Metoda care ajută copiii să scape de depresie și să se cunoască...

Metoda care ajută copiii să scape de depresie și să se cunoască mai bine. Ce spun specialiștii despre copilăria concentrată

0
DISTRIBUIȚI

Cunoașterea de sine și conectarea la inepuizabilele resurse interioare, de care suntem prea puțin conștienți. Aceasta este propunerea pe care o face un grup de profesori din Timișoara care au descoperit o metodă didactică deja consacrată în Statele Unite ale Americii sau Marea Britanie. Este vorba de practica de „mindfulness”, introdusă deja în aproape 400 de școli din Marea Britanie. Asta după ce, pe baza unor studii științifice, s-a dovedit că această metodă îi ajută foarte mult pe copii, și nu numai, să aibă o încredere mai mare în ei și astfel sunt pregătiți să înfrunte viața mai ușor.

„Când vorbim de mindfulness ne referim la exerciții de concentrare a atenției. Este vorba despre o aptitudine pe care toată lumea o are. Și anume, abilitatea de a fi prezenți, de a fi conștienți de ceea ce se întâmplă”, ne-a explicat Sașa Bodeanu, unul dintre profesorii de mindfulness din Timișoara.

În ceea ce-i privește pe copii, aceștia primesc un imbold în a se descoperi prin intermediul jocurilor. Iar rezultatele sunt extrem de vizibile, mai ales când sunt puși în situația de a lua decizii care le pot schimba viața, dar și în interacțiunea cu cei din jur.

„Ritmul vieții este din ce în ce mai alert și tot mai multe studii arată că un număr mare din copiii și tinerii din zilele noastre experimentează sentimente de deconectare și nesiguranță, frici puternice și anxietate, depresii și chiar gânduri de suicid. Tentația consumului de droguri apare la vârste tot mai fragede și numărul de adolescenți și tineri care apelează la diverse metode de evitare a acestor suferințe este în crestere. Unul dintre cele mai eficiente antidoturi pentru aceste provocări este cunoașterea de sine și conectarea cu inepuizabilele resurse interioare, iar practica de mindfulness este tocmai despre acestea; este despre trăirea prezentului; este despre direcționarea atenției – în mod intenționat – către experiența din prezent, fără a o judeca și aducând o atitudine de blândețe și acceptare – atât față de propria persoană, cât și față de ceilalți. Este o practică seculară, simplă și la îndemâna oricui, ale cărei beneficii sunt studiate în mediul academic încă de la începutul anilor 1970”, a informat Asociația Profesorilor de Mindfulness din România, formată de cele patru persoane din Timișoara care practică această metodă didactică.

Sănătatea mintală vine la pachet cu stigmatizarea”

Sașa Bodeanu explică faptul că, în prezent, în Marea Britanie, 370 de școli au implementat acest program. Asta după ce oamenii au început să înțeleagă faptul că dificultăți în zona de stare mentală pot fi prevenite dacă copiii ajung să recunoască în ei astfel de tipare și să se deschidă mai mult către persoanele din jurul lor. Profesorul de mindfulness timișorean detaliază că metoda didactică se bazează pe învățarea prin experimentare și observare, iar printre îmbunătățirile care pot fi recunoscute în cazul copiilor se  numără, „cunoașterea universului interior și a felului în care funcționează acesta – atât în relația cu sine, cât și în relația cu ceilalți; creșterea atenției și a abilității de concentrare la ore; îmbunătățirea comunicării și relaționării cu colegii și cu partenerii de joacă; îmbunătățirea comunicării și relaționării cu adulții semnificativi din viețile micilor cursanți – părinți, bunici, profesori; creșterea inteligenței emoționale și a capacității de autogestionare a emoțiilor; creșterea stimei de sine și a curajului constructiv; creșterea nivelului de fericire personală și a bucuriei de viață”.

Sașa Bodeanu consideră că în România ar fi mare nevoie să fie implementată această metodă didactică în cât mai multe unități de învățământ, în condițiile în care în țara noastră încă ești considerat ca fiind „nebun” dacă apelezi la psiholog sau la psihiatru.

„Treburile acestea nu le-am inventat noi, se predau în școli din lume din ani de zile.


În România, condițiile legate de starea noastră mintală sunt cumva la pachet cu stigmatizarea. Există acea frică să nu fiu stigmatizat dacă am dificultăți în zona de stare mentală. Din păcate, multe dintre stări doar se agravează, nu tind să treacă. Este un aspect foarte interesant pe care-l experimentează cei din Marea Britanie, atunci când ne referim la problema abuzului. Când ne concentrăm atenția, ne putem bucura chiar și de o bucățică de ciocolată, nu avem nevoie să o consumăm pe toată. Însă, când se ajunge la abuz, ai nevoie de tot mai mult ca să simți. Nu ești obișnuit să simți că trăiești. Este foarte clar că dependențele sunt opusul conexiunii. Când reușești să fii empatic, să te deschizi, dependențele apar mai greu”, ne-a spus Sașa Bodeanu.

Sprijin gratuit pentru copii

Fondatorii Asociației Profesorilor de Mindfulness din România s-au gândit să le dea și o mână de ajutor unor copii din Timișoara, pentru a-i pregăti pentru viitor. Astfel, a fost inițiat programul educațional „Mindfulness pentru Inimi, pentru Educație”. În cadrul proiectului, elevi și profesori de la Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” din Timișoara vor fi însoțiți, pe parcursul a 12 săptămâni, în mod gratuit, într-o călătorie de autocunoaștere a propriilor simțuri, gânduri, convingeri, sentimente și emoții.

„Mindfulness poate fi practicată de copii care au vârste de la patru, cinci ani în sus. Din păcate, în România nu stăm foarte bine la acest capitol. În Timișoara există o singură școală privată în care se practică mindfulness, dar într-o formă mascată, și mai în câteva unități de învățământ particulare din București, Cluj-Napoca sau Sibiu. Asta pentru că în acele școli private este un alt tip de educație. Toate școlile din Europa care au un profil internațional au introdus în curriculă practica mindfulness”, a explicat Sașa Bodeanu.

Profesorul de mindfulness din Timișoara spune că s-a pregătit în străinătate, pentru că în România nu există un program de formare în acest sens. Tocmai de aceea, Asociația Profesorilor de Mindfulness din România a fost creată și cu scopul de a aduce practice la standarde internaționale și în țara noastră, care pot fi realizate nu doar cu copiii, ci chiar și în spitale sau în zona de business, de exemplu.

„Eu aveam deja șase ani de meditație în momentul în care am descoperit mindfulness. Mi s-a părut interesant că toate lucrurile erau fundamentate din punct de vedere științific. A fost pe gustul meu, am făcut programul ca participant, iar acum lucrez cu grupuri la Timișoara, maxim 12 persoane, timp de opt săptămâni. Rezultatele sunt fantastice, sunt transformări foarte interesante. Sunt adulți care vin cu diverse suferințe, cu stres, sunt copleșiți de gânduri, nu știu cum să se relaxeze. Unii oameni pur și simplu nu se pot relaxa nici măcar când dorm și au nevoie de învețe cum să-și relaxeze corpul. Mindfulness îi învață cum să respire și să-și relaxeze corpul. De un an și jumătate, de când fac astfel de cursuri, niciun participant nu a dorit să se retragă, ci trăiesc mult mai bine. Oamenii din România nu au prea auzit de acest concept, au impresia că e ceva voodoo, dar sunt doar niște tehnici care funcționează și care schimbă calitatea vieții. Sunt lucruri simple fundamentate științific”, a detaliat Sașa Bodeanu.

În cazul adulților, în cei peste 50 de ani de observare a beneficiilor acestor practici mindfulness, s-au observat rezultate foarte bune în reducerea simptomelor depresiilor, stresului, anxietății și chiar a durerilor cronice.

Pentru ca de programul educațional „Mindfulness pentru Inimi, pentru Educație” să poată beneficia gratuit cât mai mulți elevi și profesori din Timișoara, Asociația Profesorilor de Mindfulness din România a înscris proiectul în Timotion, cea mai mare alergare în scop caritabil din vestul țării. Donațiile pentru susținerea acestui program continuă chiar și după organizarea cursei caritabile, proiectul fiind disponibil pe site-ul timotion.ro.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.