Andi Vanca: „În prezent Electric Castle este comparabil cu orice festival mare...

Andi Vanca: „În prezent Electric Castle este comparabil cu orice festival mare din Europa“

0
DISTRIBUIȚI

Electric Castle este un festival de muzică programat anual, din 2013, la Castelul Bánffy din comuna Bonţida, judeţul Cluj. Anul acesta, Electric Castle se va desfășura între 17 și 21 iulie. Pe scenă vor urca nume mari ale muzicii internaționale, precum Florence + The Machine, Limp Bizkit, Nils Frahm, 30 Seconds to Mars, Bring Me The Horizon, Chvrches, Metric, The Vaccines, Zeds Dead, Zomboy, Sigma, Infected Mushrooms, Boys Noize, The Black Madonna, Sofi Tukker, Lamb și mulți alții. Organizatorii festivalului au participat în ultimul an la cele mai importante prezentări internaționale – International Festival Forum, Eurosonic, Reeperbahn, Budapest Showcase şi The Great Escape – unde au ales artiști promițători pentru Electric Castle.

Electric Castle a fost nominalizat de patru ori la European Festival Awards, la categoria Best Medium Sized Festival. În ediţiile anterioare festivalul a avut pe scenă nume precum The Prodigy, Skrillex, Deadmau5, alt-J, Franz Ferdinand, Fatboy Slim, Sigur Ros, Bastille, Rudimental, Thievery Corporation, Die Antwoord şi mulţi alţii. Lista completă a artiştilor confirmaţi pentru ediţia 2019 poate fi găsită pe www.electriccastle.ro.

Andi Vanca, head of communication la Electric Castle ne-a acordat un interviu în care ne-a povestit despre industria muzicală autohtonă, care sunt secretele care stau în spatele reușitei EC și cum reușești să aduci publicul la un festival, din perspectiva organizatorului de evenimente.

– Electric Castle a pornit la drum în iunie 2013 și a devenit unul din cele mai importante festivaluri din România. Care este secretul succesului din spatele EC? Ce aveți în plus față de concurență și care sunt atu-urile cu care ați reușit să creați un brand atât de cunoscut?

Aș spune că de 7 ani încercăm că prin tot ceea ce facem, să ieșim din tipare și să fim cât mai orientați spre comunitatea din jurul EC. Totuși, nu i-aș spune un secret.

– Ați organizat de mai multe ori petreceri Booha și de promovare a festivalului EC și la Timișoara. Cât de importante sunt aceste evenimente de promovare în țară? Există diferențe între publicul care participă la aceste evenimente în diverse orașe ale României?

Petrecerile sunt modul nostru de a aduce câte puțin din lumea EC, către comunitatea noastră, și în timpul anului. Publicul nu este foarte diferit între orașe, poate doar în cazul genurilor muzicale (cei din Iași poate preferă mai mult un gen de muzică decât cei din București).

– Care sunt particularitățile pieței de concerte din 2019 din România în comparație cu cele din țările vecine? La care capitole stăm bine și cum vezi tu situația în ansamblu?

Suntem încă la început de drum, într-o piață în creștere, dar în continuare mică față de Ungaria, de exemplu. Însă, overall cred că suntem pe drumul cel bun. Oamenii încep să meargă la tot mai multe evenimente și să înțeleagă tot mai clar ce înseamnă un festival sau un concert.

– În ultimii ani au început să se organizeze și în România diverse conferințe dedicate industriei muzicale. Care sunt cele mai importante lucruri pe care le poate învăța un artist aflat la început de drum sau un promoter local de concerte rock (de exemplu) dacă participă la un asemenea eveniment?

Pentru început trebuie să meargă. E unul din puținele locuri în care vor putea avea contact cu organizatorii de evenimente din România, pot interacționa și cunoaște oameni din industrie, sau pot descoperi exemple de bune practici.

– Crezi că un festival de muzică în 2019 trebuie sau nu să aibe parte de fonduri publice? Se poate realiza un festival de mare anvergură în regim public – privat în țara noastră? Care sunt pericolele la care se expun organizatorii de evenimente în momentul unei asemena asocieri? 

Cred că rolul autorităților este acela de a construi contextul și infrastructură necesară desfășurării unui eveniment (drumuri, săli de evenimente, etc), nu neapărat de a oferi fonduri.


În cadrul legislativ actual sau în modul în care sunt oferite acum fondurile publice, vor apărea întotdeauna discuții de genul „de ce lor?”, „de ce atât?”, „cum s-a cuantificat relevanța evenimentului pentru a justifică ofeririea banilor publici?”.

– De ce crezi că marii organizatori de concerte din țară ocolesc Timișoara? Care sunt motivele pentru care numărul evenimentelor de anvergură din Cluj este mult mai mare decât cele din Timișoara, de exemplu?

Cred că în Cluj este un apetit mai mare pentru evenimente de anvergură, lucru dovedit de-a lungul timpului de succesul EC, TIFF sau a altor evenimente ce au loc în Cluj-Napoca sau în județul Cluj.

– Cum vezi situația muzicii rock în România în 2019 ? Este rentabil să faci un festival exclusiv pe acest gen muzical în zilele noastre ?

Cred că sunt tot mai multe trupe bune, dar care din diverse motive nu reușesc să facă pasul spre „lumea mare”. Motivele pot fi numeroase, dar cred că un prim pas ar fi să meargă tot mai des la festivaluri de showcase-uri pentru a lua contact cu industria. Noi organizăm în fiecare an concursul Own The Stage, prin care ne dorim să promovăm talentele locale și să le oferim șansa de a urcă pe scen aunui festival internațional. Există festivaluri de metal la noi, dar sunt mai nișate.

Care este procentul între numele „comerciale“ și cele „underground“ în alcătuirea line-up-ului pentru Electric Castle? Unii spun că la primele ediții EC a avut parte de mai multe nume „underground“ (pentru țara noastră), iar în ultimii ani situația s-a schimbat. Cât la sută contează „cererea“ venită din partea publicului?

Mi se pare o discuție foarte subiectivă, fiecare văzând în felul sau ceea ce este underground sau comercial. În multe cazuri, dacă o trupa începe să aibă success și are un fanbase tot mai mare, devine brusc comercială. Mi se pare greșit ca succesul să fie considerat automat comercial. Dacă ar fi să fac o poziționare, EC este la granița dintre mainstream și underground. În fiecare an am avut sute de artiști, din genuri muzicale foarte diverse, artiști care de multe ori au fost descoperiți de către oameni la EC sau artiști care aveau deja un fan base foarte puternic în România.

– Ce părere ai de numeroasele concerte cu intrarea liberă organizate de autoritățile locale din întreaga țară? Dăunează scenei muzicale?

Cum spuneam și mai sus, cred că rolul autorităților este de a oferi contextul și infrastructură necesară pe care organizatorii privați să o poată folosi pentru a crește piața locală de evenimente.

– Dacă ești un organizator, cum reușești să aduci publicul la festival? Dacă ești artist, cum faci să fii remarcat de reprezentanții unui festival major?

Ar fi simplu dacă ar există o rețeta exactă, dar întotdeauna este un mix între un produs bun, o comunitate și o promovare eficientă către comunitatea respectivă. Iar ca artist, în primul rând trebui să suni bine, iar apoi să ajungi în contextul potrivit în care poți fi observat (un festival de showcase-uri sau un concurs pentru trupe, de exemplu)

– Într-un interviu acordat revistei Dilema Veche spuneai că Exit-ul din Novi Sad a fost un punct de plecare pentru voi și este un „frate“ mai mare pentru voi. Mai este valabilă această afirmație în zilele noastre?

Spuneam că Exit a fost un punct de plecare pentru că și ei erau organizați într-un loc atipic de făcut un eveniment, la aceea vreme. În prezent EC este comparabil (și de multe ori mai impresionant) cu orice festival mare din Europa, atât că producție, dar și că lineup și experiența oferită.

– Care crezi că este cauza datorită căreia marile festivaluri de muzică din România se organizează la Cluj și nu în București?

Cred că din nou este vorba de oameni cu o „foame” mai mare mare în această zonă. În plus, cei din București, dispuși să meargă la un festival, își doresc să aibă parte de această evadare și nu să rămână tot în București. Și atunci mulți aleg calea Clujului.

– Care sunt cele mai așteptate momente din festivalul EC 2019 de către ține personal? Dacă ar fi să convingi pe cineva care n-a mai fost la EC într-o singură propoziție de ce ar trebui să participe la festival… care ar fi aceea?

Păi… abia aștept să înceapă. Cred că EC este o chestie de bifat măcar o dată, fiind singura experiență autentică de festival din România, care îmbină 5 zile de vacanță, trăitul într-o lume construită pentru asta, muzică, tehnologie și arte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.