din Arad, pentru a pune pe disc materialele trio-ului Abra al anilor ’80, o preţioasă „recuperare istorică”.


Apare „La frumuseţea ei”, un an mai târziu, iar în vara anului 2009 cei trei se reîntâlnesc în Timişoara pentru a înregistra albumul „Şapte” – care conţine 15 piese realizate în colaborare cu Mircea Baniciu, Horea Crişovan, Svetlana Levina şi Maria Chioran. După discul „Data când totul e gata“, legendara formaţie a revenit în faţa publicului bănățean după 24 de ani de pauză, cu un concert mult aşteptat de melomani, care a avut loc în vara anului 2014.

„Nu am avut o zi grea în Germania, chit că nu-i lesne să ajungi într-o țară străină cu o geantă în stânga, chitara în dreapta, nici o boabă de limba germană. După anul de învățat limba germană, evident că nu se poate învăța mai nimic, erau 29 de ruși în clasă și eu, profesoara zicea «Tomaten», rușii repetau aproape cântat «taaaamaaaaaten», îmi venea rândul, ziceam «tomaten», profesoara în delir, am dat concurs la o școală de muzică privată și am luat postul. Apoi înca una, acum sunt la Musikschule Weschnitztal-Überwald și la Musikakademie Bickenbach“, spune el.

În ultimii ani Adrian Dinu Schwartz a revenit constant „acasă“ și chiar dacă nu este la curent cu muzica românească actuală, spune că se bucură pentru faptul că Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană în 2021.

„Nu țin aproape cu muzica românească, nu pot urmări de afară ce se întâmplă, ar fi nedrept să fac topuri după ureche. În 2021, Timișoara se va descurca, încă sunt oameni cu greutate în cultură, eu sunt chiar mândru de asta. Orașul s-a schimbat, nu mai este gri, clocotește, e plin de viață, construcții gigant, păcat că timișorenii nu prea mai sunt. Superficialitate și prostie în cantități mari, trecătorii, când scot pe gură un simplu «bună ziua», sună a sudalma. Dar schimburile de generații întotdeauna au fost cu cântec, nu vreau să devin un boșorog cârcotaș, dar parcă noi, când ne întâlneam, discutam despre ce film de artă e de văzut și unde, ce am mai citit, schimbam discuri până le învățam din cap…“, spune el.

Nu e un secret pentru nimeni faptul că recitalurile susţinute de muzicienii care alcătuiesc formaţia ABRA au parte de un public „mai altfel“. De o perioadă, trupa concertează fără tobarul „original“ Vali Potra, în formula actuală fiind prezenţi Horea Crişovan şi Florin Cvaşa. Dincolo de aranjamentele sonore interesante şi pe alocuri „întortocheate“ recitalurile lor au parte de succes şi datorită textelor izbutite. Naturaleţea pieselor compuse de ei reuşeşte să captiveze pe deplin orice spectator, mai ales în vremurile noastre în care o bună parte din artişti se concentrează pe muzici dominate de acorduri şi texte cât se poate de trecătoare şi frugale. De o vreme, trupa și-a făcut un obicei să cânte la începutul fiecărui an calendaristic. Așa se va întâmpla și-n 2019 când formația va concerta pe data de 5 ianuarie la Reflektor Venue, de la ora 21. La capitolul planuri de viitor, Adrian Dinu Schwartz anunță un nou material discografic ABRA.

„În 2019 plănuiesc un nou disc Abra, piese ar fi. Podratzky cenzurează la ele de parcă sortează prune, de parcă piesele cresc în pom, aduc câte 25, abia rămân vreo 12, vezi Doamne, compozitorul nu mai poate fi obiectiv, doar basistul. De obicei le nimerește. El rămâne sufletește foarte atașat de conceptul Abra. Crișovan, chitaristul complet pe care odată îl aducea mă-sa( fată isteață) de mâna la concertele Abra, îmi face marea bucurie de a-mi ghici gândurile pe chitară, e instrumentistul cu care am lucrat cel mai ușor de când mă știu. În fine, mie îmi place Flocea (n.n. – Florin Cvașa), are un groove cu care s-a născut, asta nu se învață, îl ai sau nu. În formula asta defilăm la început de an, deschidem sezonul la Reflektor Venue. Pe disc pot să mai apară Mario Florescu, maestru la percuție, rătăcitorul Vali Potra… ăsta bate atât de tare încăt mă omoară pe scenă, îl ținem doar închis în cușca din studio“, spune el.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.