Radu Pieloiu : „În ultimii ani, fenomenul muzical din Timișoara a cam...

Radu Pieloiu : „În ultimii ani, fenomenul muzical din Timișoara a cam luat-o în jos. La săli de cântat stă mai rău decât Cluj“

0
DISTRIBUIȚI

Născut în 1987 în Timișoara, Radu Pieloiu a studiat la Colegiul Național de Artă Ion Vidu, după care a terminat Conservatorul și a devenit cunoscut grație multor concerte susținute în cadrul unor proiecte, în cadrul cărora a avut șansa să colaboreze cu nume cunoscute din mai multe genuri muzicale.

„Am început cu pian, după care am făcut percuție. Încă de la liceu mi-am dat seama că nu îmi place să cânt muzică clasică, ci numai să o ascult. Motivul pentru care nu-mi place să cânt muzică clasică? Pentru că marea majoritate a muzicienilor care cîntă clasic în Romănia au un orgoliu imens. Iar dacă e un colectiv unde nu te simți bine, mai bine renunți la el. Nu mă văd nici acuma cântând la Filarmonică pe un salariu fix“, spune artistul.

După ce și-a început „periplul“ muzical într-o formație de garage – rock, Radu a „trecut“ prin mai multe proiecte care au abordat genuri muzicale diferite, printre care se numără Sebastian Spanache Trio, Alexandrina sau Helen. Chiar dacă unii nu privesc cu ochi buni faptul că un muzician reușește să se acomodeze în diverse genuri muzicale, Radu este de părere că această „versalitate“ îl ajută să nu se plafoneze.

„Prima trupă în care am cântat a fost o formație de garage rock alături de Bogdan Danciu de la Aethernativ, am avut și câteva concerte la INCA. Mai apoi am trecut la jazz alături de Sebastian Spanache Trio. Perioada asta mi-a prins foarte bine, am învățat să fac și booking și management, fiindcă aveam nevoie de cineva pentru treaba asta și am învățat multe chestii. Deocamdată activitatea grupului este pe pauză, datorită faptului că Sebastian Spanache este plecat din țară. Nu pot rămâne la un stil anume, simt că mă plafonez, am nevoia să experimentez genuri care îmi plac, care le ascult acasă, de aceea am început să folosesc și sample-uri, synth-uri electronice, mi se potrivesc chestiile astea. Mai cânt cu Alexandrina și Helen și îmi face o deosebită plăcere această trecere de la un gen muzical la altul“, spune el.

„Deși toate proiectele mele sunt cu trupe din București nu vreau să mă mut acolo“

Cea mai nouă colaborare a artistului timișorean care nu vrea să se mute la București deși toate trupele cu care cântă acum sunt „staționate“ acolo, este cea cu Subcarpați și Cred Că Sunt Extraterestru, care a venit cât se poate de natural după ce Radu Pieloiu a fost invitat să susțină un jam session în cadrul ediției de anul trecut a festivalului Electric Castle.

„Deși toate proiectele mele sunt cu trupe din București nu vreau să mă mut acolo. Mi-am făcut o viață aici, cu soția , cu apartamentul. Nu e nicio piedică. E adevărat, la București se dă ora exactă în muzică, dar nu se câștigă mai mulți bani. Anul trecut la festivalul Electric Castle,  cei de la Made from Scratch au organizat o scenă interesantă, iar în ultima zi de festival a avut loc un MC battle la care am fost și eu chemat. Ne-am înțeles bine de tot cu AFO și am fost chemat la două concerte alături de ei în luna noiembrie a anului trecut. Recent, am primit propunerea să fiu alături de Subcarpați și Cred Că Sunt Extraterestru și am acceptat.“, spune artistul timișorean.

La începutul acestui an, timișoreanul a avut onoarea să participe la cel mai mare showcase de trupe din Europa, Eurosonic Noorderslag , care a avut loc în Olanda, la Groningen, alături de formația Helen, care a susținut un concert. De numele Eurosonic Noorderslag este legat nu doar debutul unor trupe pe scena marilor festivaluri internaționale, ci și ETEP (European Talent Exchange Programme), Programul european de schimb de talente, lansat în 2003. Principalul obiectiv al inițiativei este acela de a promova tineri artiști europeni, aflați la începuturile carierei, în cadrul festivalurilor internaționale de top. Tot în cadrul acestui showcase a avut loc și European Festival Awards, unde Festivalul ARTmania de la Sibiu a castigat trofeul categoriei „Best Small Festival”, fiind singurul festival românesc care a obținut o distincție la această ediție. În ceea ce privește participarea la festivaluri de „afară“ Radu spune că acestea nu oferă prea multe surprize,  având în vedere că profesionalismul celor implicați în industria muzicală e de netăgăduit. În schimb, „surprizele“ se țin lanț…acasă.

„Am cântat cu Helen la Groningen, într-un club, a fost foarte faină atmosfera. Când mergi afară la un festival, cumva e de înțeles că va fi lume și va fi bine. De obicei așa și este. În schimb, în România, ai surprize și ești surprins.


Bine sau prost, după caz. Am ajuns la un festival în România unde ni s-a promis cazare dar am dormit în mașină. Am pățit însă și să fim tratați ca orice headliner de afară, să fim luați de la aeroport cu mașina și șoferul personal“, spune el.

„La săli de cântat Timișoara stă mai rău decât Cluj, la trupe nu există nicio diferență, sunt formații mișto și acolo și aici“

Alături de activitățile sale ca tobar în diverse proiecte, Radu Pieloiu este implicat și în platforma JazzUpdates, care își propune promovarea unor proiecte inovative din zona jazz-ului contemporan, artiști și initiative muzicale de avangardă. În luna noiembrie a anului trecut, Jazz Updates a pus la cale alături de Timișoara 2021 „Retracing Bartok“, un proiect multidisciplinar de arheologie culturală, care a inclus și workshop-uri și masterclass-uri adresate celor interesați. Din păcate, interesul pentru workshop-uri și masterclass-uri de jazz din Timișoara este foarte scăzut, acesta find dealtfel și unul dintre motivele pentru care scena locală nu prea are parte de formații tinere.

„E foarte greu să aduci oameni pe partea de jazz la așa ceva. Oamenii nu sunt obișnuiți și nu sunt interesați. Majoritatea celor care studiează la Conservator ajung în orchestră. E o mentalitate învechită, dar asta e, pentru mulți cele două nu se pupă, nu poți studia clasică și jazz. În multe facultăți de peste hotare și chiar și în București se studiează în paralel și jazz și clasică, cu module separate. La Timișoara nu există așa ceva, toți studiează clasică. Din cauza asta nu există trupe tinere de jazz. Dacă nu ai o pepinieră, o scenă studențească, n-ai de unde să faci evenimente din acestea“, spune el.

Chiar dacă scena muzicală timișoreană „underground“ are parte de o serie de artiști interesanți, în eșichierul local există o serie de disfuncționalități, un aspect important find acela că nu avem parte de locații compatibile pentru susținerea unor concerte.

„Prin 2012 câna am început eu să cânt mai serios a existat un boom, am avut multe speranțe.De câțiva ani există un regres, e o letargie. Poate vine și de pe plan național chestia asta, oamenii sunt mai deprimați, mai grijulii și își drămuiesc mai bine bănuții. A mai fost și tragedia de la Colectiv care a schimbat multe lucruri și multă lume a avut de suferit. La momentul actual nu există industrie muzicală în România, pe underground. Avem trei cluburi bune în București și cam atât. Sunt convins că dacă ar deschide cineva un club în Timișoara de genul Control sau Expirat (n.n. – cluburi din București), ar zgudui. Nu știu dacă dorește cineva să investească atâția bani. La săli de cântat Timișoara stă mai rău decât Cluj, la trupe nu există nicio diferență, sunt formații mișto și acolo și aici. Cred că în ultimii ani, fenomenul muzical din Timișoara a cam luat-o în jos, ne îndreptăm spre letargie“, spune el.

Dincolo de lipsa unor săli de concerte adecvate în Timișoara, o altă problemă care face ca lucrurile să nu meargă spre bine este faptul că autoritățile locale nu își respectă angajamentele față de artiști, motiv pentru care mulți muzicieni au de suferit.

„Eu am de primit onorariul de la un festival desfășurat în vara anului trecut. Organizat de Primărie. Mulți artiști nu și-au primit deconturile și ăsta nu e un semn bun. Multă lume este tot mai îngrijorată din această cauză. Iar visavis de Timișoara 2021, nici măcar asociația nu e constantă cu proprii ei membri. Am înțeles că acum s-au rezolvat lucrurile, poate o să existe o stabilitate pentru ca să se construiască ceva frumos pe viitor. Cum vor face asta nu știu, doar sper că va ieși bine Timișoara 2021“, spune el.

În ceea ce privește secretul unui bun muzician, Radu Pieloiu consideră că există câțiva pași de urmat. „Trebuie să te duci la repetiții cu lecția învățată. Apoi, trebuie să studezi și să evoluezi pe plan profesional. Foarte important este și să nu întârzii la repetiții sau soundcheck-uri. E foarte importantă chestia asta într-o relație de lungă durată, altfel intervin tensiuni. Pe scurt, trebuie să fii un om de cuvânt. Eu încerc să îmi văd de treabă și sunt un om prietenos, nu am avut pățanii ciudate la acest capitol“, spune el.

Deși mai există o serie de oameni „încuiați“ , care se dedică trup și suflet unui singur gen muzical, per ansamblu publicul care populează concertele și petrecerile din Timișoara e tot mai deschis spre lucruri noi, acest fapt find cât se poate de lăudabil. În ceea ce privește planurile de viitor, timișoreanul își dorește să pună pe picioare un proiect solo la care să aibe parte de mai mulți colaboratori.

„Peste cinci ani mă văd tot aici, în Timișoara, cântând în mai multe proiecte. Nu vreau să mă mut afară, câștig decent. Voi încerca să pun pe picioare proiectul meu solo, la care voi colabora cu alți instrumentiști din zona electro, techno sau drum and bass. Puriștii nu apreciează genurile diverse, dar în ultimii ani oamenii sunt tot mai deschiși. Am văzut oameni care veneau la concertele de jazz și apoi și la cele de electro. Nu neapărat ăștia mai tineri sunt mai deschiși, cred că în general oamenii ascultă și alte chestii nu sunt focusati pe un stil anume“, spune el.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.