Florin Pop Magda, timișoreanul din spatele butoanelor: „Un inginer de sunet bun...

Florin Pop Magda, timișoreanul din spatele butoanelor: „Un inginer de sunet bun trebuie să aibă o ureche de aur și experiență“

0
DISTRIBUIȚI

Florin Pop Magda face parte din acea breaslă inclusă în industria muzicală care arareori este cunoscută de publicul larg. Dincolo de strălucirea artiștilor care cuceresc prin compoziții mai mult sau mai puțin inspirate se află și oamenii din „spatele butoanelor“.

Fie că sunt numiți ingineri de sunet sau producători muzicali, ei sunt acele persoane prin a căror mână (și ureche) trec melodiile și albumele „starurilor“, care strălucesc în lumina reflectoarelor showbusiness-ului din întreaga lume.

După ce a luat lecții de pian în copilărie și mai apoi a dat de microbul muzicii prin nume ca Alphaville sau Depeche Mode, ascultate de fratele său mai mare, Florin a cochetat cu „scena“ printr-un proiect muzical din care mai făceau parte Oana Vîncu (Genius) și Adrian Pătrășcanu. A urmat trupa dance JJS (Jam Jar Sound) și un moment memorabil când a apărut pe scenă în cadrul primului spectacol de laser și artificii din România, desfășurat în 28 mai 1994 în Piața Operei, în fața a 40.000 de spectatori.

„Această pasiune a început chiar la începuturile erei digitale, în care muzica se împrietenea cu calculatorul. Îmi aduc aminte cu nostalgie de studioul lui Sorin Bîrcă, cu care am colaborat în primul proiect cu Oana Vîncu, un proiect folk pop, el avea cel mai dotat studio și m-a acaparat toată partea aceea tehnică, defapt ingineria de sunet. Primii pași i-am făcut în momentul în care în 1993 mama mea mi-a cumpărat primul PC, era un 386 cu 40 MB HDD. Pentru mine a fost ceva la care chiar visam, să fac muzică cu calculatorul, lucru pe care mi l-a insuflat Adrian Budrițan, unul dintre pionierii muzicii electronice din România. În 1994 alături de el și și de Adrian Pătrășcanu m-am implicat activ în cel mai mare show de lasere din România în cadrul festivalului de science-fiction Eurocon, susținut de un concert de muzică electronică produs de noi“, spune el.

Alături de Adrian Budrițan și Adi Pătrășcanu în 1994

În 1999, artistul a pus bazele unui boyband cu numele de Déjà vu din care făcea parte și Mihai Bitză iar proiectul Hollywood în care a activat și Adina Butar a fost un fel de „Black Eyed Peas“ în revers.

„În loc de trei băieți și o fată, am făcut Hollywood, iar ca să menținem exotismul l-am luat pe Muneer Al Obeidli, un talentat dubanez, după cum s-a exprimat Mihai Morar într-o emisiune“, spune el. Tot la capitolul proiecte a mai existat Sunfun featuring Adaggio (cu Rareș Timiș (Impact) și Horea Pascu), iar în anul 2004, din nevoia de a produce muzică…s-a născut un studio unde de-a lungul anilor au poposit o serie de nume cunoscute.

„Inițial studioul l-am deschis în 2004 din nevoia de a produce muzică pentru mine și pentru alți artiști. Cu un an înainte am produs piesa „Îngerul meu” de la Impact în studioul lui Rareș din Bucureșți și acela a fost momentul în care m-am hotărât să deschid studioul în Timișoara. Numele de Massive Studio a venit dintr-un rebranding și o colaborare cu Tinu Vidaicu, în anul 2012, când am produs câțiva artiști locali ca Phaser, Anastasia Sandu, Obi și alții“, spune el.

Alături de o serie de nume din scena autohtonă, prin acest studio s-au născut și o serie de colaborări internaționale, printre care se numără și cele cu celebrul DJ Markus Schulz și Adina Butar.

„Colaborarea cu Markus Schulz a început încă din 2012, atunci când Markus a remarcat-o pe Adina și cum noi lucram pe vremea aceea i-am trimis câteva demo-uri vocale lui Markus. I-a plăcut și ne-a și trimis un instrumental la care lucra să facem linia vocală, eu l-am compus, Adina a scris versurile și așa s-a născut „Caught” o piesă care a fost foarte bine primită de comunitatea trance din toată lumea. Cu această piesă a început o frumoasă colaborare cu Markus Schulz și am lucrat pe mai multe albume, inclusiv versiuni acustice ale pieselor, dar am lucrat și pentru alți artiști de la Coldharbour Recording, casa de discuri a lui Markus“, spune el.

Alături de Markus Schulz în Massive Studio

Printre artiștii care se regăsesc în lista colaboratorilor lui Florin se numără și o serie de tinere talente locale reunite în școala de canto Chromatic Voice.


„Generația tânără, pe care trebuie să o și susținem, este foarte talentată, dezinvoltă și cu o mare pasiune pentru muzică. Pentru câțiva dintre talentații copii am și produs piese și aici aș menționa-o pe Karina, o fată foarte carismatică“, spune Florin.

În ciuda faptului că Internetul a șters multe bariere geografice, artistul e de părere că Bucureștiul rămâne kilometrul zero al industriei muzicale autohtone, iar unul din motivele pentru care scena muzicală timișoreană are de suferit este acela că nu avem săli de spectacole adecvate.

„E drept, datorită Internetului s-a mai schimbat puțin noțiunea de București kilometrul zero al industriei muzicale. Dar…ora exactă tot acolo se dă. Timișoara are un potențial foarte mare cultural și artistic și a exportat foarte mulți artiști. Din păcate, ceea ce lipsește în Timișoara este o implicare mai serioasă a administrației în dezvoltarea de scene, săli de spectacole și organizare de evenimente menite să susțină artiștii locali. Din această cauză, artiștii migrează spre București“, spune el.

Printre secretele unui bun inginer de sunet (și producător muzical) se numără urechea de aur dar și o colaborare cât se poate de strânsă cu artiștii care-și „fabrică“ materialele discografice în studio.

„Un inginer de sunet bun în primul rând trebuie să aibă o ureche de „aur”, adică un auz excelent și în al doilea rând experiență. De obicei termenul de sound este înțeles diferit de la artist la artist și chiar și artiști consacrați uneori nu își dau seama cum ar trebui să sune piesa în final. Sunt puțini aceia care chiar știu ce vor. Gino Manzotti este unul dintre ei, cu el am lucrat câțiva ani buni la multe dintre piesele DJ Project.

În studioul meu se puneau bazele pieselor, apoi se făcea linia vocală după care se trimitea în Germania pentru instrumental, deci se lucra în mai multe studiouri. Gino simțea piesa de la început și știa exact ce vrea și cum vrea să sune acea piesă. Am lucrat și cu Geo Da Silva cu care am făcut câteva hituri internaționale și pot să afirm că nu este stilul meu. Dar, redus la note muzicale este tot muzică. Și în acest caz lucram cu încă două studiouri, fiecare specializat pe segmentul lui, doar așa se pot face mari producții.Personal mie îmi place muzica în general dar pot să zic că prefer stilul pop-rock, cu care am și crescut. Totuși ca și producător sunt nevoit să ascult cam toată muzica ce se difuzează pe radiouri.

Mai demult, studiourile de înregistrare din România erau mult mai „sărace“ decât cele din Vest. Diferența aceasta de dotare nu mai există în prezent, datorită saltului tehnologic din industria muzicală. În era pre digitalizare toată tehnica de studio era axată pe aparatură, care era și foarte costisitoare. În ziua de azi mare parte din aparatură a fost înlocuită de soft-uri, care pot să afirm că au aceeași calitate, dacă nu și mai bună“, spune Florin Pop Magda.

Cu toate acestea, atunci când vine vorba de muzică rock, treaba cu studiourile de înregistrare se schimbă nițel… „Pentru a produce o piesă rock îți trebuie un sound autentic, pe care la ora actuală nu se poate obține doar din calculator, e nevoie de chitări, bas, tobe și trebuie înregistrare în studio. În schimb o piesă pop se poate produce în totalitate cu ajutorul calculatorului. Totuși… să nu se înțeleagă greșit… nu apeși trei butoane și gata piesa… e nevoie de experiență și cunoștințe vaste… recomandabil și o școală de muzică pentru așa ceva“, spune el.

Alături de JJS în 1995 la Casa Tineretului

Printre planurile de viitor ale lui Florin se numără un album (sau două) cu toate piesele din cariera sa și realizarea unei coloane sonore pentru un film. „Peste cinci ani mă văd câștigând premiul Grammy“, glumește el. Grație prieteniei pe care a dezvoltat-o de-a lungul timpului cu celebrul Markus Schulz, Florin a intrat și în breasla promotorilor de evenimente.

„De trei ani sunt event manager la firma lui Markus Schulz și Adina Butar în România. Este un domeniu colateral producției muzicale, care îmi place. Am organizat mai multe evenimente cu Markus Schulz și alți artiști de trance. Primul eveniment cu Markus l-am organizat în Timișoara la club Heaven. Următoarele le-am organizat în București, datorită cuminității trance, care acolo este mai mare. Activitatea de organizare de evenimente presupune cunoștințe și în domeniul marketingului dar și al managementului. Aspectele astea nu îmi sunt străine, căci am terminat facultatea de management și marketing. Un eveniment de o mie de persoane necesită o organizare cam cu două – trei luni înainte. Se colaborează cu diverși parteneri media pentru promovare, se încheie contract cu operatorii de bilete, se stabilesc toate detaliile tehnice cerute de artiști… care pot să spun că uneori sunt adevarate provocări. În final însă e satisfacția că ai reușit să oferi fanilor și nu numai…. o petrecere pe cinste“, spune el.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.