Cultura în vremuri de pandemie: organizatorii de festivaluri din vestul țării trag...

Cultura în vremuri de pandemie: organizatorii de festivaluri din vestul țării trag un semnal de alarmă

0
DISTRIBUIȚI

În mijlocul confuziei și fricii cu privire la impactul potențial al coronavirusului asupra sănătății globale, stabilității financiare și capacității civilizației noastre de a continua să funcționeze ca și până acum, la prima vedere ar putea fi de-a dreptul trivial să ne îngrijorăm de provocările cu care se confruntă în aceste vremuri artiștii din muzica underground și sectorul „evenimente“.

Și totuși pentru o sumedenie de oameni care activează în „branșă“, problemele nu-s deloc abstracte. Printre incertitudinile care se regăsesc în rândul mediului artistic din România se numără și cele referitoare la festivaluri. În cele ce urmează, am încercat să luăm pulsul acestei branșe, cu ajutorul a câtorva organizatori de festivaluri muzicale din vestul țării. Întrebările la care au răspuns fiecare dintre aceștia au fost următoarele:

1. Care este impactul pandemiei de coronavirus asupra evenimentelor din regiunea noastră? Au scăzut vânzările de bilete pentru evenimente? Ați sesizat o panică din partea publicului?
2. Care este situația cu sponsorii care până acum s-au implicat în sprijinirea acestor evenimente, mai sunt dispuși să ofere ajutor?
3. Ce măsuri ar putea lua autoritățile locale ca să ajute industria de concerte și festivaluri?
4. Care ar fi măsurile urgente în momentul de față? Pe plan local și național…
5. Va rezista industria muzicală din România fără un sprijin de la autorități?
6. Având în vedere că pe plan internațional unele festivaluri s-au anulat, există riscul ca evenimentele din această vară din regiunea noastră să fie anulate?
7. Cum credeți că se va schimba atitudinea pasionaților de concerte și festivaluri după încheierea pandemiei? Vom observa o tendință de a evita adunările publice cu orice preț?
8. Artiștii, dar și cluburile, au început să facă transmisiuni live prin streaming în perioada asta, unii au deschis conturi pentru donații. Cum crezi că ar reacționa publicul din România la astfel de inițiative?
9. Există deja câteva inițiative (particulare) de sprijinire a artiștilor. Printre ele se numără difuzarea la posturile de radio și TV a unui procent mai mare de muzică creată de artiștii români. Vi se pare o inițiativă sănătoasă?
10. Cât de importante sunt evenimentele culturale în vremurile de pandemie?

Răzvan Munteanu – Embargo Fest – Dudeștii Vechi
1. Impactul pandemiei pune în pericol tot sezonul 2020, iar industria muzicală și cultural-artistică este prima afectată și va ieși ultima din criză. Da, au scăzut și vânzarile de bilete, iar în perioada asta și publicul este tot mai rezervat în ceea ce privește evenimentele din vară.
2. Marea majoritate a sponsorilor și a partenerilor noștri sunt direct afectați, iar sprijinul lor prin donații sau sponsorizări va fi mult mai mic față de alți ani. Binențeles că mai există sectoare care vând bine în perioada asta, ei ar putea să ajute mai mult, dar e nevoie de deschidere.
3. În primul rând cred că trebuie unitate, atât în mediul artistic și al organizatorilor de evenimente, dar și la nivel politic. Avem nevoie urgență de fonduri, unii dintre noi nu și-au luat banii datorați de autorități pentru anul 2019, iar alții au început să investească în proiectele din 2020 care stau sub semnul întrebării. S-au plătit avasuri, unii au datorii din anii trecuți, iar alții au început promovarea din toamna anului trecut pentru 2020, nu mai vorbim că în sectorul cultural lunile ianuarie și februarie sunt moarte, astfel încât situația devine critică.
4. Este nevoie de un plan la nivel național și unul local pentru redresarea întregi industrii. Guvernul împreună cu Ministerul Culturii, dar și Consiliile Județene și cu Primăriile aferente, au alocat sume mari pentru agenda culturală a anului 2020. Având în vedere situația actuală, o bună parte din acești bani, nu se vor mai putea cheltui pe evenimente, deci se pot da ajutoare către artiști, organizatori și toți cei implicați în acest fenomen. Autoritățile trebuie să ia măsuri concrete și să nu lanseze apeluri de proiecte, deoarece e foarte clar că nu se va mai putea ține niciun fel de eveniment în următoarele luni. Pe plan local, Asociația Timișoara Capitală Cultural Europeană 2021 ar putea gestiona acesta criză pentru artiștii din zona de vest. Ei dispun și de fonduri, au permanentă legătură cu autoritățile și cunosc bine mediul artistic din zona de vest. Trebuie gestionată această criză și ajutați artiștii, pentru că altfel riscăm să compromitem tot proiectul TM2021.
5. Dacă nu există un sprijin consistent și susținut al autorităților, în anul 2021 vor fi mai puțini artiști în România și un număr mult mai mic de organizatori de evenimente. Dacă nu se intervine la timp vor rezista doar organizatorii mari, cu mulți bani și artiștii de mainstream care au venituri consistente din drepturi de autor.
6. Din punctul meu de vedere, sezonul 2020 este compromis total. Ne va lua cel puțin 30 de zile să ieșim din criză asta, până se vor relua evenimentele mai durează încă 60 de zile, iar sponsorii, partenerii și publicul vor întra intr-o perioada de post-criză și nu vor alerga spre noi, ca și la Colectiv, urmează o perioada grea. Ăsta fiind scenariul optimist, dar poate dura mai mult.
7. Chiar dacă unii dintre ei așteaptă să iasă din casă, numărul participanților la concerte și festivaluri va fi mult mai mic la început. Cred că lucrurile vor întră în normal abia în anul 2021. Teama și distanțarea socială vor rămâne o perioada în mentalul colectiv.
8. Tot mai mulți artiști vor începe și în România să facă transmisiuni online și donații către spitale. Cred că este important acum pentru noi, artiștii, să ieșim la geam, pe balcon sau în față casei, cu o chitară, un microfon, o boxă, o tamburina sau o poezie și să încercăm să destindem atmosfera. Oamenii sunt stresați, deprimați și le este teamă, acum au nevoie de noi.
9. Este o inițiativa normală, dar nu ajunge, este nevoie de mult mai mult.
10. Arta este medicamentul de care avem nevoie să trecem peste orice criză. Chiar dacă ieșim sănătoși din acestă pandemie, s-ar putea să avem multe alte probleme la nivel psihic și de aceea ne trebuie artiști.

Flavius Băican – Revolution Festival Timișoara
1. Păi impactul e de tip asteroid. Ce bilete, ce eveniment, ce public. Încă încerc să înțeleg cum evenimentele mari, din iulie, de exemplu… încă se mai promovează ca și cum totul e normal.
2. Sponsori sunt și vor fi tot timpul. Discuția e… nivelul de buget alocat. Totul depinde de ce bugete de promovare își alocă sponsorii.
3. Primăria Timișoara să nu mai mintă. Asta ar fi cel mai esențial lucru. Primăria să nu își mai bată joc de evenimente la care acordă finanțare. Întârzierile sunt de până la un an. Pardon, sunt și restanțe de doi ani. Practic datorită nesimțirii, distrug tot ce se construiește. Să externalizeze evenimentele proprii și să încerce să lucreze cu oameni care au o minimă legătură cu evenimentele. Faza e că toți cei care au lucrat cu primăria o să treacă mai ușor peste perioada Covidului. La întârzierile cu care sunt obișnuiți, problemele venite cu pandemia sunt… parte din cotidian. Uite… a fost un antrenament bun. Autoritatea ne-a pregătit. A avut grijă de noi.
4. Finanțarea multianuală. Câtă prostie poți să duci cu tine ca să consideri că un eveniment cultural e musai să fie din mai și până în noiembrie – decembrie? Ianuarie – mai e bucata neculturală a anului. Sau cum? Nu s-a sinchisit nimeni. Niciun deputat, niciun secretar de stat, consilieri sau ce mai or fi. Nicio treabă. Ar trebui făcut un curs urgent de „abc cultural” cu aleșii locali. Oamenii ăștia sunt blocați undeva prin anii 85-95. Ar trebui cumva carantinați cultural. Obligați cumva să înțeleagă expresii dubioase cum ar fi „cultură alternativă”, „independenți”. Altă soluție nu există. Să priceapă ce e cultura și la ce se folosește.
5. O să reziste. Dar o să fie un reset. Excepție fac marile evenimente, care vor intra repede în normal.
6. Absolut. Cred că toate.
7. Depinde de ce imunizare avem parte. Pentru că evenimentele se vor deschide doar în condiții de siguranță.
8. Într-o mică măsură. Da, poți să faci un fundraising, dacă ai un scop. Cum a făcut, Implant pentru Refuz, de exemplu. Dar concertele pe stream n-au nicio valoare reală. E ca la teatru. Ori ești acolo, ori… o lași baltă.
9. Asta că să ia mai mulți bani din drepturi de autor, bănuiesc. Mi se pare fals. Complet fals. Tot la trupele și artiștii importanți o să ajungă banii. Că o să te difuzeze de 10 ori nușce radio la nușce emisiune… o aiureală.
10. Păi nu prea sunt.

Cristian Philipp – Electroruga Buzad
1. După cum vedem, evenimentele, așa cum le știm noi, sunt interzise în această perioadă. Online-ul reprezintă o soluție temporară, dar este clar că pe termen lung nu are cum să compenseze experiența de eveniment. Nivelul de incertitudine referitor la ce va urma este unul foarte ridicat. Lumea este panicată de necesitatea schimbării life-style-ului și a obișnuintelor. Evident că toate acestea au un impact simțitor în industria evenimentelor.
2. Companiile au înțeles, poate, chiar mai bine decât autoritățile importanța sprijinirii activităților culturale și impactul acestora în comunitate. Asta nu va dispărea. După restabilirea normalității, practica sponsorizării va continua. Evident că în această perioadă, așa cum este și de dorit, sponsorizările se vor îndrepta către cauze umanitare. Apoi, ne uităm la o criză economică ce va urma. Companiile vor fi mai orientate către auto-conservare și vor fi mult mai atente cu bugetele de sponsorizări. Vom vedea mai clar peste un an. Pană atunci nu putem vorbi de o normalitate asa cum am înțeles-o până acum.
3. O strategie culturală coerentă, comunicare autentică cu promoterii și deschidere către sugestiile acestora, contruire de locații și facilități adaptate strategiei culturale, finanțări decise de comisii apolitice, asumarea condițiilor contractuale și efectuarea plăților în termenele stabilite. Sunt multe. Una, foarte importantă, este ca deciziile strategice legate de cultură să fie luate de oameni culți.


Cu alte cuvinte, autoritățile care se ocupă de cultură ar trebui educate cultural. Trăim intr-o țară în care aceste decizii sunt luate, în primul rând, politic și în al doilea rând, de oameni care nu au nicio aplecare culturală.
4. Măsurile urgente în momentul de față sunt cele ce țin de oprirea crizei medicale. Apoi sunt cele psihologice – crearea unui cadru legislativ și procedural cu măsuri care să facă oamenii să se simtă in siguranță dar care, în același timp, să nu îngreuneze activitatea promoterilor. Cu alte cuvinte, este important ca autoritățile să vină cu un set de reguli, dar și cu soluții de sprijin pentru ca promoterii să le poată implementa – de acum vom mai adăuga multe la lista de „safety”, toate urmând să crească costurile de organizare, si aici va fi nevoie de sustinere. Apoi sunt cele strategice despre care spuneam mai sus – definirea unei directii culturale coerente, de către persoane specializate în acest sens. Și apoi cele economice, includerea – pe lângă domeniul sănătății, a educației – și culturii în axele prioritare.

5. Fără sprijin financiar direct către organizatori, va exista, da. Industria ar trebui sprijinită, în primul rând, de consumatorii de cultură care trebuie să înțeleagă impotanța susținerii actului artistic prin plata biletului și respect.Rolul autorităților este acela de a construi o infrastructură fizică și psihologică – construirea de locații culturale și a unui mindset orientat catre cultură, printr-o politică culturală coerentă. Fără genul acesta de sprijin va fi tot mai dificil să vorbim despre valoare în cultură.

6. Cu siguranță cele de peste vară se vor anula. Cred că orice organizator responsabil va lua decizia asta. Mulți vor încerca să își mute evenimentele pe toamnă – nu cred ca este deloc o opțiune bună – și vor supra-aglomera perioada respectivă. Sunt mai multe motive pentru care vara festivalieră nu va exista. Aceasta este perioada cea mai activă pentru organizatorii festivalurilor de vară, iar activitatea este blocată. Sunt afectate toate segmentele: Booking – multi artiști anulează, nu mai dau curs, iși modifică tarifele și vor fi mult mai selectivi în alegerile lor. Travelling & accomodation – închis. Setup – nu se poate amenaja nimic. Comunicare – pur și simplu nu ai cum să îți comunici festivalul în perioada următoare – toată atenția este îndreptată către știrile despre virus, plus este și aspectul legat de moralitate – nu poți comunica distracție în timp ce oamenii suferă. Sponsorship – marile companii redirecționează fondurile către cauze umanitare și este normal așa. Același lucru se întâmplă și pe partea de finanțări publice. Ticket selling – dacă nu poți comunica eficient, lumea nu va cumpăra bilete. În plus, pentru că vremurile sunt incerte, oamenii vor face savings, nu vor da bani pe bilete. Mai mult, sunt mulți oameni care își vor pierde veniturile in perioada asta. Factorul psihologic al acestei crize nu este de neglijat – oamenii sunt speriați și vor fi mult mai precauți. Vara bate la ușă, iar noi, după această criză vom avea nevoie de o perioadă de doliu, în care să lăsăm să se așeze în noi și să digerăm ce s-a întâmplat. Ar fi o dovadă de inconștiență să ne aruncăm din nou în vârtejul vieții, ca si cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Cele de mai sus sunt doar cateva din rațiunile generice. De la caz la caz, fiecare festival va avea de gestionat și situații specifice.

7. Cred ca este dificil de generalizat. Oamenii sunt diferiți. Unii sunt inconștienți, alții rebeli, unii sunt extrem de precauți, alții echilibrați. Și fiecare va reacționa în felul său. Personal, cel mai mult cred că vor avea de suferit marile festivaluri. Lumea va dori, în continuare, experiența de concert și festival, dar cred că oamenii se vor îndrepta către festivaluri mai mici, mai intime, în care să se poată bucura alături de cunoscuți și își vor dori mai puțină expunere la mase.

8. Adevărul este că, în esență, nimeni nu știe ce va urma. Pe moment este bine ca promoterii și artiștii să rămână activi, în contact cu publicul lor. Unele initiative vor crește și vor fi de succes și după criză, altele se vor stinge. Ține de fiecare promoter, de cât de bine își cunoaște business-ul, publicul și de cât de bine poate proiecta în viitor cum ne vor fi afectate obiceiurile de consum cultural. Referitor la donații, cred ca orice inițiativă a „influencer”-ilor care poate convinge oamenii să își aducă aportul în comunitate este binevenită. Și da, cred că publicul din România este deschis donațiilor de tip caritabil.
9. Mi se pare că este ceea ce trebuie să facem ongoing, nu doar în vremuri de pandemie. Cred că produsul artistic local trebuie sprijinit, pentru că el reflectă o stare de fapt și spirit a climatului în care trăim. Exprimă trăirile noastre autentice, este puternic conectat cu valorile culturale ale locului, reflectă provocările noaste și modul în care le-am asumat și prelucrat, ne permite să ne regăsim la nivel de comunitate și să creștem sentimentul de unitate și apartenență la comunitate. Cred că este una dintre direcțiile pe care trebuie să ne axăm pe viitor.
10. Evenimentele culturale conturează un spațiu în care noi putem arde niște trăiri, unde ne putem deconecta temporar de la bruiajul informațional, unde suntem expuși la noi perspective și putem simți sentimentul de valoare și continuitate. Toate astea sunt foarte importante în vremuri de criză și nu faptul ca ne oferă o ocupație pentru a resimti mai ușoară trecerea timpului. În concluzie, criza curentă este și o mare oportunitate de a face lucrurile altfel de acum înainte, mai sănătos. Va exista, cu certitudine, și un impact pozitiv după povestea asta. Până atunci, să rămânem sănătoși, fizic și psihic, pentru că vom avea multă treabă.

Vlad Gârboni – Flight Festival Timișoara

1. Impactul este puternic asupra tuturor industriilor, cu mici excepții (farma și food). Prin urmare și cei din industria evenimentelor sunt puternic afectați. Cred că acum nu se pune mai pune problema vânzării de bilete în contextul în care planează incertitudinea asupra desfășurării evenimentelor programate. În cazul Flight Festival, publicul nostru țintă este în majoritate unul tânăr, optimist și încrezător că respectând indicațiile autorităților lucrurile vor reveni la normal cât mai curând. Ceea ce ne bucură însă este modul în care tinerii din comunitatea noastră se implică activ și fac voluntariat sprijinind persoanele în vârstă, care sunt cele mai expuse acestui context nefavorabil. Împreună, organizatori și fani ai Flight Festival, suntem încrezători în acest scenariu și pe toate canalele îi îndemnăm pe oameni să stea acasă, propunându-le diverse activități culturale și interacțiune în mediul online.

2. Din fericire paleta noastră de sponsori este diversă. Avem și sponsori care sunt puternic afectați de situația actuală, dar și sponsori care în contextul actual sunt suprasolicitați din punct de vedere al volumului de activitate. O bună parte a sponsorilor așteaptă însă să vadă cum vor trece de această perioadă dificilă. Un lucru este sigur: toți sunt dornici să continue colaborarea și se implice în festival, rămâne însă se vedem cât de mult vor putea să sprijine.

3. Oricât de mult ne-am dori ca organizatori de evenimente ca autoritățile locale să sprijine acest domeniu, trebuie să gândim obiectiv și să conștientizăm ca în acest moment toată lumea (autorități, mediul de afaceri sau simpli cetățeni) trebuie să se focuseze pe starea de sănătate a populației. Dacă ieșim cu bine din acest impas avem timp să ne gândim și la modul în care îi aducem pe oameni la normalitate, iar evenimentele culturale cu siguranță fac parte din această normalitate pentru cetățenii Timișoarei și regiunii de vest.

4. Oamenii din industria evenimentelor trebuie să înțeleagă contextul și să rămână activi în limita posibilităților. Artiștii se bucură în general de o atenție deosebită în societate și sunt adevărați trend-setteri pentru mulți oameni. De aceea ei trebuie să înțeleagă că pot avea un rol deosebit de important în a menține moralul fanilor cât mai sus și de a-i îndemna să rămână în casă și să respecte regulile instituite de autorități. În acest fel o să reușim să trecem mai ușor peste aceste momente dificile.

5. O parte din evenimentele desfășurate în societate sunt oferite de instituții publice. Acestea vor trece mai ușor peste această perioadă din punct de vedere financiar, deși marea majoritate a artiștilor se „hrănesc” din energia și aplauzele publicului. Probleme mai mari vor fi în sectorul privat și mai ales în cazul artiștilor independenți. Aici trebuie impulsionată o solidaritate cu acești oameni minunați care cu diverse prilejuri ne-au oferit clipe magice și multă bucurie. Noi ne gândim chiar să generăm o serie de acțiuni în acest sens.

6. Nimeni nu știe cât va dura această situație generată de virusul Covid-19. Este adevărat că într-o anumită măsură depinde și de noi (prin respectarea măsurilor de distanțare socială), dar și de rezultatele din domeniul medicinei. Vedem însă și semnale pozitive: metode diverse de testare a populației, diverse medicamente antivirale care par să aibă efect, vaccinuri care sunt în fază de testare dar și temperaturile calde care urmează să se instaleze din luna mai și care vor estompa din impactul negativ pe care acest coronavirus îl generează în jurul său.

În acest context industria festivalurilor cu siguranță va suferi o reașezare. Festivalurile mari vor avea cel mai mult de suferit pentru că sunt construite pe bugete enorme care cu siguranță în noul context economic nu mai sunt realiste. Pentru ele și în cazul în care se vor organiza magnitudinea va fi mult mai mică și se va creea și o problemă de percepție a publicului, care în mod normal se așteaptă la un upgrade de la an la an. Festivalurile tinere, mai mici și mai flexibile vor putea să se adapteze mai ușor contextului actual. În ceea ce ne privește pe noi, suntem optimiști și pentru noi fiecare zi în contextul actual este o provocare. A trebuit să schimbăm strategia, să fim inovativi și să interacționăm creativ în perioada viitoare cu publicul nostru țintă.

7. După finalizarea acestei crize lucrurile vor intra în normal, dar treptat. O urmă de retinceță va plana mult timp, cu precădere în rândul populației cu vârstă peste 45 de ani, care statistic este susceptibil să fie mai afectată de efectele virusului. Însă acest tip de evenimente fac parte din ADN-ul nostru și vor reintra destul de repede pe agenda fiecăruia dintre noi, în momentul în care acest timp de evenimente vor fi permise de autorități.

8. Era normal să apară acest tip de evenimente în online și de fiecare dată când am ocazia îi îndemn pe toți prietenii noștri să acorde atenție acestor evenimente inedite și artiștilor care le însuflețesc. Atenția noastră pentru actul lor artistic și ”aplauzele” sub forma unui banal like, le alimentează acestor artiști rezervorul de energie și îi fac să treacă mai ușor peste această perioadă deosebit de dificilă pentru ei. În ceea donațiile pentru artiști, relist vorbind acestea sunt în plan secundar. În această perioadă atenția va fi orientată aproape exclusiv pe domeniul medical care este suferind.

9. Așa cum spuneam industria evenimentelor, ca de altfel și economia, va suferi o reașezare în perioada următoare și în acest context o atenție mai mare acordată artiștilor români este necesară și binevenită. Fundamentul industriei evenimentelor din țara noastră trebuie reclădit pe actul cultural al artiștilor români

10. Arta a reprezentat și reprezintă, indiferent de context și vremuri, frumusețe, nădejde și viață. De aceea în această perioadă evenimentele cultural-artistice nu trebuie să lipsească, indiferent de forma în care se vor desfășura. Noi organizatorii Flight Festival vom face eforturi să aducem în fața iubitorilor de evenimente culturale o serie de proiecte organizate în mediul online, care să îi provoace să privească cu optimism viitorul. În mijlocul acestei perioade de incertitudine trebuie să stăm acasă, să ne energizăm cu „pastile” culturale, pentru ca să ne putem bucura cât mai curând de libertate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.