Povestea lui Reset: „Artiștii timisoreni au o mică problemă pe care mie...

Povestea lui Reset: „Artiștii timisoreni au o mică problemă pe care mie îmi place să o numesc «mândria bănățeană»”

0
DISTRIBUIȚI

Prin zona de vest a țării, numele lui Justin Nandor este cunoscut în rândul muzicienilor. E și normal să fie așa, căci „Reset“ (porecla sub care îl știe toată lumea) a sonorizat o serie de concerte din Timișoara și nu numai. În plus, de câțiva ani, alături de evenimentele la care participă în calitate de inginer de sunet, este „tăticul“ formației Box Office, un proiect născut „să concureze cu trupele din București“, după cum spune el.

Pasionat de electronică de mic copil, Reset a cochetat cu orga și a ajuns să fure meseria de DJ de la unul din veteranii scenei locale, DJ Land.

„Încă de la vârsta de 2 – 3 ani desfăceam toate mașinuțele electrice cu motorașe, beculețe și încercăm să le reconstruiesc în stilul meu. Pa la 12-13 ani citeam revista Tehnium și încercam să construiesc amplificatoare audio, eram pasionat mai mult de tehnică audio decât de muzică în sine. Îmi aduc aminte că mergeam cu părinții la nunți la care cânta formația de muzică maghiară a verișorului meu și nu mă dezlipeam de lângă stația de amplificare, renumita Vermona. Încet – încet am devenit pasionat de clape/orgă, eram impresionat de orga bisericii catolice din Giarmata care era un hibrid de orgă cu aer și electronică în aceași timp. La vârsta de 14 ani am început să iau ore de muzică de la profesorul Todor Bella. Când a trebuit să mă concentrez pe învățatul pentru bacalaureat am renunțat la orele de orgă iar după Bac, din păcate nu le-am mai reluat. După examenul de bacaluareat am început să învăț ca DJ și, pentru că lipseau cu desăvârșire locurile și materialul didactic pentru această meserie, cum prindeam ocazia eram lipit de DJ Land prin Discoland și furam meserie. Și acum mă trec fiorii când intru în localul care cândva găzduia Discoland-ul și le povestesc prietenilor sau colegilor ce era odinioară în acest loc“, spune Reset.

Reset (stânga), alături de mentorul DJ Land

După ce a „prins“ gustul pentru echipamente electronice de sunet și lumini, Reset s-a angajat la cea mai mare firmă de sonorizări din acea vreme din vestul țării și încet – încet a descoperit toate „chichițele” meseriei. Una din cele mai mari provocări avute în cursul sonorizărilor a fost aceea când în anul 2010 a realizat sound-ul recitalului Cargo, desfășurat la Cluj, în deschiderea celor de la Iron Maiden.

„Petrecând foarte mult timp în Discoland am ajuns să îl cunosc și să mă lipesc de celebrul Tavi Electro (cum îl știe toată lumea în oraș), omul care făcea să funcționeze totul în club. El se ocupa de mentenanță și depanarea echipamentelor de sunet, lumini și video. Tavi a fost omul care îmi alimenta cu informații ambele pasiuni, electronică și muzică, tot cu ajutorul lui am ajuns să văd ce înseamnă un concert live cu multe echipamente, mixere cu multe canale, monitorizare, multe microfoane și cabluri. Click-ul a fost când m-am angajat pentru prima oară la cea mai mare firmă de sonorizări pe vremea aceea din vestul țării și am început să descopăr tot mai multe, să mă îndrăgostesc tot mai mult de această meserie. Deja era mai ușor, pentru că apăruse google și aveai informații la îndemână. Stăteam cu orele și citeam cărți tehnice pe net. Una dintre cele mai mari și grele provocări a fost să mixez trupa Cargo în deschidere la Iron Maiden, la Cluj în anul 2010. Când m-am văzut cu 20 de mii de oameni în fața mea și încă 25.000 în spatele meu au început să îmi tremure mâinile pe mixer. Lăsând la o parte că era o instalație atât de mare cum nu am mai avut parte până atunci și singurul lucru tipic românesc de acolo un timp foarte scurt pentru soundcheck. a fost bine , am primit felicitări și încurajări. De altfel acesta este și momentul când am început să investesc mii de euro în mine ca om și nu în echipamente, în cursuri și specializări care încă mai durează și în ziua de azi. De fapt chiar dacă făceam sunet de prin anul 2000 cred că după 2010 abia mă pot numi inginer de sunet cu adevărat“, spune Reset.

De unde „Reset”

Justin Nandor s-a ales cu porecla de „Reset“ în urma unui episod hazliu, petrecut cu mult timp în urmă. „Pe vremea când eram la al doilea concert al meu angajat ca și montator demontator, am rămas la scenă să pun muzică de ambient între probele de sunet și concert la Zilele orașului Herculane. Asta se întâmpla prin anul 2000 în septembrie. Colegul Mișu, sunetistul de la acea vreme, care făcuse probele de sunet cu Bosquito a plecat la masă iar eu m-am gândit că ar fi potrivit și frumos din partea mea ca un angajat model, să curăț mixerul de praf cu pensula și să pun frumos toate butoanele în linie, adică să îl resetez. Momentul glorios a fost când a revenit Mișu de la masă și s-a luat cu mâinile de cap văzând ce am făcut; m-a alergat în jurul scenei strigând după mine «reset, reset» îți dau eu, Reset îți zic de acuma“.

Pentru ca sunetul perceput de spectatori la un eveniment să fie unul „corect“ există o serie de factori. Printre aceștia se numără echipamentele tehnice sau cunoștințele tehnice și urechea muzicală a celui care se află „la butoane“.

„Importante sunt tehnica, cunoștințele tehnice și urechea muzicală.


Toate 3 sunt importante în egală măsură adică 33,3 %. Dacă ai 2 dintre ele reușești să faci un concert reușit iar dacă le ai pe toate 3 concertul este unul perfect. Cunoștințele tehnice te ajută mereu să ieși din belele, tehnică modernă și de ultima generație te ajută să economisești timp, să lucrezi mai ușor iar urechea muzicală te ajută să îți valorifici gustul muzical. Pentru că a face sunet în anumite limite evident este o chestie de gust. Nu există că x sau y face sunet mai bine sau mai rău. Totul se reduce la o chestie de gust. Dacă mie îmi place toba mare mai pufoasă și la X îi place mai cu plici e o chestie de gust, evident atâta vreme cât cel care stă la butoane mixează inteligibil și nu vorbim de cazuri când toba mare nici nu se aude și vocea nu se distinge. Atunci nu mai e chestie de gust ci de acea lipsă de ureche muzicală și de cunoștințe tehnice concomitent. Adică nu se păstrează regula 2 din 3“, spune Reset.

Printre cele mai impresionante concerte văzute de sunetistul timișorean se numără cele cu U2, Robbie Williams, Rammstein sau Pink, iar atunci când vine vorba se scena locală, alături de trupe legendare fac cinste Timișoarei nume ca Amalia Gaiță, JazzyBit sau Axis.

„Am asistat la zeci de producții cu U2, Robbie Williams, Rammstein, Pink, Beyonce, Queen cu Adam Lambert, Bon Jovi, Roxette, Coldplay, Skrillex, Bring me the Horizon și altele, iar la unele dintre ele am avut ocazia să le văd și puțin din backstage. Top of the tops rămâne funhouse tour 2010 cu Pink. În timișoara pe lângă legendarele trupe care dăinuie de zeci de ani cum ar fi Cargo, Pro Musica sau Phoenix, care au dat de multe ori ora exactă în muzică, mai sunt câteva nume care fac cinste orașului cum ar fi Blazzaj sau Implant pentru Refuz, oameni mega faini care au făcut și încă fac istorie muzicală. Să nu uităm de proiecte mai fresh cu un iz de new ca Amalia Gaiță, JazzyBit sau Axis care au dus numele Timișoara și în afara granițelor, ăsta e spiritul muzical timișoarean“, spune el.

„Toată Timișoara este critic muzical“

Una din problemele scenei muzicale locale este faptul că publicul iese greu din casă. Și nu numai atât. Căci, în opinia lui Reset, „toată Timișoara este critic muzical“.

„Evident, evoluăm ca tehnologie, ca oameni, ca specie clar evoluăm și ca muzică cel puțin așa îmi place mie să cred și nu putem spune că e mai rău că în trecut. În primul rând ai atâta tehnică la dispoziție, documentație pe google, pe youtube, modalități de promovare online gen facebook, instagram nu ai cum să spui că evoluția nu există și e mai rău că în trecut. Scena muzicală în speță artiștii timisoreni au o mică problemă pe care mie îmi place să o numesc «mândria bănățeană». «Mândria bănățeană» nu te lasă să fii artistul și profesionistul care ar trebui să fii pe scenă. Am susținut mereu că Timișoara are instrumentiști foarte foarte buni, talentați dar datorită «mândriei bănățene» se învârt în cerc. zeci de proiecte (ceea ce nu este un lucru rău) cu aceeași oameni fără a reuși să facă ceva concret. Al doilea lucru mai grav este publicul. Publicul timișorean iese greu din casă, dacă plouă plouă, dacă e soare e soare și e prea cald, dacă e sâmbătă de ce nu s-a făcut concertul vineri, dacă e vineri de ce nu e sâmbătă sau joi. Publicul timișorean cârcotește, haterește și critică.Toată Timișoara este critic muzical. Nu înțeleg de ce aș plăti un bilet plus consumație și să merg într-un loc să hateresc în loc să mă distrez și să mă simt bine . De aceea publicul vine când e gratis că nu îl costă bani să stea în piața Operei și să critice sau să hatereasca. Nu sunt de acord cu atât de multe concerte gratis, da! concertele ar trebui plătite dar nu mă deranjează nici faptul, că Primăria oferă concerte gratis. E simpluca și la televizor telecomanda e la tine, dacă nu îți place schimbi canalul iar unele canale mai speciale trebuie plătite extra așa e și la concerte“, spune Reset.

Alături de activitatea sa ca inginer de sunet, Reset a reușit să își îndeplinească și un alt vis, acela de a pune pe picioare o formație care „să concureze cu trupele din București”. Cu care, pe viitor vrea să creeze spectacole în adevăratul sens al cuvântului.

„Trupa Box Office a fost un vis de al meu care s-a împlinit. Lucrând că sunetist pentru multe trupe din București eram deranjat de faptul că în Timișoara, cu atâția oameni de valoare, nu se poate face ceva care să concureze cu trupele din București. Evident că am făcut tot posibilul să pun pe picioare acest proiect și am reușit. Nu mă consider în tabăra managerilor pentru că mă ocup de proiectul meu de suflet Box Office și atâta. Nu aș putea face pentru altcineva acest lucru pentru că nu e un proiect pus pe picioare de mine și mi-ar fi greu să fac asta pentru altcineva. Nu aș fi un manager bun. Unul dintre proiectele mari pe care le-am pus în scenă a fost Box Office a fost cel de la festivalul artelor 2017 cu aproape 50 de oameni implicați. Din păcate DVD-UL înregistrat atunci nu este gata. Vreau să continui să fac astfel de proiecte și nu numai pentru Box Office. Vreau să creez show-uri pentru toți colegii de breaslă din Timișoara și să fac lucruri inedite iar cei care o fac deja poate îi pot ajuta să se perfecționeze. Când mă refer la show atrag atenția că show prin definiție înseamnă o regie, lumini, sunet, visuals, coregrafii, costume, orchestrații, butaforii, script, ore de muncă și multe altele nu doar un diez muzical pe Facebook gen #Show“, a mai spus Reset.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.