Muzici norvegiene de avangardă la Filarmonica Banatul. Timișoara Jazz Festival a debutat...

Muzici norvegiene de avangardă la Filarmonica Banatul. Timișoara Jazz Festival a debutat cu două concerte deosebite FOTO

0
DISTRIBUIȚI
<


div class="press-in-article" style="margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; margin-top: 5px; margin-bottom: 5px; " id="press-594363364">

Nu mai e un secret pentru nimeni că etichetele muzicale cu care se catadicesc unii artişti în zilele noastre, frizează uneori absurdul. Graţie faptului că graniţele dintre stiluri au cam dispărut, tot mai des avem de-a face cu muzici care nu pot fi băgate într-o cutie anume. La fel s-a întâmplat și în prima seară a celei de-a 11-a ediții a Timișoara Jazz Festival, la Filarmonica Banatul, unde pe afiș au figurat două formații din Norvegia. Deși s-au „învârtit“ în ceea ce ne place să catalogăm jazz, prestațiile lor au avut parte de o serie de ingrediente sonore delicioase din alte „mâncăruri“, iar produsul final a fost unul cât se poate de interesant. Genul acesta de muzici nu are cum să te lase indiferent: fie vibrezi alături de ideile împărtășite de cei aflați pe scenă și intri în magia momentului, fie te retragi în altă lume în căutarea unor sunete mai facile.

Percuționistul norvegian Thomas Strønen, unul dintre cei mai apreciați muzicieni scandinavi ai momentului, a dat startul festivalului. Artistul norvegian a venit la Timișoara alături de grupul Time is a Blind Guide, cu care a lansat până în prezent albumele „Time is a Blind Guide” (2015) și „Lucus” (2018). Muzica etalată de prima trupă a serii nu a fost deloc facilă, dar spectacolul sonor oferit de acest cvintet a meritat să fie savurat pe deplin. Cuprins dintr-un trio tradițional de pian de jazz, amplificat de vioară și violoncel, cvintetul norvegian navighează cât se poate de abil între muzica clasică și cea jazz. Unul din atu-urile care fac ca piesele lor să te transporte într-o lume magică este faptul că membrii formației oscliează abil între compoziții scrise și libera improvizație. Pianista japoneză Ayumi Tanaka a adăugat un plus de șarm spectacolului oferit de Time is a Blind Guide, iar artiștii au revenit pe scenă pentru un bis binemeritat.

Cea de-a doua trupă a serii, Red Kite, a intrat în scenă cu un scurt soundcheck (datorat faptului că membrii trupei au ajuns la Timișoara mai târziu decât era prevăzut din cauza grevei aeriene a unei companii) și a „atacat“ cu un amestec de rock progresiv și jazz. Grație trecutului celor patru componenți ai formației (care au activat în trupe ca Shining sau Elephant9), sound-ul lor a fost unul care i-a vrăjit pe cei pasionați de experimente rock și jazz de avangardă, iar printre piesele interpretate la Timișoara s-a numărat și Ptah, the El Daoud (de Alice Coltrane). Artiștii au oferit piese de pe albumul lor de debut, apărut în luna iunie a acestui an și au avut parte de aplauze binemeritate.

Timișoara Jazz Festival, eveniment organizat de Fundația Culturală Jazz Banat, continuă luni 11 noiembrie la Filarmonica Banatul cu concerte susținute de Fish In Oil (Serbia, Marea Britanie) și Sinikka Langeland – Sauna Cathedral (Norvegia, Finlanda). Marți 12 noiembrie în ultima seară a festivalului va avea loc un concert la clubul Escape Underground Hub de la ora 20, alături de Daniel Dorobanțu și Petre Ionuțescu.

Foto: Nedici Dragoslav

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.