Jinx, una din puținele reprezentante ale muzicii drum and bass din România:...

Jinx, una din puținele reprezentante ale muzicii drum and bass din România: „Interacţiunea cu publicul poate schimba total un set“

0
DISTRIBUIȚI

Dincolo de pandemie, una din certitudinile vremurilor noastre este aceea că muzica electronică este dominată de bărbați. E drept, de câțiva ani buni, pe dincolo, reprezentantele sexului frumos încep să cucerească „terenul”. Drept urmare și-n spațiul geografic carpato – danubian numărul fetelor care învârt butoanele mixerelor sau a player-elor este într-o ușoară creștere.

Una din puținele prezențe feminine în drum and bass-ul autohton este Jinx. Petrecăreții au zărit acest nume pe afișele unor evenimente ca Revolution Festival, Magnetic Festival, Rock la Mureș Festival, StudentFest, ElectroRuga sau Bega Bulevard. Pe numele ei adevărat Ioana Marcu, Jinx a venit în contact cu această muzică prin intermediul colecției de viniluri ale tatălui ei și a gustat din plin din party-urile electronice dedicate acestui gen muzical în 2014.

„Am crescut cu muzica în casă. Ai mei mă luau cu ei la concerte încă de mică. Prin anii ‘80 mama mea făcea parte din grupul Flores şi tata era luminist la Pro Musica, deci muzica a fost destul de omniprezentă în familie. Drum and bass-ul l-am descoperit inițial scormonind prin colecţia de viniluri a tatălui meu, dar l-am redescoperit mai târziu la festivaluri, moment în care m-am şi îndrăgostit de gen. În 2014 am început să frecventez party-urile locale și mi se părea superb ce se întâmplă. Toată lumea era deschisă, unită şi extrem de entuziasmată de orice petrecere. Îmi amintesc cu plăcere party-urile de pe Haşdeu, în special… sute, poate chiar mii se adunau sub acelaşi acoperiş să danseze. Vibe-ul era fenomenal”, și-a amintit Jinx.

Înainte de a ajunge să mixeze la petreceri, a debutat în latura jurnalistică a muzicii electronice de tip drum and bass, realizând o serie de interviuri și review-uri de la petreceri și festivaluri pentru portaluri ca dnb.ro, MIB Crew sau bassportal.com, la acest din urmă site fiind colaboratoare și-n zilele noastre.

„Nu mai suntem foarte activi pe partea de presă dedicată drum and bass-ului din ţară. Nici publicul nu pare să fie foarte interesat să citească despre muzica şi artiştii autohtoni, se limitează la audiere şi la ce vine din afară. Colaborarea cu bassportal.com e o experienţă destul de inedită. Am deseori ocazia de a asculta muzica celor mai cunoscuţi artişti înainte de lansare şi e chiar plăcut să ştiu că pot scrie despre ce îmi place”, a mărturisit artista, care și-a ales numele de scenă în urma unei glumițe, acesta neavând nicio legătură cu personajul cu același nume din jocul „League Of Legends”.

După ce și-a exersat abilitățile tehnice de mixaj „acasă“ și a participat la o sumedenie de evenimente de profil, Jinx a debutat în fața publicului cu trei ani în urmă cu un set inclus în cadrul ediției din acel an a festivalului Rock la Mureș desfășurat la Periam – Port.

„Teoria o ştiam deja, tot ce mi-a trebuit a fost să îmi descarc un software şi să exersez. Până să îmi cumpăr propriul gear, am folosit mouse-ul şi tastatura şi am profitat de fiecare ocazie de a pune mâna pe un set-up. La Rock la Mureș a fost un moment memorabil, cu siguranţă. S-a nimerit să am set-ul chiar între doi DJ care mi-au fost sursă de inspiraţie, Cips şi Toben, deci emoţiile au fost şi mai mari. Ţin minte perfect momentul în care am coborât de la pupitru şi am uitat complet toate piesele pe care le pusesem. Am fost readusă la realitate de cuvintele de încurajare şi laudele din public care mi-au dat motivaţia de a continua. Emoţii am şi acum, înainte de fiecare gig”, spune ea.

Un capitol important din cariera tinerei timișorence ce cochetează și cu producția muzicală a fost momentul în care a intrat în „echipa” JawBreaker, alături de care a susținut o serie de evenimente.

„Am intrat în JawBreaker datorită unui prieten bun, fondatorul crew-ului, Călin Tănase. Iniţial mă ocupam de partea de PR, dar Călin s-a retras şi mi-a lăsat mie frâiele găştii. Îi sunt foarte recunoscătoare că m-a adus împreună cu o mână de DJ extrem de talentaţi (Omix, RO/A, Dalla, Farium şi Raver) care au ajuns să îmi fie o a doua familie. JawBreaker a luat naştere dintr-o pasiune comună pentru drum and bass şi din dorinţa de a promova artiştii tineri. Anul acesta aniversăm trei ani de party-uri reuşite. Vom aniversa cu un stream cu toată gașca.


Noi nu am fost niciodată genul care să aducă headlineri din afară, ne-am concentrat mereu pe ce avem în țara noastră. Vom continua să facem asta”, a mărturisit artista.

Unul din aspectele importante ale prestației unui DJ este fără îndoială interactivitatea cu publicul și chiar dacă în ultima vreme așa numita muzică electronică comercială a câștigat teren în fața „underground-ului”, publicul care participă la evenimentele de drum and bass din Timișoara este unul avizat.

„Interacţiunea cu publicul poate schimba total un set. Am văzut DJi cu tehnică impecabilă, dar care arătau plictisiţi la pupitru şi nimeni nu dansa. Dacă te simţi bine în timp ce pui muzică, şi publicul se va simţi bine, e direct proporţional. Trebuie să ne lăsăm problemele acasă înainte de a urca pe scenă, ceea ce nu e mereu uşor, dar face parte din fişa postului. Cred că întimp s-a înclinat balanţa spre partea comercială, dar cu toate astea, ne ţinem bine şi pe partea de underground. Sper să reuşim să înclinăm din nou situaţia în favoarea noastră, sau măcar să menţinem un echilibru sănătos. La drum and bass şi house sunt publicuri destul de diferite… Majoritatea oamenilor care frecventează party-urile de drum and bass au o oarece cultură a genului, cunosc artişti şi piese, este un public destul de dedicat. House-ul, pe de altă parte, e un gen mult mai uşor de digerat, deci publicul e mai divers“, a spus Jinx.

Printre celelalte „chichițe” care reușesc să cearnă diferența între un DJ inspirat de unul aflat la polul opus se numără cultura muzicală a celui aflat la pupitrul de mixaj. Deși unii consideră important suportul muzical de pe care un DJ pune muzică la petreceri, Jinx este de părere că important este să poți transmite ceea ce ce-ai propus.

„Cultura muzicală este extrem de importantă, în special în construcţia unui set. Pentru mine, pe primul loc este selecţia, construirea unei poveşti. Tehnica este naratorul. Nu mi se mai pare relevant suportul de pe care un DJ pune muzică. Fiecare DJ are preferinţele lui. Important e să te simţi confortabil cu ce ai în faţă, ca să poţi transmite ce ţi-ai propus. Îi admir şi respect pe cei care încă se plimbă cu crate-uri întregi de viniluri, dar nu consider că sunt mai interesanţi decât cei care vin cu stick-ul”, este de părere Ioana Marcu.

În ceea ce privește comparația dintre scena actuală de drum and bass și cea din trecut, artista e de părere că în zilele noastre mișcarea e în declin, iar una din problemele acesteia este faptul că promoterii locali nu reușesc să comunice între ei.

„Nu îmi vine să compar scena din anii trecuţi cu cea de acum, sunt prea multe diferenţe. Publicul pare să se fi injumătăţit, nu mai e aşa entuziasmat de petreceri şi pare mult mai detaşat. Când am început eu să merg la party-uri, publicul era unit şi mergea oriunde era rost de drum and bass. Acum e mai greu să îi scoţi din zona de confort. Mi-ar plăcea să existe o comunicare mai eficientă între promoteri la nivel local. Cred că unitatea ne-ar face bine tuturor, doar avem acelaşi scop până la urmă. Concurenţa e sănătoasă, dar consider că ne-ar merge mai bine dacă ne-am susţine reciproc mai mult”, suține Jinx.

La fel ca și-n cazul tuturor artiștilor, și-n dnb-ul timișorean pandemia a provocat un lockdown total și chiar dacă lucrurile încep încet – încet să își revină, scena nu are șanse să revină prea curând la „normalitatea“ de dinainte.

„Am avut multe evenimente anulate şi mi-a fost destul de greu să mă obişnuiesc cu situaţia. Încet, încet ne intrăm din nou în ritm, dar din păcate, nu cred că vom avea parte de normalitate prea curând. Chiar zilele acestea voi avea prima experienţă de party în pandemie, la Magnetic – Into the Safe Zone. Sper să reuşim să facem publicul să se distreze şi în condiţiile astea mai speciale. Unii spun că ora exactă în industria muzicală românească se dă la București. Eu nu cred că aş putea să trăiesc în Bucureşti. Oricum, miezul drum and bass-ului este în Timişoara. La capitolul planuri de viitor îmi doresc să mă avânt mai mult în producţia muzicală, să lucrez la un EP cândva şi evident, să continui să dezvolt JawBreaker, care la ora actuală e compus din RO/A, Omix, Farium, Dalla, Raver, dj KuKy, MCx Woodie și MC44”, a povestit Jinx.

Următorul eveniment la care Jinx va mixa pentru împătimiții drum and bass-ului este festivalul Magnetic care va avea loc vineri 18 septembrie, la Aeroportul Cioca. Alături de ea, la „Magnetic-Into The Safe Zone“ vor mai fi prezenți Mighty Boogie, Zero, Phoneme, KuKy, Not So Common Dj, Ken Pith, Happy Flow, Dalla, Ist, Omul Spîn, Pietonu, MC44, MCX Woodie și VJ Burger.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.