„Aventuri” în administrația Robu: „A fost deranj mare când am depus on-line...

„Aventuri” în administrația Robu: „A fost deranj mare când am depus on-line cerere pentru 31 de certificate de urbanism”. Cum a fost afectată birocrația de pandemie

0
DISTRIBUIȚI

Antrepenorul Adrian Cionca a povestit, la emisiunea PRESSALERT LIVE, reacția funcționarilor publici când a depus cereri pentru 31 de certificate de urbanism, în timpul pandemiei.

„Recent am cerut 31 de certificate de urbanism Primăriei Timișoara. La discuția prealabilă, mi s-a spus să cer online, că e mai simplu, aproape că faci o bună parte din munca inspectorului. După ce am depus on-line – deranj mare, ai blocat Direcția de Urbanism, de ce ai cerut atâta? În loc să te bucuri că un inconștient ca mine, în vreme de pandemie, când există posibilitatea să avem o criză imobiliară poate mai gravă ca în 2008, vine și cere 31 de certificate, în loc să fii bucuros că ai de lucru, tu ești supărat. «Am fetele în concediu», pâi asta-i treaba mea? Că tu primărie, tu șef de birou, n-ai fost în stare să gestionezi cum se pleacă în concediu? Le-am obținut până la urmă, cu întârzierile de rigoare. În mod normal, când faci depunere online, timpul de rezolvare ar trebui să fie mult mai scurt”, a povestit Adrian Cionca, proprietarul RPC Group.

Acesta este de părere că pandemia a fost un impuls în direcția corectă pentru administrație. „Din perspectiva mea, lucrurile au fost și bune și rele din perspectiva a ceea ce înseamnă pandemia, în sensul în care, în luna februarie a anului curent, marea majoritate a oamenilor din instituțiile de stat avea o dificultate majoră în a folosi tehnologia nouă – semnătură electronică, PDF-uri și așa mai departe. Însă când e vorba de viața ta se pare că poți să înveți și pe calculator, să folosești un soft ceva mai complicat. De exemplu, starea de urgență ne-a prins complet descoperiți, după clasica sintagmă «autoritățile au fost luate prin surprindere», iar primele două săptămâni nu s-a întâmplat nimic. În domeniul imobiliar avem de a face cu Cartea Funciară, care a avut o problemă în a le crea ștampile electronice oamenilor, care dintr-o dată au fost nevoiți să lucreze de acasă. Am avut problema primăriilor, care dintr-o dată și-au dat seama cât de ușor poate fi să elibereze un certificat fiscal din birou, pe un e-mail, fără să pună oamenii pe drumuri”, a spus Adrian Cionca.

Radu Nicosevici, aflat și el în studiourile on.set, la emisiunea PRESSALERT LIVE, consideră că marea problemă pentru digitalizarea instituțiilor este rezistența funcționarului public la schimbare. „Pandemia a prins toată administrația în ofsaid și, până la urmă, a forțat o reformare.


Am avut plăcerea să-l cunosc și să-l ascult pe cel care se ocupă de digitalizare la nivel de guvern, un tip absolut extraordinar, și am avut marea șansă să-l cunosc pe Bogdan Ivănel, președintele unui ONG, un tip cu doctorat în Drept Internațional și chestii foarte serioase făcute în străinătate, care a venit în România și a creat un ONG care se cheamă Code for Romania. Aproximativ 300 de IT-iști lucrează pro-bono în România și peste 700 în străinătate, tot români, lucrează pentru digitalizarea administrației. Marea problemă este rezistența funcționarului român, nu e vorba de decizie politică. Numai că naivii nu înțeleg că un ministru, sau secretarii de stat, care oricum se schimbă, iau o decizie. Toată structura, tot aparatul ăla, a schimbat la viața lor zeci de miniștri și secretari de stat. Ei știu că trag de timp pentru a-și perpetua poziția și privilegiile. Lucrurile astea nu se vor rezolva decât forțate de situații grave, cum e acum pandemia”, este de părere președintele Academiei de Advocacy.

Acesta consideră că schimbarea se va produce până la urmă, însă foarte lent. „Nu toate partidele politice au resurse ca cei implicați în campaniile electorale și în toate demersurile să fie plătiți. Și atunci, după campanie, am ajuns la putere, vin cu clientela mea politică, legislația e de așa manieră încât nu pot să-l dau pe Popescu afară, care nu face nimic, pentru că are statut de funcționar public, și atunci îl mai angajez și eu pe Stan Căpiță, pe Ioan Păsulă, o mare de oameni, mulți cu calificare necorespunzătoare pentru pozițiile pe care le ocupă, și apoi vii tu deasupra și zici să facem digitalizarea sistemului, când el nu știe decât eventual să se joace pe smartphone. Problema este de asemenea dimensiune încât nu cred că în timpul vieții noastre avem vreo șansă să vedem vreo rezolvare”, a mai spus Radu Nicosevici.

„Clientelismul” este o problemă cu care s-a întâlnit și Adrian Cionca. „Problema suprapopulării instituțiilor administrative se vede când angajăm oameni care n-au nici calificare, și nici experiență. Pentru că poți să nu fii calificat, dar să compensezi prin experiență. Problema cu care Primăria Timișoara se confruntă e că ține oameni prost calificați, care fiindcă nu știu legea o „bâjbâie», și din bâjbâială emit acte în funcție de starea lor de dispoziție. Din cauza faptului că am deranajat că am depus 31 de cereri, fiind fete în concediu trebuie să muncească alții mai mult, nu am primit ceea ce am solicitat, lucru complet deplasat din punctul meu de vedere. Profesorul Lulă, un mare civilist român, spunea romanii, când nu făceau războaie, scriau principii. Unul pe care mi-l amintesc este cel care spune «nimeni nu poate invoca necunoștiința legii». Noi spunem că știm în Primăria Timișoara, dar știm prost. Domnul Robu ar fi trebuit, în cei opt ani de mandat, măcar Direcția de Urbanism, care este parte din motorul dezvoltării acestui oraș, să o facă funcțională. Dar nu a reușit”, este de părere antreprenorul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.