Noi detalii din scandalul îndepărtării fostului manager al Teatrului German din Timișoara....

Noi detalii din scandalul îndepărtării fostului manager al Teatrului German din Timișoara. Primăria nu e de acord cu experții și își apără minciunile cu alte minciuni

2
DISTRIBUIȚI

Lungul șir de ilegalități din primăria Timișoara, care a a respins noul proiect de management depus de Lucian Vărșăndan pentru un al treilea mandat de manager al teatrului german din Timișoara, pentru perioada 2017-2022, pare să nu aibă sfârșit, iar pretențiile și explicațiile instituției girate de Nicolae Robu sunt din ce în ce mai ilogice.

După ce primăria nu a respectat hotărârile instanțelor de judecată, prin care se dispunea continuarea analizei proiectului începută în 2017, o comisie de ingineri și informaticieni ilegal constituită de primarul Nicolae Robu în 2019 a acordat nota de 6,81 proiectului, pentru a-l respinge, dar acest rezultat, contestat în instanță, a fost infirmat de către un expert în management teatral, agreat de Ministerul Culturii. Primăria, prin primar, a solicitat refacerea acesteia, și după aproape trei ani, a oferit o explicație hilară pentru  minciuna susținută chiar și în fața instanței, atunci când a pretins că în 2017 nu a existat nici o comisie de analiză.

Premiu la nivel național, manager necorespunzător pentru primarul Robu

Nota de 9,88 obținută la finalul a două mandate în care teatrul a avut performanțe incontestabile, îi permitea lui Lucian Vărșăndan să-și continue activitatea în baza unei proceduri speciale, dar în timp ce în toamna anului 2017, o comisie analiza deja noul proiect, Rodica Aurelian, șef serviciu resurse umane, și primarul Robu au decretat că Vărșăndan n-ar avea studii corespunzătoare, și activitatea comisiei a fost stopată. Fostul director, premiat în 2018 la Gala Radio România Cultural la categoria teatru, „pentru excelența managementului vizionar și coerența strategiei artistice a Teatrului German de Stat din Timișoara” a fost înlocuit cu directorul adjunct, inginerul mecanic Ioan Boldurean, care a avut un interimat de aproape trei ani, timp în care teatrul a intrat în declin, cu o prestație submediocră.

Performanțe și disfuncționalități

Proiectul de management întocmit de Lucian Vărșăndan pentru un al treilea mandat, în conformitate cu cerințele caietului de sarcini elaborat de primărie, trece în revistă performanțele teatrului – diversificarea categoriilor de public și modalitățile de atragere a acestuia, vizibilitatea tot mai mare prin turneele făcute și festivalurile la care a fost invitat, piese de referință puse în scenă de regizori prestigioși – dar și dificultățile cu care se confruntă, multe fiind de competența primăriei.

Printre oportunitățile de promovare sunt menționate și colaborări în contextul programului Timișoara Capitală Europeană a Culturii și multe proiecte ofertante care urmau să se desfășoare în noua sală atelier promisă de primărie prin „conversia unei clădiri industriale”, angajament asumat în dosarul de candidatură pe baza căruia Timișoara a dobândit titlul de Capitală Europeană a Culturii. Teatrul german urma să primească o sală în imobilul fostelor ateliere-școală ale Liceului „Ion Mincu” de pe strada Cuvin, pentru a fi folosită ca spațiu alternativ de spectacole și creație, dar de mai mulți ani, în bugetul primăriei sunt prevăzute doar  sumele de bani pentru studiul de fezabilitate. Pentru acest spațiu alternativ primăria a prevăzut o finanțare exclusivă de la bugetul local de 1.500.000 euro, iar termenul de finalizare a proiectului era anul 2018.

Un proiect apreciat de specialiști…

O primă examinare a proiectului de management depus de Lucian Vărșăndan a fost făcută în 2017 de o comisie din care a făcut parte și scenograful timișorean Geta Medinschi, care a apreciat că Lucian Vărșăndan este un bun cunoscător al aspectelor pozitive dar și al celor negative, ale oportunităților și factorilor de nesiguranță, dar propune soluții viabile pentru realizarea unui produs artistic de calitate, pentru atragerea unui public cât mai divers.

Un repertoriu amplu și diversificat, schimburile culturale, festivalurile naționale și internaționale, Festivalul European de Teatru Eurothalia, perfecționarea permanentă a trupei artistice, sunt principalele modalități de realizare a acestor deziderate – consideră Geta Medinschi, diversele soluții propuse evidențiind o viziune complexă a situației instituției. Geta Medinschi a precizat pentru Pressalert.ro că nota pe care a propus-o după prima etapă de analiză era aproape maximă, dar la data comunicată pentru susținerea interviului s-a prezentat la primărie și a fost anunțată că acesta nu va mai avea loc, fără alte explicații.

…și respins de ingineri și informaticieni

„Dezamăgit” de hotărârile instanțelor de judecată, care au dispus continuarea procedurii de analiză a proiectului depus de Lucian Vărșăndan, primarul Robu a decis să le sfideze, a susținut că în 2017 nu a existat nici o comisie de analiză a noului proiect și a dispus constituirea unor comisii noi, toate constituite prin dispoziții de primar, care au reluat procedura de la capăt.


Dacă în prima comisie un membu al acesteia nu a fost de acord cu notele acordate de ceilalți doi membri și s-a recuzat iar cea de-a doua nu s-a întrunit, ultima comisie a reușit să respingă proiectul după prima etapă de analiză. Comisia a fost constituită din ingineri și informaticieni care sunt colaboratori și au diverse relații de subordonare, fără a ținea seama de regulamentul concursului, unde se precizează clar că din comisie trebuie să facă parte specialiști în domeniul de activitate al instituției în proporție de două treimi și reprezentanți ai autorității în proporție de o treime.

Referatele întocmite de Doina Banciu, Cătălin Grosu și Diana Donawell, membrii ultimei comisii care a reușit respingerea proiectului, precizează că proiectul este structurat conform caietului de obiective și atinge toate punctele și subpunctele, dar sunt sumare și vădit nefavorabile, cu observații critice generale și neargumentate, care vădesc necunoașterea felului în care funcționează o instituție teatrală. Doina Banciu a recomandat „ …diseminarea informațiilor relevante pentru activitatea teatrului prin mijloace digitale” iar Cătălin Grosu a concluzionat că „proiectul nu vorbește despre creșterea prezenței teatrului în mediul online, nici despre utilizarea mijloacelor de promovare permise de avansul tehnologic…” pentru a realiza un „bun exercițiu de management”. Raportul Dianei Donawell, este aproape identic cu cel întocmit tot de ea cu jumătate de an mai devreme, doar că nota ei inițial acordată, de 7,30, a scăzut în această ultimă comisie la 6,50, pentru același proiect.

„Analiza” inginerilor și informaticienilor, desființată de un expert în activitatea teatrală

Instanța a încuviințat expertizarea proiectului de management și a interviului de către un specialist din domeniul managementului teatrelor dramatice, iar aceasta a fost efectuată de Marinela Țepuș, manager al teatrului „Nottara” din București, desemnată prin tragere la sorți din lista de experți agreată de Ministerul Culturii.

Proiectul a fost analizat și notat prin raportare la cerințele caietului de sarcini. Marinela Țepuș a făcut o minuțioasă evaluare a fiecărui punct și subpunct, a evidențiat corectitudinea, oportunitatea și realismul celor mai multe opțiuni manageriale, bazate pe o analiză atentă și documentată, strategia culturală, unele inițiative benefice în care alte teatre sunt deficitare, capacitatea autorului proiectului de a organiza activitatea teatrului nu doar din punct de vedere artistic ci și financiar, menționând, de asemenea, și puținele aspecte pe care le-a considerat eronate. A precizat, totodată, că unele obiective – în principal a doua sală de spectacole – pot fi îndeplinite doar cu concursul primăriei. Nota finală acordată de Marinela Țepuș proiectului de management al lui Lucian Vărșăndan este 9,06, ceea ce permite încheierea unui nou contract de management.

Primăria contrazice experții

Primăria consideră expertiza subiectivă și părtinitoare și a cerut ca expertul să refacă raportul, ridicând obiecțiuni la toate punctele și subpunctele acestuia, deși, în primăvară, tot primăria, prin primar, fusese aceea care solicitase instanței audierea membrilor ultimei comisii, care acordase nota 6,81, pentru ca aceștia să precizeze că nu au fost influențați de instituție în acordarea notelor.

Mai mult, primăria a cerut chiar o contraexpertiză efectuată de „un expert în management” selectat dintr-o listă a facultății de management din București, deși în toate normele aplicabile se menționează că proiectele de management se examinează de către specialiști în domeniul respectiv de activitate.

O minciună explicată cu altă minciună

De aproape trei ani, primăria a susținut, chiar și în fața instanței, că în 2017 nu a existat nici o comisie care să fi început analiza noului proiect de management depus de Lucian Vărșăndan. Primăria a fost însă prinsă cu minciuna, după ce două membre ale comisiei din 2017, Geta Medinschi și Stela Matioc, au transmis la dosar documente emise de primărie ce atestă exact contrariul. La explicațiile cerute, primăria pretinde acum că proiectul de management a fost trimis în luna septembrie 2017 către cele două membre ale comisiei „exclusiv dintr-o eroare materială”.

Noul înscris e semnat de directorul direcției comunicare și relaționare, care însă în 2017 era suspendat din funcție după ce fusese inculpat într-un dosar, astfel că nu are de unde ști modul în care s-au desfășurat atunci lucrurile. Instanța a respins cererea de refacere integrală a raportului de expertiză, cum solicitase primăria, cerând totodată expertului desemnat să comunice lămuriri ca răspuns la anumite obiecțiuni ale acesteia. Până atunci, epopeea apărării în instanță a dreptului de a conduce teatrul german merge mai departe.

2 COMENTARII

  1. Bun, dar d-na Aurelian mai este inca pe functie, acea eminenta cenusie cu scoala facuta tarziu, avansata ilegal pe aceasta functie….si mai sunt.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.