Timișoreanul Zoli Toth a realizat o serie de interviuri alături de figuri cunoscute ale industriei muzicale din România din dorința de a ajută „scena“ și nu se regăsește defel în concertele online fără public, „fenomen“ care reprezintă nouă tendință a artiștilor din lumea întreagă în aceste vremuri de pandemie.
Artistul care a absolvit Liceul de Muzică „Ion Vidu” din Timişoara, la secția de percuție, cu 25 de ani în urmă, este unul dintre cei mai respectați activiști eco din România și realizează și moderează emisiunea EcoFrecvența de la Național FM. Zoli Toth, care alături de Sistem și Luminița Anghel a intrat în istoria modernă a muzicii pop autohtone prin ocuparea locului trei la finala concursului Eurovision de la Kiev, ne-a acordat un interviu în care ne-a explicat care au fost motivele care au stat la baza realizării seriei de interviuri numite „Showbiz după Covid“, cum l-a afectat pe plan personal pandemia și care ar fi măsurile pe care autoritățile autohtone le-ar putea lua pentru sprijinirea sectorului artistic.
– Ai început să realizezi o serie de interviuri numite „Showbiz după COVID”. Care a fost motivul și care e concluzia pe care ai tras-o din discuțiile avute?
– Aceste interviuri au pornit din dorința mea de a ajuta. Trăim într-o industrie muzicală foarte fragilă, cu o lipsă majoră de cunoștințe reale despre acest business, într-o industrie în care foarte multe lucruri merg după ureche. Am încercat prin prezența unor personalități importante de la noi, să dau o imagine a ceea e va fi sau ceea ce ar putea să fie. Sunt șapte personalități marcante de la noi, fiecare cu expertiză serioasă în aria lui de activitate. Chiar dacă încă nu avem un manual de business pentru piața românească, cele povestite de cei șapte, pot să ne ajute destul de mult în luarea unor decizii pentru carieră noastră. Interviurile au fost realizate cu Emil Ionescu (iabilet.ro), Anca Lupeș (Mastering the music business), Guido Janssens (Emag!c/ Awake), Anamaria Hâncu (Global Music), Doru Trascău (The Mono Jacks), Aurel Mitran (cel mai experimentat manager din România) și Edy Chereji (Untold și NeverSea). Interviurile pot fi vizionate aici.
– Pe plan personal, cum te-a prins pandemia? Ce planuri aveai care au fost date peste cap și cum crezi că vei ieși din această criză?
– Pffff.
În aprilie trebuia să lansez primul album solo „Home Alone” pe vinyl. Bineînțeles că nu s-a mai realizat acest lucru. Dar tot răul spre bine. Cred că după două luni sunt puțin mai bun ca înainte. Am avut timp să citesc și ascult mai mult, să sedimentez niște informații și să regândesc strategic businessul meu pentru următorii doi ani.
– Autoritățile din multe țări din Europa au anunțat o serie de măsuri economice pentru sprijinirea industriei muzicale din diverse țări. Cum vezi tu măsurile luate de autoritățile autohtone în acest domeniu? Care ar fi prioritățile pentru a asigura o „trecere“ lină spre o oarecare normalitate?
– Autoritățile din România și dacă ar vrea să ajute, nu prea știu pe cine. Neavând asociații, organizații, sindicate, etc guvernanții nu prea știu cu cine să vorbească și pe cine să asculte. E destul de greu ca un guvern să asculte 80.000 de artiști pe rând. Acesta este motivul pentru care artiștii din showbiz trebuie să se organizeze într-un sindicat credibil și funcțional. În Franța, de exemplu, știu că artiștii care aveau contracte semnate pentru perioada următoare și care erau într-un sindicat, au primit în bani sau alte modalități de plată, până la 75% din contractele semnate.
– Cum treci peste autoizolare? Ai o perioadă creativă?
– Am avut o perioadă oscilantă. La început am muncit foarte bine, după care a venit o perioadă plină de sărbători (Paști de două ori, 1 mai etc), perioadă în care nu pot să zic că am fost foarte ok, după care a început o perioadă ascendentă din punct de vedere creativ. Oricum, cred că va mai trece ceva timp până să fim la 100%. Mă omoară acest trend de concerte online fără public. Nu cred deloc în acest trend și probabil de aceea mă și mișc puțin mai greu. Am fost obișnuit să primesc feedback cu aplauze nu cu likeuri sau inimioare. Am refuzat câteva concerte de genul acesta. Totuși, am acceptat un concert online pe 27 mai la ora 19.00, dar am reușit să conving organizatorii să mă lase să aduc public la concert, chiar dacă el se va desfășura la mine acasă.