Viața dinozaurilor, într-o expoziție cu machete în mărime naturală, la Arad

Secţia de ştiinţe naturale a Complexului Muzeal Arad găzduieşte, începând de astăzi, o expoziţie care doreşte să reconstituie un fragment din viaţa existentă pe pământ în îndepărtatul trecut geologic.

Expoziţia, realizată în urma unei colaborări dintre muzeul arădean, universitatea clujeană „Babeş-Bolyai” şi parcul tematic DinoParc Râşnov, se intitulează „Dinozaurii – o lume dispărută” şi prezintă machete în mărime naturală realizate de artista Ionela Pop, care reconstituie uriaşele reptile. Reunite pentru prima oară într-o expoziţie, acestea sunt deţinute de universitatea clujeană şi de DinoParc dar mai sunt expuse şi fosile descoperite de arheologi sau rezultate ale cercetărilor paleontologice făcute de clujeni, care au semnalat noi situri cu faună de vertebrate din cretacicul superior în Bazinul Haţeg, Munţii Poiana Ruscă, şi în judeţele Alba, Sibiu şi Cluj.

Cu 70 de milioane de ani în urmă, Ţara Haţegului se afla pe o insulă desprinsă de continent, într-o zonă tropicală cu palmieri şi ferigi uriaşe, care plutea pe Marea Tethys. În acele vremuri, aici trăiau crocodili, reptile zburătoare uriaşe şi dinozauri, care, pe spaţiul restrâns al insulei, populat şi cu alte vieţuitoare, unde resursele de hrană erau mai puţine au fost nevoiţi să se adapteze condiţiilor de mediu şi au devenit dinozauri pitici.

A apărut astfel această nouă specie pitică în comparaţie cu dinozaurii uriaşi, lungimea lor fiind cuprinsă între un metru şi patru metri şi jumătate.

Resturi ale unor oase de dinozauri au fost decoperite încă la sfârşitul secolului al XIX-lea de Franz Nopcea, descendentul unei familii nobiliare din Ţara Haţegului care a studiat paleontologia şi geologia la Viena. În cea de-a doua jumătate a secolului trecut, au fost identificate în zonă cuiburi cu ouă, embrioni de dinozauri şi urmele unei reptile zburătoare din grupul pterozaurilor. Câteva exemplare ale uriaşelor animale preistorice vor putea fi văzute şi în parc, în apropierea intrării în muzeu. O altă premieră oferită de muzeu este posibilitatea cumpărării unor suveniruri, care să fie o amintire după vizitarea muzeului.

Expoziţia va putea fi vizitată până în data de 8 decembrie şi este destinată vizitatorilor de toate vârstele, dar toţi copiii, inclusiv cei care vin în excursii la muzeu, beneficiază de intrare liberă.